Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musen till vänster hos högerhänta!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-02 02:17

Jepp! Tänkte bara kolla hur många här som har musen till vänster fastän dom är högerhänta!
Personligen började jag idag att ha musen till vänsterså jag får skärmen totalt rakt framifrån mig.
Nu gäller det bara o lära sig några kort kommandon också...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-02 09:17

Jag har haft musen på vänster sida sen 1999. Detta eftersom jag fick ont i axlen, arm när jag hade musen på höger sida. Tangenbordet med nummerdelen till höger gör att musen hamnar för långt ut. Jag är minst lika snabb och arbetar helt obehindrat med vänster hand i alla möjliga program. Photoshop, Illustrator, Quark o s v.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-02 16:32

É nog en vanesak då...;)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-03 10:08

Jag har också flyttat musen till vänster sida efter att ha fått ont i höger hand/underarm. Det tar inte lång tid att lära upp vänsterhanden (jag har inte bytt plats på musknapparna, det känns inte nödvändigt), nu kan jag använda höger eller vänster omväxlande.

Jag har musen framför magen, har haft den så ett par år nu, har även bytt plats på musknapparna för att få rakare linje för handleden.
Funkar perfekt att jobba så för min del tog en vecka att lära om sig.

Baksidan på myntet är att jag blir helt förvirrad när jag kommer till en "normal"-konfigurerad mus eller när någon ska använda min...

Nu önskar jag bara att jag kunde lära mig Dvorak tangetuppsättningen för att kunna skriva ännu bättre.

Ursprungligen av ez0r4y:

Jepp! Tänkte bara kolla hur många här som har musen till vänster fastän dom är högerhänta!

Jag tror det är relativt vanligt, jag känner två personer som bytt plats på musen, fastän de är högerhänta. Skälet brukar vara att man fått problem med musarm, eller vill undvika att få det.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag har musen framför magen

Den var ny för mig däremot.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Nu önskar jag bara att jag kunde lära mig Dvorak tangetuppsättningen för att kunna skriva ännu bättre.

Jag blev lite sugen när jag läste nyligt att Simon Willison testade att byta samt att Matthew Mullenweg (killen bakom WordPress) har kört dvorak i flera år. Fast som jag förstår det så blir man inte så himla mycket snabbare, men man får en jämnade och bättre belastning. Matt beskriver det:

My writing speed did not increase significantly. Although I could type faster than ever, the limiting factor in my writing speed is and was the way I formulate sentences in my mind, often thinking of several different ways to say something. However in situations where I can type without thinking too much, for example taking notes in class or at a conference, it has been a huge benefit and often I can keep up almost in real time with what’s being said. Of course if I stop to consider something or participate in class discussion I get behind but I think the advantage of actively participating in the class or conference outweighs whatever benefits I would get from having a transcription of it.

The big thing for me is comfort. I can now type for long periods of time with no fatigue at all, and that isn’t even an issue I think of anymore. I can’t point to anything scientific that says for every person Dvorak will be more comfortable, I just know it’s been a major improvement for me.

Jag tycker det är ytterst sunt att ha musen till vänster. Dels kommer tangentbordet rätt, centrerat framför skärmen, dels kommer fingrarna i ett mer vilsamt läge om man ar tvåknappsmus med defaultlägen på knapparna. Alla rätt! Ack om man var vänsterhänt, de har det bra!

Musen till höger med det vanliga, feldesignade tangentbordet är rena vansinnet. Jodå, nog har jag det för det mesta, men när jag får känningar av karpaltunneln så är det väldigt rätt att byta.

• Oregistrerad
  • 2005-10-03 12:40

Jag har två möss i tangetbordet samtidigt. En för vänster och en för höger, och byter ibland till vänster för att spara på höger handled lite. Kanske inget konstigt, men rätt strongt att Mac OS hanterar det. Fast någon gång har jag fått kernelpanik och gissar att detta kan vara orsaken.

Jag bytte sida när jag fick senskideinflammation i höger underarm förra året, och kommer nog inte att byta tillbaka. Precis som Ingemar så tycker jag att det är en ganska vettig sida att ha den på, eftersom tangentbordet är utformat för att höger hand ska användas mest. Ska bara ta och skaffa en mighty mouse också, det är ungefär den enda tvåknapparsmus med skrollhjul som går att använda längre perioder utan att det gör ont...

Enligt Apple skall musen sitta till vänster ... Men har jag det själv? Icke. Inte ännu i allafall men funderar på att byta.

Jag har använt vänsterhand i ca 8 år nu

Jag hade en period under 2001 då jag syndade med en logitech-mus som var "ergonomiskt" formad men bytte snart tillbaka och använder nu en MightyMouse som verkligen känns helt rätt utformad för detta ändamål!
Det fungerar hur bra som helst och man slipper belasta sin högra mer än nödvändigt.

Till saken hör att jag, för att klara av att traktera diverse gitarrer och basar, måste avlasta min högra handled som annars skulle råka väldigt illa ut.
Sen tycker jag som ovanstående talare att man hamnar liksom i en sundare arbetsställning på detta sätt.

/Eric

• Oregistrerad
  • 2005-10-03 15:45

Jag tror att det är bra att variera sig. Själv kör jag med PBns trackpad på jobbet, och apples standardmus i höger hand hemma. Funkar! Vete fasen om jag skulle kunna använda vänsterhanden till att styra pekdon, dock. Jag saknar fullständigt finmotorisk färdighet med vänstern.

En ergonomisk sak jag gillar med apples prylar är att de inte låser en till en arbetsposition, vilket de flesta "ergonomiskt" utformade prylar gör. Jag tror att det är bättre med en pryl som man håller i litet olika olika dagar, än en där handen guidas till att ligga på samma sätt jämt.

Ursprungligen av evillordvader:

En ergonomisk sak jag gillar med apples prylar är att de inte låser en till en arbetsposition, vilket de flesta "ergonomiskt" utformade prylar gör. Jag tror att det är bättre med en pryl som man håller i litet olika olika dagar, än en där handen guidas till att ligga på samma sätt jämt.

Exakt min mening! Det är nog det jag gillar mest med Apples enknappsmöss. (Enkelheten med en knapp är ju faktiskt bara viktigt när man är nybörjare.) Man kan hålla dem lite hur som helst och hittar ändå rätt. Flerknappsmöss låser en mer, och det finns en del gräsliga möss där man nästan antas limma fast fingrarna i låsta lägen. Variation är nyttigt.

Ursprungligen av evillordvader:

Instämmer helt och hållet! Logitech mx1000 är rena tortyrinstrumentet för mig, kan knappt använda fanstyget mer än en halvtimme innan jag får ont. Detsamma gäller för pyttemjuks "ergonomiska" möss, de är ungefär lika hemska. Apple-mössen går däremot hur bra som helst.

• Oregistrerad
  • 2005-10-03 17:20

Vad ni gnäller.

Fan gubbar vad ni gnäller om smärtor i armen. Smärta är en högre form av njutning. Glöm aldrig det.

Jag är vänsterhänt men andvänder höger hand istället för att avlasta vänsterhanden. Det ända jobbiga är när man försöker rita med musen, då byter jag till vänster. Har kört musen med höger hand sedan 1994.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-10-03 16:13

Jag är vänsterhänt men har musen till höger.

Det som är knepigt fast man jobbar med vänstra hand är att det är ändå högra axeln som får stryk … Är väl något inbyggt hos människan, så att man spänner den ändå fast man jobbar på vänsterhand *s* (Gäller alla fall för högerhänta).

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-10-03 16:19

Jag har gått över till en rull-kule-mus (boll som man rullar med fingrarna) för att jag tänkte det skulle vara mer skonsamt för min arm. Dock tyckte inte jag det gav så mycket, men jag vet ju inte hur armen hade mått om jag inte bytt...

Jag har min mus mitt framför mig framför tangenbordet eller till vänster nedanför tangentbordet, men jag använder den med min högra hand...

1
Bevaka tråden