Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Terminator 2-effekten

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kamrater,

Vi har under senaste åren alltid gjort en film som ska visas på julfesten som spex. Årets julfilm har börjat planeras, och en 10 sekunders kort sekvens som driver med användarnas överskattning av vi på IT-avdelningen kommer innehålla Terminator 2-effekten som ni kanske minns. Det blir en röd hinna, där en massa text och grafik rullar runt. Man ser från Arnolds ögon.

Hur gör man detta i FCP? Gissar att det handlar om alpha-lager på nått sätt, men vet inte riktigt.

Jag förutsätter också att det inte är något speciellt jag behöver tänka på vid filmningen förutom att jag ska försöka få det att se ut som att det är en persons ögon man ser ut från.

Någon idé?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-30 13:12

Tja, det beror på hur långt du vill gå.

Jag skulle göra det i After Effects eller ev. Motion (har ej kört motion så kan inte säga bu eller bä om det).

Looken du strävar en lite "TV-look" med ett "text-interface". Bara att börja compa i AE

Eftersom det är en parodi-rulle som ska visas på julfesten under kvällen så kommer jag inte orka gå allt för långt, men jag vägrar göra det för simpelt. Vill vara nöjd med resultatet.

I AE så kan jag alltså importera filmsnutten, lägga på ett lager med röd färg och göra någon slags opacitetsförändring så att filmen syns igenom? Berätta gärna hur du skulle gjort?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-30 16:20

Ja, typ...

Eller köra ett hue/saturation -> colorise filter. Kanske köra lite poterise också för att det ska se lite mindre perfekt ut... Ett noise-filter eller två. Fixa lite scanlites som flickrar lite.

Kan vara värt att lägga allt detta ovanför textlagret så den ser mer ut att vara "i" bilden...

Ja... Vore läkert med lite "identifying object" effekter som de också har i T2... det är lätt fixar med lite masker

Eftersom jag inte kört AE i någon större utsträckning (bara för en kort scen tidigare) så kommer jag nog dyka på problem, kommer ställa frågorna här, hoppas du har tid att svara då Erik. Tack för all hjälp hittills.
Scanlites, är det ett standardfilter som ingår i AE 6.5? 6.0? Vet inte vilken version jag kommer ha tillgång till ännu, men gissar 6.5. Så utgå gärna från att jag får använda den versionen då post-effectsarbetet påbörjas.

Fick just höra att det möjligtvis kommer finnas tillgång till Combustion i efterbearbetningen av filmen. Är det ett bättre val för att göra denna effekt än After Effects? Vad är skillnaderna de programmen emellan?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-06 00:52

Tjadu, bara att köra det du känner dig mest hemma med…

Som att fråga om jag ska sitta i GoLive eller Dreamweaver och Illustrator eller Freehand? Valen är självklara för mig, men kanske inte för Stefan runt hörnet

• Medlem
  • Knivsta
  • 2005-10-06 11:40

Combustion har ett avancerat partikelsystem, vet inte om AE har det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-06 18:06

Combustion slår AE på fingrarna vad gäller Partikelsystem men frågan är om en T2-effekter har så stor nytta av det...

• Medlem
  • Knivsta
  • 2005-10-06 20:07

Man kan göra tomtebloss som sprutar ut ur öronen. En säker succé på julfesten.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-06 21:40

Hoho, asbolut

lol, ska fundera på det

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-07 16:27

Jag gjorde en film för ett par år sedan där jag trackade ankor o la på div. effekter. Den var helt klart uppskattad

Den här filmen är ändå semi-seriös i sin oseriöshet. Det är tredje året på raden, och har ökat på komplexiteten för varje år. Som vanligt då det gäller mer oseriösa filmer så spelar det ingen större roll om historien bländas lite av effekterna, men naturligtvis så vinner man mest på att återberättningen av historian står i centrum. Lite grann det jag vill nå. Men om det dyker upp en effekt som ser allt för jävlig ut så förlorar jag bara på det. Därför vände jag mig hit, där samlingen av kunskap är enorm.
Har ni några konkreta tips (flera) på hur man ska kunna göra denna effekt snyggast så är ni fantastiskt välkommen att svara på detta. Tack hittills för alla värdefulla tips.

Jag skulle helt enkelt arbeta med layers i photoshop och animera dem i FCP, det är nog det lättaste alternativet du har faktiskt, sjukt enkelt rita upp det klassiska mönstret, gjorde nått liknande till en film för nått år sen. Kolla det här exemplet annars, enkelt men effektiv effekt

http://www.filmup.at/cms/index.php?id=123#

och filmen Moviestarz (2:a plats)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-26 13:03

T2-effekten där såg ganska billig ut men det funkar. Jag skulle avråda att göra kompositing i FCP även om det går att göra enklare saker där (likt den där filmen).

Någon som kan svara på om det är möjligt att göra allt som flash-film. Med en solid röd som bakgrund... och sen importera i FCP 4.5 och sätta en opacitet på flashfilmen i FCP så att filmen bakom syns igenom? Om det är möjligt skulle jag nämligen kunna "outsourca" skapandet av denna look till en annan i projektet som kan flash. Skulle vara skönt då jag har för mycket att göra

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-26 16:02

Ehe….Flash är väl det sista jag skulle använda i sammanhanget

håller med Erik.. flash skulle jag aldrig heller använda, blanda in fler redskap i ett redan hyffsat lätt problem..

Jo Erik, den kanske inte är det snyggaste men fyller sin funktion och är lätt att fixa, är man lite novis så går den där ändå knåpa ihop hyffsat fort Går ju göra betydligt flashigare med tex AE.. men då landar man på en annan nivå helt plötsligt. Haha tycker dock den där är klockren som snowboard teaser, fan sjukt kul gjort utan att kompromissa på åkningen.

Ursprungligen av Erik.dv:

Ehe….Flash är väl det sista jag skulle använda i sammanhanget

Nu var inte det frågan. Uppskattar kommentaren iofs, men frågan är, går det lösa? Ifall det skulle bli tidsbrist så kan jag lägga skapandet av effekten på en i gruppen... som faktiskt kan Flash men inget annat

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-27 00:55

Men "går det att lösa" är för diffust. Du skulle kunna lösa det i MS Paint om du hade ett jäkla tålamod Vänd på det och fråga killen som kör Flash istället. Det är lixom hans huvudvärk.

För övrigt störde jag mig som fan på all snow-boardåkning i den där filmen Chris, det störde det "bra" i filmen

Nja, han ställer upp o gör en Flash om jag beordrar honom att göra det. Jag menar från FCP:s sida... om det går sätta opacitet på en flash-film i FCP?

*missuppfatta mig rätt, uppskattar all input, jag vill bara säkra alla lösa trådar*

1
Bevaka tråden