Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blåst?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
En kille köpte en nokia card phone ifrån mig för n månad sedan. Han skulle betala samma dag som paketet kom fram, men gjorde aldrig detta.
Jag ick senare ett mail ifrån han om att allt funkade bra och att han skulle sätta in pengarna. Det har dock inte kommit in några pengar och jag får bara kontakt med hans föräldrar och inte med han. Det har nu gått tre veckor sedan han skulle ha betalt. Vad skall jag göra. Kan man gå till polisen? Eller hur gör man? Jag vet vart han bor och så har jag kvar alla mail.
Hoppas någon vet vad jag skall göra.

• Medlem
  • International user
  • 2002-08-20 15:59

Begär betalningsföreläggande hos kfm med dina mail som grund. Tror det borde räcka med mailen... folk brukar betala när de vet att det blir extra avgifter och att de inte kommer undan.

Vilken otroligt dålig stil av killen. Fan, polisanmäl han. Rätt åt han.

Förresten, ett tips för att minska risken att bli blåst.

Om man ska sälja någonting, be då att köparen betalar halva beloppet i förskott och andra halvan när det kommer fram. På så sätt är risken att förlora pengarna lika stora för båda parter.

Annars om man inte vill bli blåst alls (som säljare), skicka via postförskott!

[ 21 Augusti 2002, 14:42: Meddelandet ändrat av: grand_master ]

• Medlem
  • International user
  • 2002-08-21 19:57

Det är nog inte självklart att killen har begått ett brott... nog snarare en fordran du har på honom.

Börja med ett betalningsföreläggande. Lätt att fylla i och han får betala ansökningsavgiften. En ide kan vara att först skicka ett kravbrev till hans adress.

Tack för era svar.
Visste inte om att man kunde göra så här.
Jag undrar vad det är för adress till kfm?

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-21 20:25

Det här är ingen ovanlig historia, tyvärr. Själv blev jag blåst av en av mina bästa vänner för ett antal år sedan. Vi umgicks i princip dag och natt och efter jag fått ett ganska stort arv lånade han 5500:- av mig. Från hand till hand, inga vittnen och inga papper. Det förtroendet fanns. Det slutade med att jag sammanlagt fick tillbaka 400 spänn, han har bytt till hemligt telefonnummer och vägrar erkänna att han lånat pengar av mig. Vi är från samma skånska håla så mina föräldrar känner hans och då min far tog upp saken med hans trodde de inte på min story och hade köpt sin sons lögner! Detta är alltså snubben som jag rest tillsammans med, anförtrott kärleksproblem till och delat en kvasikulturell ungdom med på kaféer och krogar...Även jag hade tankar på att koppla in Kronofogden (de har en speciell avdelning för privatpersoners behov av indrivningar) och fick hem beställda papper och så, men i brist på bevis kunde jag inte gå vidare med saken. Fär jävligt.

• Medlem
  • International user
  • 2002-08-21 20:59
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mas Börjesson:
Tack för era svar.
Visste inte om att man kunde göra så här.
Jag undrar vad det är för adress till kfm?

Här finns all info du behöver.

1
Bevaka tråden