Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

surrande ljud när man har datorn kopplad till stereon?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-04 19:26

Jag har min mac mini kopplad till min stereo. När jag inte spelar musik eller gör annat som låter hörs ett svagt surrande ljud (låter som en ojordad skivspelare typ). Jag har testat med kablar och dylikt och konstaterat att det måste vara datorn (även min kompis pc) som gör att ljudet skapas. Kan jag göra något åt detta?

/mårten

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-10-04 19:35

Det är förmodligen ett 50Hz jordbrum du hör. Detta alstras ofta mellan ljudutgångar och ingångar när dem inte är "balanserade" (dvs. när det endast är en ledare plus skärm).
Du kan prova att koppla dator och stereo på samma vägguttag. Hjälper inte det är den bästa lösningen en (två för stereo) 1:1 transformator mellan datorn och stereon. Anslutningen blir då galvaniskt skiljd.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-04 20:15

Samma grenuttag hjälpte inte. Var köper jag en transformatior? eller flera sådana?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-04 20:36

ok. hittade en på biltema och på kjell co. det ska alltså hjälpa att koppla denna mellan min stereo och kabeln som går till datorn?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-10-04 20:58

Japp, om det är jordproblem du har. För att utesluta andra orsaker till störningar, kan du prova med ett par hörlurar in i datorn. Är det tyst så är det med största sannolikhet problem jordslings-problem. (Dvs om det inte är något knas med stereon, men det borde det ju inte heller va.)

Trevligt att det fanns på Kjell&Co, det kommer jag ha nytta av i arbetet. Jobbar som ljudtekniker nämligen.
Nån av dem här burkarna bör passa utmärkt, och du behöver bara köpa 1st som du kanske ser. (Ps. den första behöver du köpa ännu en sladd till för att få den att fungera )
Kjell&Co
Kjell&Co nr2

Berätta gärna hur det slutar.

Senast redigerat 2005-10-04 21:23
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-04 23:10

det är definitivt jordslings-problem jag har. Har satt pappa som jobbar i HBG på att sticka in å köpa en å skicka så fort han kan, de var slut här :D. Postar när problemet är löst Tack för hjälpen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-07 20:11

problemet löst, och det var INTE en galvanisk avskiljare som krävdes. Problemet var TV-antennen!!!! men som tur är finns den en avskiljare för det med! Tyst och skönt är det!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-04 12:32
Ursprungligen av elbis:

problemet löst, och det var INTE en galvanisk avskiljare som krävdes. Problemet var TV-antennen!!!! men som tur är finns den en avskiljare för det med! Tyst och skönt är det!

Har precis samma problem som du hade, och det är TV-antennen som spökar i mitt fall med. Exakt vilken produkt var det du köpte för att fixa det? Skulle gärna vilja köpa en sjäv nämligen...

50 Hz-brum är ett elände! Jag hade massor av problem med det i min hemstudio. När jag dels hade satt dator och mixer i samma grendosa, dels vänt stickkontakterna åt samma håll (så de kom i fas) och dels skippat fantommatningsburken (körde fantommatningen från mixern i stället) så fick jag bukt med det. Det kändes bra nära hopplöst ett tag.

Kul att du hittade din brumkälla.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-08 13:52

asnöjd jag är!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-08 13:57

Förr många år sedan höll jag på med närradio, och det var vanligt att jorbdrum hördes i studion. Det brukade enkelt tas bort genom att man helt enkelt vände på kontakterna. Bara att dra ur stickproppen och sätta i den åt andra hållet.

1
Bevaka tråden