Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"One more thing"

Tråden skapades och har fått 763 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-10-13 11:10

Vad hände med emacen?

Ursprungligen av Queux:

Vad hände med emacen?

Äntligen borta!

Ursprungligen av thorman:

Hur lång film kan man egentligen se på en laddning?

Upp till 2 respektive 3 timmar enligt Daring Fireball:

Battery life of 60 GB iPod: 20 hours of music;
battery life of 30 GB iPod: 14 hours of music.

However, battery life for video playback on the 30 and 60 GB iPods is a mere “up to two hours” and “up to three hours”, respectively. That sounds sort of skimpy to me, but perhaps it’s just a reinforcement of Jobs’s statement that the iPods are still primarily about playing audio.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-10-13 17:25
Ursprungligen av Adrian B:

Citat:
Ursprungligen skriven av Queux
Vad hände med emacen?

Äntligen borta!
B

Betyder det att du har/haft en eMac som du varit missnöjd med och därför är du glad att den är borta nu? Själv tycker jag att det är synd att den är borta. Det fanns en bra balans mellan pris och prestanda hos eMac, bättre prestanda än Mac mini och bättre pris än iMac. Jag funderade själv på att köpa en sån. Nu kostar dessutom den billigaste iMacen ca 1500 kr mer än förut. Det är i sig priset för iSight, inbyggd Airport & BT, iFjärr och annat kul men sånt har inte jag någon användning för. Visst, Apple kan ju inte specialbygga sina datorer för mig men jag menar att eMac passade in i sortimentet pris- och prestandamässigt. Om de bara uppdaterade Mac mini till samma nivå som eMac skulle jag inte ha några klagomål alls. En liten fin tyst dator med Radeon 9600, 7200 rpm HD och ljudingång men som det ser ut nu känns det tomt mellan Mac mini och iMac. Jag får väl vänta lite längre tills Mac mini lever upp till mina önskemål. Nu är det 5 dagar leveranstid på alla PM och många PB.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-10-13 18:59
Ursprungligen av Adrian B:

Äntligen borta!

Verkligen inte bra. Jag som handlar en hel del macar till skolorna jag jobbar på kommer att få stora problem i framtiden. Hur försvarar jag att maskinerna helt plötsligt är dubbelt så dyra?

En jäkla tur att jag precis köpt 24 st eMacar. Men nästa höst ska jag handla igen, och då kommer det bli problem.

En mini har för slö HD, ingen skärm, inget tangentbord och mus jämfört med eMacen som endast kostade femton hundra mer.

Jag håller tummarna för att Apple hittar ett alternativ som är realistiskt för utbildningssektorn. Vi behöver massor med burkar, men har inte speciellt mycket pengar. Det var där eMacen passade in.

Ursprungligen av Kalle W:

Verkligen inte bra. Jag som handlar en hel del macar till skolorna jag jobbar på kommer att få stora problem i framtiden. Hur försvarar jag att maskinerna helt plötsligt är dubbelt så dyra?

En jäkla tur att jag precis köpt 24 st eMacar. Men nästa höst ska jag handla igen, och då kommer det bli problem.

En mini har för slö HD, ingen skärm, inget tangentbord och mus jämfört med eMacen som endast kostade femton hundra mer.

Jag håller tummarna för att Apple hittar ett alternativ som är realistiskt för utbildningssektorn. Vi behöver massor med burkar, men har inte speciellt mycket pengar. Det var där eMacen passade in.

Tyckte mig läsa någonstans att den fortfarande finns kvar för försäljning till utbildningssektorn (såsom den började sin karriär), men hittar inte min källa, och kan inte uttala mig om sanningshalten.

Ursprungligen av Homy:

Betyder det att du har/haft en eMac som du varit missnöjd med och därför är du glad att den är borta nu?

Näe, jag har inte haft en sådan, men när den kom var jag och tittade på den och blev väldigt besviken på den dåliga skärmen. Den var suddig och det gick inte att köra en vettig uppdateringsfrekvens på, så man kunde få en flimmerfri bild på högsta upplösningen. Sen så lät den väldigt mycket vilket jag verkligen ogillar och något som Apple jobbat hårt på att gå ifrån på konsumentdatorerna under många år (att en PowerMac låter är mera förlåtligt). Och den var inte heller speciellt snygg (men det är ju som alltid en smaksak). Men på det hela taget har tyckte jag den var en udda sak som rimmade illa med Apple övriga produktsortiment och ett straff att sitta vid (vem vill jobba vid en flimmrande, suddig skärm med en högljudd fläkt bakom?).

Därför är jag glad att den är borta.

Ursprungligen av Kalle W:

Jag håller tummarna för att Apple hittar ett alternativ som är realistiskt för utbildningssektorn. Vi behöver massor med burkar, men har inte speciellt mycket pengar. Det var där eMacen passade in.

Jo, jag inser att i det fallet så har den kanske ett berättigande, men jag hade hellre sett att de gjorde den aningen bättre ändå, så att användarupplevelsen blir trevligare. Priserna på platta skärmar har sjunkit ofantligt sedan eMacen kom och det borde gå att göra en billiga utbildningsmac som inte är så stor, klumpig och kass att sitta vid. Och som fortfarande känns mac.

Men som nån skrev, den kanske fortfarande finns för utbildningssektorn?

Ursprungligen av Adrian B:

Näe, jag har inte haft en sådan, men när den kom var jag och tittade på den och blev väldigt besviken på den dåliga skärmen. Den var suddig och det gick inte att köra en vettig uppdateringsfrekvens på, så man kunde få en flimmerfri bild på högsta upplösningen. Sen så lät den väldigt mycket vilket jag verkligen ogillar och något som Apple jobbat hårt på att gå ifrån på konsumentdatorerna under många år (att en PowerMac låter är mera förlåtligt). Och den var inte heller speciellt snygg (men det är ju som alltid en smaksak). Men på det hela taget har tyckte jag den var en udda sak som rimmade illa med Apple övriga produktsortiment och ett straff att sitta vid (vem vill jobba vid en flimmrande, suddig skärm med en högljudd fläkt bakom?).

Därför är jag glad att den är borta.

Känner många som suttit med eMacar hela dagarna i flera år på ett antal reklambyråer/illustrationsföretag.
Deras eMac skärmar är vare sig särskilt suddiga eller flimmrande. Dom valde eMac framför iMac G5 p.g.a. just skärmen.
Kanske var eMacen du såg felinställd? Eller så har dom blivit bättre med åren.
LCD skärmar är inte optimala om man jobbar med rörliga bilder eller om man vill ha en någorlunda bra färgtrohet. CRT-skärmars svärta och kontrast är betydligt bättre än i princip alla LCD skärmar, plus att CRT skärmarna är snabbare vad gäller uppdatering så man slipper eftersläpningar.
eMacs svaghet är att den låter lite för mycket, men med musik på i bakgrunden så stör inte ljudet.
Sen är givetvis LCD skärmar skarpare men det är inte bara en fördel.

Ursprungligen av Simon Templar:

Deras eMac skärmar är vare sig särskilt suddiga eller flimmrande.

Vilken uppdateringsfrekvens körde dom på till vilken upplösning?

Den högsta upplösningen som eMacen klarar är 1280 x 960 vilket är vad de flesta vill köra på en 17-tumsskärm tror jag. Den upplösningen gick bara att få i 72 Hz på den första eMacen och i 75 Hz på den senaste (enligt de uppgifter jag kan hitta). För att komma upp i en stabil frekvens på minst 85 Hz var man tvungen att köra 1024 x 768 vilket knappast någon med normal syn kan vilja ha på en 17-tumsskärm.

Ursprungligen av Simon Templar:

Kanske var eMacen du såg felinställd? Eller så har dom blivit bättre med åren.

Den var inte felinställd, men jag har bara kollat på den första generationens eMac, så det kan ju ha hänt saker sedan dess, när det gäller skärpan.

Ursprungligen av Simon Templar:

LCD skärmar är inte optimala om man jobbar med rörliga bilder eller om man vill ha en någorlunda bra färgtrohet. CRT-skärmars svärta och kontrast är betydligt bättre än i princip alla LCD skärmar, plus att CRT skärmarna är snabbare vad gäller uppdatering så man slipper eftersläpningar.
eMacs svaghet är att den låter lite för mycket, men med musik på i bakgrunden så stör inte ljudet.
Sen är givetvis LCD skärmar skarpare men det är inte bara en fördel.

CRT har sina fördelar, men uppenbarligen inte tillräckligt, annars skulle väl Apples proffsskärmar för dyra slantar fortfarande vara CRT? Men hursomhelst, det jag hade emot eMacen var inte att det var CRT, utan att det var en av de sämsta CRT-skärmarna jag sett. Men som sagt, det kanske inte gällde för de senaste eMac-modellerna, det kan ju ha blivit bättre.

Ursprungligen av Simon Templar:

Känner många som suttit med eMacar hela dagarna i flera år på ett antal reklambyråer/illustrationsföretag.
Deras eMac skärmar är vare sig särskilt suddiga eller flimmrande. Dom valde eMac framför iMac G5 p.g.a. just skärmen.
Kanske var eMacen du såg felinställd? Eller så har dom blivit bättre med åren.
LCD skärmar är inte optimala om man jobbar med rörliga bilder eller om man vill ha en någorlunda bra färgtrohet. CRT-skärmars svärta och kontrast är betydligt bättre än i princip alla LCD skärmar, plus att CRT skärmarna är snabbare vad gäller uppdatering så man slipper eftersläpningar.
eMacs svaghet är att den låter lite för mycket, men med musik på i bakgrunden så stör inte ljudet.
Sen är givetvis LCD skärmar skarpare men det är inte bara en fördel.

Dom första eMacarnas skrämar var väl väldigt dåliga men sedan så förbättrades dom har jag för mig

Ursprungligen av Markus Bennermo:

Dom första eMacarnas skrämar var väl väldigt dåliga men sedan så förbättrades dom har jag för mig

Ok, då faller min kritik mot eMacen lite, för det är just de första skärmarna jag såg och blev väldigt avtänd av.

Bara en stilla undran, som månne egentligen hör hemma i någon annan tråd.

Batteritid. Massor av 'upp till' i beskrivningarna av videopådden -- vilket som vanligt torde betyda 'vid lyssnande på AAC med låg bitrate'. Eftersom CPUn kommer att arbeta hårdare samt HDn att spinna upp oftare (samt backlighten vara tänd) vid videotittande...

Hur lång film kan man egentligen se på en laddning?
Är det månne talande att det är just TV-serieavsnitt, kortfilm och musikvideos man säljer?

Eller är jag väldigt negativ nu? (Jag ville väldigt gärna ha en videopådd, men är aningen besviken på att det är mer scrollhjul än skärm på den här variantens framsida... :/ )

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-10-13 13:50

Klart jag inte vet vad som är bäst för apple.

jag tror att dom skulle få sälja en hel del mac mini bara pga av front row och remoten. för det är ju ett faktum att rätt många använder den som Multimedia station vid TVn.

Lessen att mina tankar gjorde dig så upprörd. Skulle lagt till "tror jag" efter smart drag av apple.

Ursprungligen av kesperse:

Klart jag inte vet vad som är bäst för apple.

jag tror att dom skulle få sälja en hel del mac mini bara pga av front row och remoten. för det är ju ett faktum att rätt många använder den som Multimedia station vid TVn.

Lessen att mina tankar gjorde dig så upprörd. Skulle lagt till "tror jag" efter smart drag av apple.

Är på skitkasst humör. Fattar inte varför jag lackade. Bara blev så. Har lackat på det mesta hela dagen. Ska försöka hålla hövligare ton i fortsättningen. Kanske har att göra med att dom itne släppte en Mac mini med remote-funktionen och FR... vem vet

  • Oregistrerad
  • 2005-10-13 15:07

jag måste bara få gnälla lite och betona min ilska med versaler
BATTERITIDEN ÄR HELT VÄRDELÖS på iPod. "Jippie jag ska se på film, men hur länge kan jag kolla? ja i två timmar" det är ju ett skämt! Jag fattar inte varför de har så usel batteritid. Jag ser hellre en iPod som är dubbelt så tjock som de nya men med grym batteritid... uscha, de där iPodarna är ju inte ens värd hälften av det dom vill ha med den batteritiden

Ursprungligen av oskarrr:

jag måste bara få gnälla lite och betona min ilska med versaler
BATTERITIDEN ÄR HELT VÄRDELÖS på iPod. "Jippie jag ska se på film, men hur länge kan jag kolla? ja i två timmar" det är ju ett skämt! Jag fattar inte varför de har så usel batteritid. Jag ser hellre en iPod som är dubbelt så tjock som de nya men med grym batteritid... uscha, de där iPodarna är ju inte ens värd hälften av det dom vill ha med den batteritiden

Då får du väl se till att inte köpa den då...

Ursprungligen av oskarrr:

jag måste bara få gnälla lite och betona min ilska med versaler
BATTERITIDEN ÄR HELT VÄRDELÖS på iPod. "Jippie jag ska se på film, men hur länge kan jag kolla? ja i två timmar" det är ju ett skämt! Jag fattar inte varför de har så usel batteritid. Jag ser hellre en iPod som är dubbelt så tjock som de nya men med grym batteritid... uscha, de där iPodarna är ju inte ens värd hälften av det dom vill ha med den batteritiden

Tja, lika länge som min next DVD portable, lite sämre än den Archos jag ägde tidigare och en timme sämre än den PB 12" som jag släpar runt. Inte så illa för en videolösning alltså. Perfekt för pendlaren.

Vad kör du med, som har så mycket bättre batteritid? Jag är öppen för tips. Det enda jag har som räcker längre är min Ericsson P910, och det är ju ingen ideal medialösning direkt. Så har du nått förslag så dela gärna med dig, jag kollar på TV-serier varje dag på tåget så för mig lät en pryl som väger typ 150 g helt perfekt.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-13 15:21

Jag MÅSTE ha Front Row. Så sjukt användbart och elegant Skit också, jag som just köpte en Mini för att ha som HTPC... Får väl hoppas att apple släpper Front Row, annars har jag en Mini till salu snart

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-13 15:58

Fick en tanke om att FrontRow kanske kommer i ett nytt iLife?? Vet inte hur troligt det är, men man behöver ju iaf iPhoto och kanske gärna iMovie för att ha full användning av det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-13 16:37

Front Row bygger ju främst på iPhoto och iTunes skulle jag säga. iMovie har inte mycket mer med det hela att göra än att Apple använder dess icon i Front Row

Jag hoppas på att Apple släpper Front Row med iLife 06 och att Front Row får ett API för utvecklare i Leopard. Det där är ett GRYMT presentationssystem... Snyggt, enkelt och elegant. Fattas ex. att kunna välja sina keynotes bl.a. Men det skulle man lätt kunna lösa med en plug-in architektur.

Jag undrar också hur saker som AVI/DivX-filmer hanteras... Om front row bygger helt på QuickTime så är det lixom kört där.

Ursprungligen av Erik.dv:

Front Row bygger ju främst på iPhoto och iTunes skulle jag säga. iMovie har inte mycket mer med det hela att göra än att Apple använder dess icon i Front Row

Jag hoppas på att Apple släpper Front Row med iLife 06 och att Front Row får ett API för utvecklare i Leopard. Det där är ett GRYMT presentationssystem... Snyggt, enkelt och elegant. Fattas ex. att kunna välja sina keynotes bl.a. Men det skulle man lätt kunna lösa med en plug-in architektur.

Jag undrar också hur saker som AVI/DivX-filmer hanteras... Om front row bygger helt på QuickTime så är det lixom kört där.

Man kan även hoppas på att de lägger in möjligheten med tv sändning. Om man sen kan genom en variant på podvideo kan prenumerara på program så är detta guld.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-13 18:21

Fan, jag har ju IR-port på min gamla Power Mac G3 Pismo från slutet av 90-talet! Synd att porten sitter på baksidan av datorn, men jag får väl springa runt och trycka på fjärren! Undra om det
funkar... Den är ju svart också, det är helt tydligt att den börjar bli modern igen.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-13 17:39

anledningen till att imacen är dyrare beror nog snarare på valutakurser. På keynoten sa Steve Jobs att priset var det samma på den lilla varianten och billigare på den stora.

När det gäller front row tror jag att det kommer komma med framtida datorer från apple. Men imacen är nog en bra dator att testa det på. Vore ju dumt att släppa en ny imac med det som en stor funktion och sen släppa det löst också på en gång. Dumt ur en ekonomisk synvinkel för apple då. Men det verkar intressant och jag hoppas det kommer snabbt till andra datorer och dessutom en tv-out port vore inte helt fel heller. Så man verkligen har nytta av front row. Fast sen är ju apple ett företag som är kända för att skrota gamla standarder. Så risken är väl att de bara satsar på hdtv och då finns det ju redan DVI-portar på datorerna.

Sen har jag en fråga om den nya ipoden också. När han visade hur han navigerade på ipoden så fick man se en halv ipod på skärmen. Kommer man se denna på tvn när man kopplar ipoden till TVn? För då försvinner ju egentligen hela idén med tv-out på den. Fast å andra sidan försvann den iden när man fick reda på att den bara klarar av h.264-filer i 320x240.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-13 18:26
Ursprungligen av nr3:

Sen har jag en fråga om den nya ipoden också. När han visade hur han navigerade på ipoden så fick man se en halv ipod på skärmen. Kommer man se denna på tvn när man kopplar ipoden till TVn? För då försvinner ju egentligen hela idén med tv-out på den. Fast å andra sidan försvann den iden när man fick reda på att den bara klarar av h.264-filer i 320x240.

TV-out finns inte inbyggd på iPoden, sitter i den nya docken. Det man fick se på eventet antar jag var någon specialkoppling för att visa det som syntes på skärmen... Lite svårt att visa upp en 2,5 tums skärm för tusentals åskådare...

Ursprungligen av flojon:

TV-out finns inte inbyggd på iPoden, sitter i den nya docken. Det man fick se på eventet antar jag var någon specialkoppling för att visa det som syntes på skärmen... Lite svårt att visa upp en 2,5 tums skärm för tusentals åskådare...

Eller så var det en bild på en ipod och sen bilden live direkt i bilden. Om ni hänger med.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-13 18:20

Måste bara kolla om jag har förstått det hela rätt, front row innebär att man kan styra sin mac även om man inte är vid den? Man ska alltså kunna se på en dvd-film genom sin mac men på exempelvis sin TV. Styrningen av datorn är trådlös men man måste ändå dra en massa kablar till och från TV:n? Rätt värdelöst i så fall, känns som att de bara har nått halvvägs

Ursprungligen av oskarrr:

Måste bara kolla om jag har förstått det hela rätt, front row innebär att man kan styra sin mac även om man inte är vid den? Man ska alltså kunna se på en dvd-film genom sin mac men på exempelvis sin TV. Styrningen av datorn är trådlös men man måste ändå dra en massa kablar till och från TV:n? Rätt värdelöst i så fall, känns som att de bara har nått halvvägs

Förhoppningsvis så kan man hoppas att Airport express kommer och att man kan styra sin mac på övervåningen med fjärrkontrollen, genom front row.

Nu har de börjat köra på det man önskar de kunde gjort tidigare så vi kan nog vänta oss mer godis framåt i itiden.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-13 18:27

Vet nån om man får man med de fodralet som steve visade? Står inget om de på apple.se...

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-10-13 18:34
Ursprungligen av MsB:

Vet nån om man får man med de fodralet som steve visade? Står inget om de på apple.se...

Kollar man under store så står det case har jag för mig.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-13 19:48
Ursprungligen av Queux:

Kollar man under store så står det case har jag för mig.

Tackar, hittade de nu

Läste nånstans att iPoden inte skulle funka med firewire-kabel någon som vet?

Bevaka tråden