Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diverse problem med ny iBook

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-09-30 02:48

Hej! Tänkte dela med mig av lite problem/konstigheter som dykt upp i min sprillans nya iBook som har varit igång i cirka 5 timmar nu, och förhoppningsvis få lite hjälp...

Datorn är en iBook G4 12", Tiger, 40 GB, minne uppgraderat till 1GB. Jag är nybliven switcher och var innan dess som bäst medioker PC-användare...

1. 11.33 GB upptaget?!
Enligt informationen om hårddisken är det bara 25.82 GB ledigt av totalt 37.14 = 11.33 GB upptaget VID LEVERANS. Det kan väl ändå inte stämma? Varför så lite plats på hårddisken?

2. DVD-region?
Prövade att sätta i en DVD-skiva mest för skojs skull varpå följande meddelande kommer upp:
"Du har fel region inställd för att spela skivan [region1]. Vill du byta region? [Kunde här välja på 2="2" eller 4="4"]. Du kan endast byta region på spelaren 4 gånger".
Va? Bara byta region 4 ggr? Eller -- varför behöva byta region över huvud taget?? Vad är Apples filosofi här?

3. Tömma papperskorgen
JA, jag har redan sökt igenom forumet efter svar på denna fråga och sett irriterade meddelanden från folk som inte vill se nya trådar om samma ämne, men jag har inte sett någon med samma problem som mig och sålunda...: Synkade mobilen med datorn, förde över bilder, slängde några av dessa i papperskorgen och när jag försöker tömma den får jag följande: "Åtgärden kunde inte slutföras eftersom objektet "abc123.jpg" används". Osv för varje fil i papperskorgen. MEN FILERNA ANVÄNDS INTE. Har avslutat alla program innan tömning. Hjälper inte. Vad göra?

4. Adressboken
Ett mer trivialt problem, men varför kan jag inte flytta/kopiera kontakter (återigen synkade från min T630) till nyskapade grupper? varken genom drag & drop eller kopiera + klistra eller någon annan metod?

Säker på att det kommer komma mer funderingar efter hand... tack på förhand!

http://www.linn.nu/

• Oregistrerad
  • 2005-09-30 03:31

Hmm, du låter nästan lite arg!?

Nya saker skall krångla. Faktum.

1. Jo, visst atr tiger och org. installerade progg plats, och detta får vi leva med. Ett bra tillval när man köper iBooken är +20GB HD (+476,50:-)

2. Tyvärr så har de multi internationella företagskonsortierna kommit överens om ett antal zoner för just dvd-spelare i datorer. Progg-varorna är då så funtade att de fungerar ett antal ggr fritt sen endast till den zon dvd-spelaren är såld till!

3. Har du kopplat upp med usb så kvarstår detta problem till efter en omstart, usb=not plugg-and-play(USB=ms-sjukan)......har du användt BT så se till att anslutningen är nerkopplad ordentlig.

4. Vet nog andra bättre än mig....sry

MVH Jon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-30 08:00

Jag vet inte riktigt vad du gör och om detta råd hjälper, men om du kopplar in en USB-moj som du flyttar filer till/från så ska du "mata ut" mojen (dra den från skrivbordet till papperskorgen/mata-ut-ikonen) innan du rycker ur den ur datorn. Men det kanske du redan gör?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-30 08:11

2) Prova att spela upp filmen med VLC istället för DVD-spelaren.

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14738

3. Man kan lösa detta problem genom att starta aktivitetskontroll, avsluta processen 'finder' och sen starta finder igen genom ikonen i dockan. Nu bör det gå att tömma papperskorgen.

Ursprungligen av Linn:

1. 11.33 GB upptaget?!
Enligt informationen om hårddisken är det bara 25.82 GB ledigt av totalt 37.14 = 11.33 GB upptaget VID LEVERANS. Det kan väl ändå inte stämma? Varför så lite plats på hårddisken?

Vid leverans så har du väldigt många extraprogram installerade. T.ex. tar GarageBand upp närmare 3 gig.

För att få mer utrymme har du två alternativ:

1) Leta reda på saker att slänga ut (var du hittar GarageBands filer kan du läsa mer om i det här inlägget).

2) Radera hårddisken och installera om systemet från DVD:n som följde med. Under installationen så ser man till att bara installera det man vill ha, t.ex. kan man välja bort alla andra språk (utöver svenska och engelska) för att spara utrymme. Vet man att man inte kommer att ansluta till andra skrivare kan man rensa bland skrivardrivrutinerna. Och så kan man förstås välja vilka extraprogram (som t.ex. GarageBand) som man vill ha med.

Jag skulle rekommendera alternativ 2 men det kräver ju lite merarbete.

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-09-30 13:14

Tack för svar! Nej, jag är inte arg, bara konfunderad...!

Garageband får stryka på foten... Inte för att hårddiskutrymme är ett problem egentligen, jag hade planerat från början att köpa till en rejäl extern hårddisk så därför satsade jag extra pengar på minne istället.

VLC ska definitivt laddas ner!

Jag anslöt telefonen med BT, så inga problem där, filerna jag slängde hade jag ju redan fört över till hårddisken. Provade att avsluta Finder, gick fortfarande inte att tömma papperskorg, men då dök dock "säker papperskorgstömning" upp som alternativ vilket jag inte kunde välja på innan. Jaja... hursomhelst tack för hjälpen!

Nu ska jag slänga Officepaketet och Garageband och ladda ner följande:
Abisource (har använt OO på PC innan, vill prova ngt nytt)
VLC
Netscape (Handelsbanken...)
Eventuellt Firefox, eller Opera...

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-09-30 13:27

Efter lite kvick rensning finns är nu bara 7.99 GB upptaget på skiva!

Funderar på en ominstallation i alla fall, medan jag kan...

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-09-30 13:46

Som Adrian sa så upptar systemet + medföljande program en hel del. Drivrutinerna för skrivare tar upp c:a 2 gb har jag för mig. Så visst finns det mycket att rensa om man vill.

Planerar du ändå att införskaffa en extern hårddisk så kanske det bara smakar mer än vad det kostar.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-30 16:05

vet inte om detta hjälper dig ang. papperkorgen men när jag får ett sådant meddelande att det inte går att tömma, så klickar jag på "säker papperskorgstömning". Då töms papperskorgen.

• Medlem
  • 2005-09-30 17:59

Angående adressboken:
Alla namn finns i adressboken, grupperna funkar som filter, så det går inte att flytta kontakter ur huvudgruppen. Jag vet inte om det var det du menade? Annars ska en kontakt som dras från huvudgruppen, till en undergrupp naturligtvis hamna där också. Det gör det hos mig.

Jag har slutat dela in mina kontakter i grupper, eftersom det går mycket snabbare att skriva in "ca" i sökfältet och få upp alla "Calle". Om man ofta ringer folk som man inte vet vad de heter, så är det däremot inte så bra.

1
Bevaka tråden