Jag fungerar även som systemansvarig på Umeå Internationella Filmfestival, där har jag ansvar för alla datorer (mest Mac) och för vårt jävla skitbiljettsystem.
Systemet är konstruerat av Ticnet i Gbg och är i princip det enda system som är vettigt nog att använda som fristående operatör (dvs. icke-biokedja).
Jag vet att det finns fler system där ute i Sverige, men vi har blivit less på att leta och inte få något svar. Ingen verkar intresserad av att dela med sig av sina system, eller hyra ut dom till oss. Så vi funderar på att utveckla ett eget system, möjligtvis ett system som vi släpper som öppen källkod och därmed inte ta betalt/behöva betala för det.
Systemet kommer antagligen att baseras på MySQL som databas samt Java eller PHP för klienter. Drivrutiner för biljettskrivare och dylikt måste konstrueras. Helst ska systemet bli plattformsoberoende och åtminstone fungera för Mac OS X, Mac OS 8.x/9.x, Windows 9x/2k/xp samt Linux/Unix.
Min förfrågan är om någon har några bra tips på vad man bör tänka på när vi ska utvärdera möjligheten att skapa ett sådant system. - Vad är viktigt att tänka på?
Och om det finns några i Umeå med omnejd som skulle vilja hjälpa till att utveckla ett sådant system/utvärdera. Allt arbete skulle ske på ideell basis, eller med låg ersättning.
Finns det någon som vet om några liknande projekt eller färdiga system som man borde titta närmare på?