Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Letar efter klock-skärmsläckare

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-10-02 12:53

Hej, jag har googlat, sökt på apples download sidor och kollar på versiontracker, och sökt igenom detta forumet men inte hittat det jag söker efter.

Jag är ute efter en skärmsläckre som visar tiden i samma typ av design som denna widget:

Är det någon som har någon aning om var jag kan hita denna skärmsläckare?

• Medlem
  • Halmstad
  • 2005-10-02 13:40

Detta kanske inte är svaret på din fråga, men denna skärmsläckare gör att du kan använda widgeten som skärmsläckare. Enjoy.

http://www.mesadynamics.com/amnesty_saver.htm

• Medlem
  • 2005-10-02 13:44

bra komprromiss, men vill helst ha den riktiga skärmsläckaren som har samma design som widgeten fast täcker nästan hela skärmen, mumma!

Ursprungligen av P3t3r:

bra komprromiss, men vill helst ha den riktiga skärmsläckaren som har samma design som widgeten fast täcker nästan hela skärmen, mumma!

Då blir det ju inte en skärmsläckare. Poängen med skärmsläckare är att bilden inte skall brännas in in skärmen. Om du har den där igång så kommer du inte kunna ha en svart bild på skärmen längre.

Ursprungligen av lokedhs2:

Då blir det ju inte en skärmsläckare. Poängen med skärmsläckare är att bilden inte skall brännas in in skärmen. Om du har den där igång så kommer du inte kunna ha en svart bild på skärmen längre.

Det gäller ju bara CRT-skärmar. (och plasma, om man nu har en sån som skärm)

• Medlem
  • Halmstad
  • 2005-10-02 16:09
Ursprungligen av statemachine:

Det gäller ju bara CRT-skärmar. (och plasma, om man nu har en sån som skärm)

Det där stämmer inte med vad jag har hört, tror lcd också lider av detta problem, men ja ska försöka hitta en källa och återkomma

Ursprungligen av Kaveh:

Det där stämmer inte med vad jag har hört, tror lcd också lider av detta problem, men ja ska försöka hitta en källa och återkomma

Det har jag inte märkt, efter flera års användande av en LCD-skärm, aldrig avstängd (förutom på natten)

• Oregistrerad
  • 2005-10-02 16:57

LCD-skärmar har lättare att bränna än nya CRT-skärmar, har sett många LCD-skärmar med inbrända bilder.

Ursprungligen av Macvarg:

LCD-skärmar har lättare att bränna än nya CRT-skärmar, har sett många LCD-skärmar med inbrända bilder.

Har du verkligen sett _många_ LCD:er med inbrända bilder? En LCD funkar ju som en miniräknardisplay. Vad är det som bränns in? Hur bränns det in?

Eftersom en LCD inte lyser "av sig själv" (bakgrundsbelysningen är separat), så förstår jag inte hur inbränningen skulle kunna ske.

• Oregistrerad
  • 2005-10-02 17:14
Ursprungligen av Macvarg:

Det kan bli ibrända bilder på TFT men de försvinner efter ett par timmar igen, detta enligt manualen till min Sony TFT

/Joakim

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-02 17:32

Bakgrundsbelysningen i en LCD blir dock svagare ju mer den används. Så det finns en poäng med att spara på lampan.

Ursprungligen av emrys:

Bakgrundsbelysningen i en LCD blir dock svagare ju mer den används. Så det finns en poäng med att spara på lampan.

Ja, men det gör man inte med en skärmsläckare! Den lyser ju även om skärmen visar en helt svart bild. Ska man spara på lampan, funkar det bara att stänga av skärmen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-03 14:49
Ursprungligen av statemachine:

Ja, men det gör man inte med en skärmsläckare! Den lyser ju även om skärmen visar en helt svart bild. Ska man spara på lampan, funkar det bara att stänga av skärmen.

Ja, självklart. Det bästa är att låta skärmen gå in i stand-by läge istället för att ha en skärmsläckare. Det gäller såväl för LCD- som CRT-skärmar.

Det var väl länge sen skärmsläckare användes för att skona skärmen, det är ju ganska meningslöst när det finns stand-by. Men det finns ju andra poänger med skärmsläckare (som att visa tid t.ex.).

• Medlem
  • 2005-10-02 23:35

se där, nu har vi lyckats håll oss till topic igen, eller INTE

1
Bevaka tråden