Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rensa en bränd DVD-R skiva.

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-10-04 19:30

Hej.
Någon som vet något program som man kan använda till att rensa en bränd dvd-r skiva?

Tack på förhand

Pontus.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-10-04 19:36

Man kan inte radera och bränna på nytt på dvd-r skivor.

Är de en DVD-R så kan du inte rensa den. Är det en DVD-RW går den att rensa med tex. Toast, kanske går i Apples egna skivverktyg också, minns inte riktigt..

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-04 21:30

Vilket verktyg som helst borde fungera. Stålborste, fil, sax, kniv...

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-04 21:35

Lägg den i micron och kör några sekunder. Stor underhållning utlovas

• Oregistrerad
  • 2005-10-07 15:34

Ställ ett glas vatten samtidigt i mikron så ugnen inte förstörs. Stiligt fyrverkeri blir det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-03 15:52

Bra fråga. Inte DVD-R då, men en raderbar skiva, hur rensar men den?
Jag skulle radera en CD-RW för ett par dagar sen och det slutade med att jag stoppade in skivan i en PC, högerklickade på den och valde "Erase". På macen vet jag fortfarande inte hur man gör.

starta skivvertyget välj radera

Ursprungligen av hanshager:

starta skivvertyget välj radera

Löjligt att det ska vara så omständigt.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-04 08:34
Ursprungligen av statemachine:

Löjligt att det ska vara så omständigt.

Ja, jätteomständigt.

• Oregistrerad
  • 2005-11-04 08:43
Ursprungligen av bogg:

Ja, jätteomständigt.

Nja kanske inte, men jag håller med om att det vore smidigt att kunna högerklicka musen och få "radera" alternativ när det gäller en cd/dvd-rw skiva.

• Medlem
  • Värmdö
  • 2005-11-03 20:54

funkar bra med toast också.
Recorder > erase tror jag

• Oregistrerad
  • 2005-11-04 10:00

Jag raderade nyligen en cd-rw skiva med toast. När jag matar in den nu får jag följande meddelande:
"Du har matat in en skiva som inte innehåller några enheter som kan läsas av os x. Om du vill fortsätta använda skivan klickar du på ignorera."
Varför blir det så? Det finns inga synliga skador på disken heller.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-04 10:02
Ursprungligen av LarsB:

Jag raderade nyligen en cd-rw skiva med toast. När jag matar in den nu får jag följande meddelande:
"Du har matat in en skiva som inte innehåller några enheter som kan läsas av os x. Om du vill fortsätta använda skivan klickar du på ignorera."
Varför blir det så? Det finns inga synliga skador på disken heller.

Formatterade du den så har den ju nå packet-writing format, kanske inte OS X stöder det native?

• Oregistrerad
  • 2005-11-04 10:12

Vad betyder det? Om man raderar skivan i toast så borde väll toast kunna hantera skivan efteråt?
Finns det något sätt att fixa så att den går att använda eller är det bara att kassera? (och aldrig mer använda radera i toast)

I gamla versioner av Toast var det precis lika lätt som kajetan beskriver. I OSX verkar man ha glömt bort det. Jag försökte skriva om en CDR för ett tag sedan och hade svårt att hitta. Antagligen finns det något enkelt handgrepp, men det är synd att det inte är intuitivt.

Det borde bara vara att försöka skriva till sin CDR, så borde systemet fråga om man vill skriva om den, och kanske kopiera gamla innehållet till filerna på nya skrivningen etc.

• Oregistrerad
  • 2005-11-04 10:31

Ja precis! Är det inte så i xp att man bara drar över filer till skivan så läggs dom till dom som redan finns där, ungefär som man använder en diskett? Det borde finnas något program som funkar så

Ursprungligen av LarsB:

Ja precis! Är det inte så i xp att man bara drar över filer till skivan så läggs dom till dom som redan finns där, ungefär som man använder en diskett? Det borde finnas något program som funkar så

Det kan man väl göra i finder också? fungerar ivf för mig.

• Oregistrerad
  • 2005-11-04 14:39

Jasså! Det funkar med cd-r skivor men inte med cd-rw för mig. Har ingen att testa med nu men jag har bestämt för mig att de gamla filerna skrevs över när jag körde med cd-rw

Ursprungligen av LarsB:

Jasså! Det funkar med cd-r skivor men inte med cd-rw för mig. Har ingen att testa med nu men jag har bestämt för mig att de gamla filerna skrevs över när jag körde med cd-rw

Hmm du har nog delvis rätt. Det funkar med cd-rw för mig, men kanske är det så att de måste vara brända som open session med toast först - så är det med cd-r för mig. Har ingen 'ny' cd-rw skiva att testa med just nu.

Att radera CD-RW är hur som helst helt egendomligt. Det finns inget "radera", inte ens i kontextmenyn. Försöker man skriva till CD'n så får man bara veta att det inte går. Hur vore det att tips om varför?

I OS9 är det lätt, Specialmenyn, "radera skivan". Klart godkänt.

Jag personligen tycker det är obehagligt att behöva radera en skiva i Skivverktyg eftersom jag ständigt måste kolla och dubbelkolla så jag valde CD-skivan (har inte haft superdrive förrän igår) och inte nån av hårddiskarna.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-11-14 22:39

Vet att jag tar upp en gammal diskussion men hur gör man det effektivast i dagens läge?

Finns det någon genväg eller är det skivverktyg som gäller?

Senast redigerat 2008-11-14 22:55
1
Bevaka tråden