Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nyttiga kortkommandon?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-02 02:18

Någon som kan namna några inbyggda och nyttiga kort kommandon som man kan använda i OSX? Framförallt när man surfar...då blir det ju en jävla massa klickande...

• Oregistrerad
  • 2005-10-02 02:22

Sökfunktionen är din vän.

• Oregistrerad
  • 2005-10-02 11:55
Ursprungligen av Macvarg:

Sökfunktionen är din vän.

Precis. Gå in på den inbyggda hjälpen i OSX och sök på kortkommandon. Där finns massor...

• Oregistrerad
  • 2005-10-02 10:24

äpple+f öppnar sökfönstret i Safari och i FireFox...

Jag brukar använda mig av: ? + w =Stäng fönster, i övrigt så fixar jag resten med musen på ett
smidigt sätt. Logitech kör jag och har vänster och högerknapp med de funktioner som här det till, sen
har jag Dashboard ovanför hjulet och på vänster och höger sida om musen har jag en knapp på
vadera sida, den vänstra backar jag till föregående sida med och den högra hoppar jag fram till nästa
sida (om det finns en sådan vill säga).

En annan som jag kom på i skrivandets stund som jag kör ganska mycket är ? + < = växla mellan
fönster i Safari. Aaa, en till, hehe! Kör göm fönster också, ? + H.

Uppdatera= ? + r.....kommer på nya hela tiden ju, men nu ska det vara det jag oftast använder för
att få mittt surfande att gå fortare.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-02 15:45

Hm...ska kolla inbyggda hjälpen!

Äpple+W va ju smidigt...

Tänkte att jag skulle försöka minimera användadet av musen då jag sitter så mkt här...

• Oregistrerad
  • 2005-10-02 16:15

http://pimpmysafari.com/ finns en massa bra plugins till safari som kan snabba upp surfandet och minska musanvändandet, bl.a SafariStand, Inquisitor och Fiwt tycker jag är bra.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2005-10-02 16:04

Jag har funnit att istället för att använda sökfunktionen i Safari på Commando+F så räcker det med att börja skriva det du letar efter direkt i fönstret (utanför textfält).
Då markeras ordet/frasen precis som med sökfunktionen och du hamnar "rätt".

Kanske inte ett kortkommando med det hjälpte mig slippa memorera ännu ett kommando.

1
Bevaka tråden