Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Videokomprimering

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-30 09:27

Har förgäves sökt efter tips på att konvertera video till lämpligt format för visning på webben utan att hitta nån bra sammanfattning. Bör funka både på Mac och PC.

1. Vilket format är det lämpligt att konvertera till av QuickTime, MediaPlayer eller RealPlayer?
2. Görs konverteringen bäst med Cleaner eller QuickTime Pro? I den mån programmet tillåter det.
3. När det gäller strömmande filmer, måste det då ligga på nån speciell server, eller är det bara att komprimera som Streaming och lägga ut filmen på hemsidan?

Om det är svårt att besvara frågorna, vore jag tacksam för tips på var kan man läsa sig till det?
För min del klarar jag bara svenska. Tacksam för svar.

• Oregistrerad
  • 2005-09-30 11:06

1. Absolut QT eller Windows - glöm real.
2. Oftast görs den bästa komprimeringen med extra software så som Sorenson Squeeze - Sorenson Video 3. När du installerar den så kan du använda den från både QT Pro och Cleaner. Den enda skillnaden mellan dem när det gäller QT är att Cleaner kan batch.
3. Är inte så "sharp" på Windows Media men QT streamar fint från en vanlig webserver om man komprimerar med fast-start. Det finns också QT streaming servers men används oftats till live streaming.

Hoppas det gav lite ljus.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-09-30 11:32

Tack för svaret! Nu känns det bättre att testa vidare!
Om jag förstått det rätt funkar resultatet även hos PC användarna?
Trevlig helg!

• Oregistrerad
  • 2005-09-30 11:36

Ja - det fungerar för PC också. Ett tips angående QT är att kolla lite på hur andra komprimerar - gå till tex apple.com/trailers - när en av dem har laddats hem så kan du alltid "Save as source" öppna sedan filen i QT Player och tryck äpple+i så kan du där se vad de har valt - både codec samt keyframes och datarate.

Tyvärr är nästan all information om detta ämne som jag känner till på engelska.

1. Mycket svår fråga att svara på. Det beror på. Folk har olika smak.
QuickTime är alltid trevligt för oss Macanvändare och kommer knappast att göra dig besviken kvalitetsmässigt. I takt med att iTunes sprider sig hos Windowsanvändarna har allt fler QuickTime installerad på sin dator (medföljer).
Lämnar över ansvaret till andra här på forumet för att tala sig varm för de övriga lösningarna.

2. Cleaner ger dig ett bättre resultat, men är svårare att bemästra. Cleaner ger stöd för fler format.

3. Du måste ha en speciell server för äkta streaming. Om valet faller på QuickTime är det QuickTime Streaming Server som gäller. Programvaran medföljer Mac OS X Server och kan inte köpas separat.
Det finns visserligen en gratisversion som heter Darwin Streaming Server, men den är i första hand tänkt för programutvecklare.
Filmer i MediaPlayer- eller RealPlayer-format kan inte strömmas från en Mac vad jag vet.

Om du istället bara lägger ut filmerna på hemsidan kan de ändå börja visas innan de är fullständigt nerladdade (progressive download). Detta är dock beroende av kvalitet, storlek, bandbredd och klientinställningar mm. Obs! Detta är inte äkta streaming, men kan vara ett bättre och enklare alternativ då man inte sysslar med livesändningar eller långa filmer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-30 13:21

Den enda skillnaden mellan dem när det gäller QT är att Cleaner kan batch.
Nej, nej... Cleaner har enormt mycket fler funktion än QT Pro vad gäller komprimering. I och med QT7 så KAN du batcha ut filer (eller ja, komprimera flera på samma gång). Du kan bl.a.

Saker Cleaner kan som inte QT Pro gör eller gör enormt dåligt
- Skala
- Beskära
- Färgkorrigera
- Öka/minska skärpa
- Äkta batchencoding med watchfolders (köra ut en fil i tolv olika format)
- Ljud-pluggar (normalisera ljud, brusreducera m.m.)
- Ställa in alla settings för Sorenssonvideo Pro 3.1

And the list goes on…

Sammanafattningsvis är QuickTime Pro en usel lösning för komprimering av video.

För att vidare svara på dina frågor:

1. QuickTime eller Windows Media. QT7 har h.264 som "killer codec", kör du QT6 får du nöja dig med MPEG4 eller Sorensson Video Pro 3. Personligen ogillar jag Windows Media för det funka lite halvkasst på Mac och inte alls på andra plattformar. MPEG1 är alltid ett bra "safe" val.

2. Beroende på format - Cleaner, Compressor eller Compression Master på Mac. På Windows finns bättre lösningar för Real (om man vill köra det av någon skum anledning) eller Windows Media. Popwire och Flip for Mac har två bra WMP-pluggar på Mac dock, men jag vet inte hur de ställer sig mot lösningar på Windows (sannolikt att de är sämre).

3. Tja, du kan med QT kör en "progressive download" vilket blir lite av en strömmande-liknande grej.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-01 12:16

Tack för alla uttömmande svar. Helgen är räddad!

Tänk på att Cleaner har slutat utvecklats.. Skulle köra på Compression Master från Popwire..

1
Bevaka tråden