Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Video on demand ?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån som vet nån Video on demand tjänst ?

SF Anytime vägras ju uppenbarligen. Förstår inte hur dom kan tro att alla använder PC ?

Jag är också sur på SF Anytaime. har mailat dem och frågat varför inte mac stöds, men inte fått något svar. Svagt!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-02 09:41

Hej,

kontakaktade SF Anytime häromdagen och fick följande svar:

"Hej

SF Anytime bygger på en WindowsMedia-plattform som inte är helt kompatibel med Mac eller Linux.
Vi undersöker löpande möjligheterna att kunna erbjuda tjänsten för dessa plattformar, men som det ser ut idag så går inte detta.
Problemet är:

- Digital Rights Management, DRM. Till Mac finns endast ett begränsat stöd för DRM (version 1), SF Anytime använder DRM 7. Våra filmleverantörer kräver minst DRM version 7.

- Bädda in Active-X objekt på webbsida. För att göra systemet så enkelt att använda som möjligt, så lägger vi nödvändiga mediaspelare, DRM-komponenter och en klient i Flash tillsammans på en sida. Det är tyvärr bara möjligt på Windows."

Då jag påpekade att detta var samma svar som jag fick året innan frågade jag om vad för typ av "löpande undersökning" som görs och har gjorts och fick detta svar:

"Hej

Med undersöka löpande betyder i det här fallet att vi håller noggran uppsikt över utvecklingen av windows media och över vilka system som utvecklas eller det utvecklas för att stödja. Anlednignen till att väldigt lite händer på denna front är för att vara cynisk microsofts fel. Eftersom det är micrsosoft som utvecklar windows media så har de också kontrollen över vilka system tekniken ska stödja och ett av de stora hindren ligger nog i att micrsosoft inte gärna stödjer andra system än sina egna."

Så dom skyller på Microsoft, och jag har frågat om dom inte har funderat på alternativa tekniker som inte utesluter användare som inte kör Windows, men har inte fått svar än.

/Mala

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-09 19:46

Om många skriver och klagar på dom så kanske dom försöker göra något åt saken på riktigt och inte bara skriver fåniga svarsmail som ser lika dana ut allihopa.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-09 19:50

Och så här svarade dom på frågan om alternativa lösningar:

"Hej!
Kul att du intresserar dig för SF Anytime! Och jag är uppriktigt sagt ledsen att du inte kan använda vår tjänst via din Mac.

Microsoft är den direkta anledningen till att du inte kan använda SF Anytime via Mac. Däremot är det filmbolagen som är den indirekta anledningen (DRM). Vi (SF Anytime) kan tyvärr inte diktera villkoren i dessa fall. Och jag kan försäkra dig att vi inte har tagit ställning till att "diskriminera" Mac-användare utan hade självklart helst sett att vi kunde erbjuda Mac användare SF Anytime.

Vi kommer att fortsätta att bevaka detta område. Förhoppningsvis kan vi erbjuda Mac i en framid. Tills dess hoppas jag att du har tålamod och kanske t.o.m kan använda tjänsten på pc. Dessutom kan du ju dessutom se film via SF Anytime på IPTV via tre operatörer, nämligen Telia, Bredbandsbolaget och FastTv.

mvh
Henrik Nilsson"

1
Bevaka tråden