Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mina bu och bä om OS X!

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Haninge
  • 2005-10-05 14:51

Jag har tidigare bara använt andras Apple datorer med OS X på tills jag 2005-10-01 fick min alldeles egna Mac Mini, 1.25ghz/512mb/40gb.

Här kommer mina och min sambos bu och bän om Mac Mini och OS X!

Sambons ris och ros!
RIS eller BUUU!!
1. Badbollen är ett stort hat-objekt hos sambon. OS X är lååångsamt och resurskrävadne jämfört med många andra operativsystem.
2. Många program som sambon använder har inga värdiga ersättare i OS X!
3. MSN fungerar inte som hon vill, inga filöverföringar, inga roliga spel och inga söta Flash-animationer!
4. Bonniers trafikskola fungerade inte trots att det var en "mac version"!
5. Ibland är det svårt att se vilket program är aktivt, därför avslutar man av misstag fel program från menyn!
6. Varför är det så svårt att spela filmer och ljud av knepiga format såsom .wmv .avi (divx) osv!
ROS eller BÄÄÄÄ!!
1. AdiumX är snyggt och ankan är söt!
2. Limewire tillsammans med iTunes är en ganska bra kombination!
3. Snyggt men lite knöligt gränssnitt!

Mina egna ris och ros rader!
ROS eller BUUUU!!
1. Det går lååångsamt!
2. Jag hittar inte alla genvägar och tangentbords kommandon jag vill ha!
3. Många program dör av någon konstig anledning och går inte att avsluta.
4. Blä för Quicktime playern och VLC som inte vill köra .wmv .avi (divx) trots att pluggarna är installerade!

RIS eller BÄÄÄÄ!!
1. Det är ganska gulligt....
2. En del saker e faktiskt ganska fiffiga, som t.ex docken!
3. Kärnan är ju faktiskt infekterad av BSD, och jag ääälskar UNIX
4. Limewire och iTunes fungerar finfint tillsammans!
5. AdiumX e bra förutom dee långsamma filöverföringarna via msn-servrarna!

/* fumidus */

  • Oregistrerad
  • 2005-10-05 15:00

Tyvärr är 512 MB minne i en Mac med Tiger på tok för lite för att ge en angenäm datorupplevelse. Efter att ha satt i ytterligare 512 i min iMac (512*2) känns datorn som en helt annan än den var innan.

Ang .wmv: Ta hem en bättre codec, t.ex. från www.flip4mac.com. Då kan du titta på .wmv-filer i QuickTime. Funkar mycket bra!

I övrigt: ge Macen mer tid!
/Fredrik

Det mesta du skriver om är ju bara Windowsspecifika vanesaker. Det finns saker i OS X som du inte kommer vilja leva utan när du vant dig och då kommer du gnälla så fort du sitter på en Windows-PC.
T.ex. Exposé, dockan, dashboard, RSS-läsaren i Safari, iCal, Mail, iPhoto, Garageband, inga virus/spyware, stabilare system, enklare installation/avinstallation av program, snygg/smakfull kontinuerlig design, tydligare interface osv. är saker som gör Macen till en sån fantastiskt mycket trevligare dator.
Jag lovar när du vant dig och testat mer saker och arbetat mer med en Mac så kommer du inse detta! Jag anser att 5 dagar inte är en tillräcklig tid för att rättvist dömma ett OS.

Angående hastigheten på saker så, kan jag ju bara säga att då har du köpt fel dator. Är du ute efter en snabb Mac skulle du ha köpt en PowerMac G5 och ett vasst grafikkort. Men 512 MB RAM är på tok för lite och däri ligger nog det största problemet med att det kan kännas slött emellanåt. Minst 1 GB är ju alltid att rekommendera.
Sen kan det kännas segt med vissa inbygggda animeringar, men de kan man stänga av med ett sjysst gratisprogram som heter Onyx: http://www.macupdate.com/info.php/id/11582
Där kan man sköta om systemet också o optimera andra saker. Det är en lifesaver på både långsamma och snabba Macar! Så prova det!

  • Medlem
  • 2005-10-05 15:46
Ursprungligen av fumidus:

2. Många program som sambon använder har inga värdiga ersättare i OS X!

Om du här på 99mac frågar runt lite efter program som ska klara av en viss sak, så tror jag nog ni hittar värdiga ersättare för de allra flesta! (t o m MS Röj finns ju!)

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-05 17:26
Ursprungligen av SirN:

Om du här på 99mac frågar runt lite efter program som ska klara av en viss sak, så tror jag nog ni hittar värdiga ersättare för de allra flesta! (t o m MS Röj finns ju!)

Och visst finns den där ett stenålders timglas.
Senast Windows stannade för mig helt var när jag drog igång Visual Studio .Net när jag skulle köra Visual Studio 6.0. Varför fattar inte Windows att när jag dubbel klickar på en fil som är skapad av Visual Studio 6.0 att den ska öppnas där?

PS. Retorik jag vet presic varför.

Annars är AVI DIVx och eventuellt WMV de enda som jag ser att kan vara ett verkligt problem av det som nämdes tidigare. Att animationer inte fungerar med MSN är ju bara bra i min mening.

Sen undrar jag vilka program det är hon behöver. Vi här hittar säker värdiga program. Men glömm att Mac skulle fungera som Win. Den fungerar men man kan behöva bryta med gammla vanor och skaffa nya. Vad gäller kortkommandon så är de ofta logiska så man kan hitta kommandon bara genom att tänka. Många har jag hittat genom undra om cmd-alt-något gör motsattsen till cmd-något. Ibland måste man använda shift tangenten med. Programerar du? {} finns på ett mycket logiskt ställe. Vill du öppna något vad vore mer logiskt än cmd-o "O" för engelska Open. Kör du svenskt system? Ashdå då förloras logiken något. Men långt bättre än enter i Windows dessutom är det ctrl-o i wintel världen när man är i ett program. Borde ha varait enter. Eller?

Ge det lite tid kortkommandona kommer endast genom att se i menyn vilka som finns och att ibland testa sig fram. Vad händer tex om du klickar cmd- och på fönster namnet? Gäller både finder och safari. Har fungerat i Finder ända sen åtminstone System 7.

Senast redigerat 2005-10-05 17:52
  • Oregistrerad
  • 2005-10-05 18:02

Mac OS 10 har blivit snabbare hela tiden. Det har tagit tid att få det så pass rappt som det är nu. En stor skillnad mot första versionen. Men visst, det är inte samma som Mac OS 9 som var blixtsnabbt i Findern.

Du får inte glömma bort att Mac OS av idag ligger före alla andra system vad gäller många saker, varav en är det grafiska. Så om du ska jämföra OS mot OS så tycker jag det är mer relevant att ställa XP mot Mac OS 9. Jag tror Win Vista kommer behöva gå igenom samma process av optimering, där du kommer uppleva XP som klart snabbare (kanske).

  • Medlem
  • Haninge
  • 2005-10-05 18:39

Jag kanske ska tillägga att jag överlag är ganska nöjd med OS X trots att det får hicka med "bara" 512mb minne, nästa månad köps ett 1gb minne och en FW disk

Tilläggas bör också att jag egentligen är *nix fetischist och kör på jobbet helst min OpenBSD maskin istället för den där tråkiga WinXP maskinen, därför tycker jag att OS X e ganska roligt ändå!

För min sambo är t.ex möjligheten till spel med sina vänner och animationer i MSN viktigare än hur filhanteraren fungerar.

Jag ska stänga av så mycket onödigt som möjligt mha tinkertools nu, då kommer OS X att flyta lite lättare tills 1gb minnet är på plats!

För er som inte kör t.ex Linux kan jag varmt rekommendera er att prova Gnome 2.12, det fungerar faktiskt fantastiskt bra och har mer eller mindre ersatt min WinXP maskin på jobbet.
Det fungerar t.om så bra att min sambo till och från kör Linux och Gnome hemma!!

/* fumidus */

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-08 15:31
Ursprungligen av fumidus:

För min sambo är t.ex möjligheten till spel med sina vänner och animationer i MSN viktigare än hur filhanteraren fungerar.

Ursprungligen av fumidus:

[Gnome] fungerar t.om så bra att min sambo till och från kör Linux och Gnome hemma!!

Sambon bryr sig inte om animationer i MSN när hon kör Gnome, men när hon kör OS X så är det jätteviktigt?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-05 16:28

Dockan måste väl ändå vara en av de sämsta sakerna med OS X, den ser snygg ut i butiken, men är hopplös att använda och är mest ivägen. Och jag förstår inte det här med badbollen, varför finns det ingen sån i Windows? Där stannar inte hela datorn i 10 sekunder bara för att man startar ett program.

Ursprungligen av Macvarg:

Och jag förstår inte det här med badbollen, varför finns det ingen sån i Windows? Där stannar inte hela datorn i 10 sekunder bara för att man startar ett program.

Jag skulle säga raka motsatsen, windows multitasking är värdelös. Så fort man drar igång ett tungt program stannar hela datorn. Fönstrerna förvandlas till vita fält.

Senast redigerat 2005-10-05 17:00
  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-05 17:23
Ursprungligen av Macvarg:

Dockan måste väl ändå vara en av de sämsta sakerna med OS X, den ser snygg ut i butiken, men är hopplös att använda och är mest ivägen. Och jag förstår inte det här med badbollen, varför finns det ingen sån i Windows? Där stannar inte hela datorn i 10 sekunder bara för att man startar ett program.

Datorn stannar sällan när badbollen är igång. Byt program och det tuffar på. Oftast är det just ett visst program som får en badboll av någon orsak. Säjs av en som kör en 400 Mhz PB med 384 MB ram. Badbollen kommer rätt ofta men då hoppar jag till nåt annat jag höll på med och jobbare vidare.

Vad är det du gör när badbollen kommer upp? Finns det nåt annat sätt att ådstadkomma samma sak med som inte ger en badboll. Jag tror att nåt är fel om badboller kommer upp alltför ofta på en mini med 512MB. Men jag har inte kört Tiger heller så jag vet inte.

Ursprungligen av Macvarg:

Dockan måste väl ändå vara en av de sämsta sakerna med OS X, den ser snygg ut i butiken, men är hopplös att använda och är mest ivägen. Och jag förstår inte det här med badbollen, varför finns det ingen sån i Windows? Där stannar inte hela datorn i 10 sekunder bara för att man startar ett program.

Badbollen drabbar bara det aktuella programmet. Allt annat rullar som vanligt. I Windows så blockerar däremot ett hängt program med lätthet hela datorn. Pröva att starta 2-3 program samtidigt och forsätt jobba i ett fjärde, det går fint.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-10-08 00:11

Jag måste säga att jag har haft väldigt mycket problem med WMV-filer och Windows Media Player.... Jag har lärt mig hata alla som använder .wmv eftersom det är så fruktansvärt instabilt. Dessvärre finns det väl inte någon codec för WM9 till andra spelare som, förhoppningsvis, uppvisar en bättre stabilitet.

Krypto *nöjd över att ha undvikit svordomar i detta inlägg*

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-08 00:26
Ursprungligen av Krypto:

Jag måste säga att jag har haft väldigt mycket problem med WMV-filer och Windows Media Player.... Jag har lärt mig hata alla som använder .wmv eftersom det är så fruktansvärt instabilt. Dessvärre finns det väl inte någon codec för WM9 till andra spelare som, förhoppningsvis, uppvisar en bättre stabilitet.

Krypto *nöjd över att ha undvikit svordomar i detta inlägg*

mplayer är den absolut bästa spelaren. Den tar allt. Används på linux, win och mac. Finns inget bättre.

www.mplayerhq.hu sen kollar du på related projects och ladda hem någon av dem till macosx

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-05 16:43

Jag får ibland höra "min Mac är slö", och så tittar jag på den och konstaterar:
1. Stäng av de trettioelva program du inte använder.
2. Investera gärna i mer minne.

Problemet är ju att man ofta jämför en femtusenkronors MacMini med en dyrare Windowsdator...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-08 15:27
Ursprungligen av br-Augustinus:

Problemet är ju att man ofta jämför en femtusenkronors MacMini med en dyrare Windowsdator...

Gå till dell.se och kolla upp hur mycket PC man faktiskt får för fem tusen kronor....

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-05 17:15
Ursprungligen av fumidus:

3. MSN fungerar inte som hon vill, inga filöverföringar, inga roliga spel och inga söta Flash-animationer!
4. Bonniers trafikskola fungerade inte trots att det var en "mac version"!
5. Ibland är det svårt att se vilket program är aktivt, därför avslutar man av misstag fel program från menyn!
6. Varför är det så svårt att spela filmer och ljud av knepiga format såsom .wmv .avi (divx) osv!

/* fumidus */

Några tips:

3. Om du kör MSN Messenger från MS istf adium så funkar iaf filöverföringarna och de flesta "gulliga" smilies mm.
4. Kan det vara en (gammal) version för OS9? Installera classic i så fall så borde det funka.
5. Menyn till höger om äpplet har samma namn som programmet.
6. .wmv spelas bäst med Windows Media Player (jo den finns för mac). Divx mm spelar du med VLC eller MPlayer, fungerar bra och är inte ett dugg svårt.

Jag är visserligen en gamal Macanvändare sedan 1990, men har under 3 år haft PC så jag har
switchat 2 gånger kan man säga, hur som helst, jag inbillade mig att jag inte skulle hitta program
och annat som ersatte det jag gjort på PC:n innan.

Vad fel jag hade, PC:n gör inte mycket just nu! 99Mac, tack för alla tips!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-08 01:38

Microsoft borde släppa en plugin till quicktime som hanterar WMV fullt ut istället för att släppa en egen kass mediaspelare som förutom att vara ful varken fungerar bra eller stöder alla sorts filmer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-08 12:12
Ursprungligen av Perc:

Microsoft borde släppa en plugin till quicktime som hanterar WMV fullt ut istället för att släppa en egen kass mediaspelare som förutom att vara ful varken fungerar bra eller stöder alla sorts filmer.

Jag är ganska övertygad om att de gör WMP för Mac sämre med flit. Inte ens MS brukar skapa ett sådant totalt oanvändbart skräp som det programmet.
De vill väl bara att folk ska säga "Windows är mycket bättre - på Mac kan man inte ens spela vanliga filmer utan problem", vilket antagligen folk säger också.

  • Medlem
  • 2005-10-08 12:57
Ursprungligen av Rajje:

Jag är ganska övertygad om att de gör WMP för Mac sämre med flit. Inte ens MS brukar skapa ett sådant totalt oanvändbart skräp som det programmet.
De vill väl bara att folk ska säga "Windows är mycket bättre - på Mac kan man inte ens spela vanliga filmer utan problem", vilket antagligen folk säger också.

Windows Media Player är skrutt på Windows också. Fler och fler hoppar ju över till alternativ där också.

Framförallt är wmv ett värdelöst format för webben. Märker inte folk att deras filmer är hopplöst gryniga och stannar var tionde sekund? Quicktime var bättre för tio år sedan.

Ursprungligen av stfm:

Framförallt är wmv ett värdelöst format för webben. Märker inte folk att deras filmer är hopplöst gryniga och stannar var tionde sekund? Quicktime var bättre för tio år sedan.

I Windows flyter det på utmärkt. Vi har hållit på mycket med videokomprimering och det går att få väldigt bra kvalité i wmv med rätt verktyg. Det är absolut inte grynigt och stannar var tionde sekund. Kolla t.ex. in Teckenwebben där det går att växla mellan QuickTime och Windows Media kodade från samma grundmaterial.

  • Medlem
  • 2005-10-08 19:34
Ursprungligen av Adrian B:

I Windows flyter det på utmärkt. Vi har hållit på mycket med videokomprimering och det går att få väldigt bra kvalité i wmv med rätt verktyg. Det är absolut inte grynigt och stannar var tionde sekund. Kolla t.ex. in Teckenwebben där det går att växla mellan QuickTime och Windows Media kodade från samma grundmaterial.

Nej det flöt på bra. Däremot tycker åtminstone jag att Quicktime-filen hade vansinnigt mycket bättre kvalitet.

  • Medlem
  • 2005-10-08 17:07
Ursprungligen av Rajje:

Jag är ganska övertygad om att de gör WMP för Mac sämre med flit. Inte ens MS brukar skapa ett sådant totalt oanvändbart skräp som det programmet.
De vill väl bara att folk ska säga "Windows är mycket bättre - på Mac kan man inte ens spela vanliga filmer utan problem", vilket antagligen folk säger också.

Tyvärr så kodar många i WMP, troligen mot bättre vetande.. hoppas H.264 AVC sätter en ny standard.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-08 17:49

Jag har haft Mac Mini en period. Den har 512 MB minne och ytters sällan uppstod badboll.

MacMini är speciellt, det finns bara EN minneshållaren. Därav är oerhört viktigt att minne är 100% okey. Tveksamma minne kan ge badbollar !

Jag tycker man ska prova ny minne med annan märket (Kingston är bäst) och passa på samtidigt använda 1 GB minne (ju större desto bättre är någon som sagt här forum)

Ursprungligen av fumidus:

1. Badbollen är ett stort hat-objekt hos sambon. OS X är lååångsamt och resurskrävadne jämfört med många andra operativsystem.

Det är flera andra som sagt det redan, men jag vill gärna understryka att mer minne gör massor. Jag vet för jag körde min nya iBook (1,33 GHz G4) med endast 512 MB i minne under en period innan jag fick mitt extraminne (1 GB extra) och skillnaden var otroligt stor om man hade några program igång samtidigt (eller t.ex. många flikar öppna samtidigt i webbläsarna). Det går inte att nog understryka hur stor roll mer minne spelar i detta fall. När jag hade 512 MB blev det väldigt fort badboll när man växlade mellan program.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-08 16:40
Ursprungligen av fumidus:

6. Varför är det så svårt att spela filmer och ljud av knepiga format såsom .wmv .avi (divx) osv!
ROS eller BÄÄÄÄ!!
/

Använd VLC eller Mplayer OSX för att spela film.

WMV är däremot lite taskigare då det är en microsoft ägd standard...

1
Bevaka tråden