Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iSight som hundvakt!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hemma har jag en iBook G3 och telia ADSL 0,5 Mbit + en söt Bullterrier.
På kontoret har jag en PowerMac G5 med telia ADSL 24 Mbit + en iSight.

Nu skulle jag vilja plocka hem iSighten, koppla upp den mot min iBook och
videoövervaka min vovve så jag ser vad han har för sig när jag är på kontoret.

Vad behöver jag för mjukvara och hur ska jag konfiguera det. Det coolaste vore ju om
jag ständigt kunde ha ett fönster öppet på min jobbdator där jag ser vad som försigår i lägenheten.

ichat kanske?

Testa QuickTime Broadcaster (http://www.apple.com/quicktime/broadcaster/). Då behöver du inte starta en videochat varje gång som du kommer till jobb utan kopplar bara upp med QuickTime Playern.

/P

Ursprungligen av Pär Svensson:

Testa QuickTime Broadcaster (http://www.apple.com/quicktime/broadcaster/). Då behöver du inte starta en videochat varje gång som du kommer till jobb utan kopplar bara upp med QuickTime Playern.

/P

Fungerar klockrent! Tusen tack

Jag har kört EvoCam för att övervaka vovven. Satte upp den i arbetsrummet, men eftersom hundskrället alltid ligger i vår säng när ingen är hemma så övergav jag den idén. Känns inte riktigt bra att kameraövervaka sovrummet. Det ger liksom fel vibbar.

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-04 19:29

"Wow", tänkte jag, och laddade hem broadcaster. Synd att jag inte får det att funka.

Automatic Unicast = "connection failed (-5420)"
Manual Unicast = verkar funka, men hur ska besökaren hitta? (adress = obegriplig)
Multicast = se "manual unicast"

Behöver jag öppna portar i både min dator och router?

Någon?

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-04 22:01

Okej, jag försöker svara mig själv lite.

Efter att ha läst i manualen så verkar det som att jag måste veta ip på den mottagande datorn.

Sändning (hemma)
-----------------------------
- PowerBook + iSight
- QT Broadcaster
- Router (Netgear)

Mottagning (jobbet)
-----------------------------
- Router
- Dator med QT Player

Vilket IP är det jag ska ange?
Något annat jag måste tänka på?

1