Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sända internetradio

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-01 20:58

Tänkte att man skulle ta och börja sända lite internet radio igen...gorde det förr i tiden med WinAmp och Shoutcast när jag hadde PC, men nu har jag ju Mac...

Vilka program varor är enklast och snyggast för OSX? Dels för att sända, dels för att ta emot. Har inget intresse av att sända Podcast då endel av tjusningen ligger i att sända LIVE enligt mig, eller iaf nästan LIVE.

Hur olagligt är det att sända annans material?
Man måste ju trotts allt ha några låtar att spela lixom...risk att bli stämd på direkten eller brukar man iaf bli varnad först?

En fördel är ju såklart om både OSX, Linux och Win användare kan lyssna...

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2005-10-01 22:27
Ursprungligen av ez0r4y:

Hur olagligt är det att sända annans material?
Man måste ju trotts allt ha några låtar att spela lixom...risk att bli stämd på direkten eller brukar man iaf bli varnad först?

Antingen är väl något olagligt, eller så är det inte. I det här fallet är det olagligt såvida du inte skaffar tillstånd eller använder egen musik.

Ursprungligen av Clas:

Antingen är väl något olagligt, eller så är det inte. I det här fallet är det olagligt såvida du inte skaffar tillstånd eller använder egen musik.

Jag säger bara podsafe music network. Där finns mängder med kvalificerad musik som är fri att användas utan krav på betalning.

Icke-stimmade tonsättare (glada amatöter, jag själv är en) går bra om man ber om lov först. Upphovsrätten gäller så man ska be om lov men det går ju ofta bra. Stimmade tonsättare kostar hur man än ber, de är bundna av sitt avtal. Så leta efter oss som är fria. Det finns så det räcker, i alla kvaliteter. (Jag har själv haft nöjet att bidra med musik till "världens sämsta podcast" där jag passade som hand i handske. )

Kul med "podsafe"-begreppet, det var nytt för mig och ändå har jag redan för flera år sedan föreslagit att något sådant borde skapas. Det var just ingen som verkade intresserad då. Det är kanske så att det äntligen finns en distributionskanal som verkligen behöver fri musik?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-02 13:19
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

. . . Stimmade tonsättare kostar hur man än ber, de är bundna av sitt avtal.
Kul med "podsafe"-begreppet, det var nytt för mig och ändå har jag redan för flera år sedan föreslagit att något sådant borde skapas. Det var just ingen som verkade intresserad då. Det är kanske så att det äntligen finns en distributionskanal som verkligen behöver fri musik?

Nja det övre stämmer inte riktigt. Jag har upplåtet för gratis bruk flera kompositioner on det var för ett angeläget orsak. Det är bara för tönsättaren/kompoistörer att bestämma själv.

Håller med om Podsafe, toppen! kul

Ursprungligen av xis:

Nja det övre stämmer inte riktigt. Jag har upplåtet för gratis bruk flera kompositioner on det var för ett angeläget orsak. Det är bara för tönsättaren/kompoistörer att bestämma själv.

Håller med om Podsafe, toppen! kul

Tyvärr inte, du begår avtalsbrott om du gör det. Stim är mycket tydliga, du överlåter all din produktion på dem, inga undantag, och avgifterna gäller alltid. Det gör att jag blir lite osäker när jag läser Podshows villkor. Deras villkor är inte förenliga med Stims. Men å andra sidan, så länge Stim inte vet eller i alla fall inte bryr sig så är det ju lungt. Jag är bara lite orolig för att den som sänder kan få krav. Det vore inte ett dugg olikt Stim att jaga rätt på den som sänder och kräva pengar. Frågan är vems fel det är då och hur det avlöper. För det finns väl inget prejudicerande fall?

Citat: "Så länge den anslutne har avtal med Stim får han enligt huvudregeln inte själv upplåta sina musikaliska verk till vare sig offentligt framförande eller inspelning."

Det är synd att jag inte bara kan ropa glatt att det går så bra så, men med tanke på hur man som liten amatörarrangör behandlas så tror jag inte att podcastarna ligger bättre till.

Hur som helst är det en mycket intressant trend, behovet finns och musiken också. Jag ska haka på och tillgängliggöra kanske nåt hundratal låtar (mest nyskrivna visor på svenska) för podcast och internetradio, om jag bara har tid att sortera bort de råddigaste och sådär. Jag kan i alla fall ståta med att vara 100% "podsafe".

  • Oregistrerad
  • 2005-10-02 14:47

Nja, det är en tolkningsfråga, jag är medlem av STIM sedan slutet av 70-talet, jag har överlåtet flera stycken utan någonsomhelst problem eller påföljder. Faktum är att ofta vid reklammusiksjobb så överlåter jag ofta rätten till musiken (får kontant direkt i hand s a s- vid fakturering) utan att det går via STIM, just för att slippa vänta på pengarna ett år efteråt.

Jag vet att STIM tjatar med "sina regler" men ändå är STIM ett medlemsorganisation.
Dvs medlemsstyrt. Fast många i ledningen anser att det är "deras". Trist nog.

Skolor får ju använda STIM-fritt, fängelser, sjukhus . . .

Har jag däremot spelat in min musik (eller någon annan) för ett skivbolag så kan jag inte överlåta rättigheterna till just denna/dessa inspelningar. Det är skivbolaget som har rättigheterna för inspelningarna. MEn om jag spelar in min musik själv, dvs äger alla rättigheter så får jag göra precis vad jag vill med den musiken.

Ursprungligen av xis:

Nja, det är en tolkningsfråga, jag är medlem av STIM sedan slutet av 70-talet, jag har överlåtet flera stycken utan någonsomhelst problem eller påföljder. Faktum är att ofta vid reklammusiksjobb så överlåter jag ofta rätten till musiken (får kontant direkt i hand s a s- vid fakturering) utan att det går via STIM, just för att slippa vänta på pengarna ett år efteråt.

Är det med Stims uttryckliga medgivande? Så som Stim kan tramsa om enstaka hundralappar på någon liten amatörspelning så tycker man att de kunde erbjuda en att förenkla det. Fast du kanske är intressant nog för dem för att de ska behandla dig trevligt?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-02 17:41

Hmm, förstår inte vad du menar om enstaka hundralappar på en amatörinspelning.
men . . . vi har gått lite ifrån originalfrågan . . om internetraido, kanske behövs det en egen forum?

nej inet uttryckligt medgivande; det de inte vet om vet de inte om, så enkelt är det. jag äger min musik, och gör vad jag vill med den; så enkelt är det. STIM är ingen myndighet. Fast de beter sig som det ibland, det kan jag hålla med. Men min åsikt är att STIM är till för mig, inte jag för dem.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-02 17:44

Hmm, förstår inte vad du menar om enstaka hundralappar på en amatörinspelning.
men . . . vi har gått lite ifrån originalfrågan . . om internetraido, kanske behövs det en egen forum?

nej inet uttryckligt medgivande; det de inte vet om vet de inte om, så enkelt är det. jag äger min musik, och gör vad jag vill med den; så enkelt är det. STIM är ingen myndighet. Fast de beter sig som det ibland, det kan jag hålla med. Men min åsikt är att STIM är till för mig, inte jag för dem.

Jag vet att de jagar ensilda pizzabagar för att de har radion på, och att de gärna skulle vilja att alla 17-åringar som laddar ner musik åkte på räfst och rättatingsläger . . . samt betalade dryga böter.

Nja de behandlar inte mig speciellt trevligt, de är som folk är mest som jobbar på kontor, ringer man sent en fredag eftermiddag är de sura, ringer man vid 3 vill de fika . . .

Ursprungligen av xis:

Nja de behandlar inte mig speciellt trevligt, de är som folk är mest som jobbar på kontor, ringer man sent en fredag eftermiddag är de sura, ringer man vid 3 vill de fika . . .

När ska man ringa dem för bästa humör, tro? Tisdag förmiddag? (Ja, det är i ju i morgon det...)

Du har ju rätt, vi ska hålla frågan till internetradio. Det finns en massa annat att säga (och jag spinner lätt igång på det här) men vi håller oss till saken.

Jag vet inte om jag vill väcka den björn som sover och fråga Stim vad de anser om internetradio... Söker man på deras sida får man i alla fall inga träffar på "podcast". Hm...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-02 19:28

Jag har ringt och prata med dem om det. De vet i princip inget om det, kan inte uttala sig om det.
De anser det inte vara radio utan nerladding av fil. Så då ska man använda deras tariffer om nerladdning.
I princip kan man anse det vara promotion, dvs man tjänara inga pengar på det. (om det är min egen musik dvs). Men vill man använda sig av någon annans så se till att få skrivligt på att det är ok att man får använda stycke "hhmm och hå" och att jag undertecknad innehar upphovsrätten för stycket ifråga.
Så det är bara att köra på.

Ursprungligen av xis:

Jag har ringt och prata med dem om det. De vet i princip inget om det, kan inte uttala sig om det.
De anser det inte vara radio utan nerladding av fil. Så då ska man använda deras tariffer om nerladdning.
I princip kan man anse det vara promotion, dvs man tjänara inga pengar på det. (om det är min egen musik dvs). Men vill man använda sig av någon annans så se till att få skrivligt på att det är ok att man får använda stycke "hhmm och hå" och att jag undertecknad innehar upphovsrätten för stycket ifråga.
Så det är bara att köra på.

Jag hoppas verkligen att dom lät generade över att dom 'vet nåt om det'. Är man en intresseorganisation för musiker och i dagsläget inte känner till begreppet podcasting och podsäker musik så borde man fråntas sina medlemmar. Bha!

Ursprungligen av xis:

Men vill man använda sig av någon annans så se till att få skrivligt på att det är ok att man får använda stycke "hhmm och hå" och att jag undertecknad innehar upphovsrätten för stycket ifråga.
Så det är bara att köra på.

Hoppas du har rätt. Jag vill bara påminna att tillstånd att använda inte nödvändigtvis är samma sak som att det är gratis. Det finns en massa "promotion" (ideella spelningar t.ex.) som Stim kräver folk på pengar för.

Jag fick svar från Stim. Du kan inte förhandla bort upphovsrättsersättningen (dvs om du är Stim-ansluten).

Frågan är förstås vad som händer om en ansluten publicerar låtar som "podsafe". Är podcastaren ersättningsskyldig trots löfte om motsatsen, eller blir tonsättaren utesluten?

Senast redigerat 2005-10-06 21:12
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag fick svar från Stim. Du kan inte förhandla bort upphovsrättsersättningen (dvs om du är Stim-ansluten).

Frågan är förstås vad som händer om en ansluten publicerar låtar som "podsafe". Är podcastaren ersättningsskyldig trots löfte om motsatsen, eller blir tonsättaren utesluten?

Fick du någon känsla var STIM befinner sig i omvärldsanalysen? Är dom paralyserade? eller diskuterar dom situationen på ett intresserat och nyfiket sätt?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-06 22:43

Jo det kan man, men de vill inte tala om hur eller att det går, eller att de finns en hel del medlemmar som gör det. Men diskutionen blir lite; de säger "ha sa - de säger . . .etc etc". Frågar man Polisen så är det förbjudet att gå mot rött, frågar man en Åklagare så säger han Åtalseftergift.

Ursprungligen av xis:

Jo det kan man, men de vill inte tala om hur eller att det går, eller att de finns en hel del medlemmar som gör det. Men diskutionen blir lite; de säger "ha sa - de säger . . .etc etc". Frågar man Polisen så är det förbjudet att gå mot rött, frågar man en Åklagare så säger han Åtalseftergift.

Men det är ju inte en hållbar situation. Det är svart på vitt förbjudet, till och med om man ger ganska tydliga exempel (i det här fallet att det är promosyfte). Till skillnad från "gå mot rött" så finns det bestämda avgifter, så det är inte alls lika säkert att man kommer undan. Det borde bero på handläggarens humör.

Det finns alltså inga besked att få, eller snarare, man får klara besked men får höra att det inte gäller. Vad kan vara mer förvirrande än det?

http://www.panic.com/audion/index.html gratis mp3-progrma som kan streama upp shoutcast

http://icecast2.darwinports.com/ icecast2 portat till mac (terminalprogram)

http://www.geektimes.com/macintosh/os/x/10_3/and/icecast_install.html howto på att installera icecast 2.2

hoppas att det ska räcka. Icecast är opensourcevarianten av shoutcast.

http://www.shoutcast.com/download/files.phtml officiella hemsidan där det finns en shoutcastserver för mac att ladda ner

en annan lösning är ju att använda vlc videolan.org

fast jag tror inte att det är särskilt utbrett som webradioprogram

1
Bevaka tråden