Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.mac eller webhotell?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-17 10:48

Jag har en liten fundering… Ett webbhotell med c:a 25 MB kostar runt 1000 kr per år av det jag hittat. Kan ett .mac konto agera på samma sätt som ett webbhotell? Vad är för/nackdelarna? På .mac får man 100 MB för samma pris, men kanske förlorar möjligheter till skript (inte något jag skulle använda ändå).

Grejen är att jag måste vi ha en viss domän kopplad på ett snyggt sätt (man får inte se annat än www.företaget.se). Sen tillkommer kanske strul med email-namn/konton? Kanske inte går med .mac? Bara en fundering jag fick…

Vi höra input från de lärda av 99mac.com!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-17 11:04

Vore kul att veta annars vad ni rekommenderar för webhotell + vad de kostar.

Säg att man skaffar en domän med .nu/net/org... så kostar det mellan 350-600 kr per år.

Därtill kommer webhotell. Räkna med minst 100 kr i månaden för 25-50 MB och mailhost.

Det blir ungefär 1500-2000 kr/år

Dyrare än .mac, men med vissa fördelar, dock mindre webbplats.

Det bör gå att få ett .mac-konto att dyka upp i webbläsaren under din domän. Det finns ett antal företag som erbjuder den tjänsten, tex No-IP.com. I praktiken fungerar det så att du registerar din domän någonstans (tex NetWork Solutions eller Nunames eller liknande) och då talar du om vilka IP-nummer som No-IP.com har på sina DNS´er. Sedan kan du registera och betala för ett konto på No-IP.com och beställer då tjänsten No-IP+ sopm gör det möjligt att peka om en domänadress som tex www.hubbabubba.com till home.mac.com/hubbabubba. Vad No-Ip gör är att skapa ett frameset som läser in den senare adressen när en person har skrivit den första i sin webbläsare. Du kan också få epost kopplat till denna domän.

Det finns flera företag som gör samma sak som www.no-ip.com som tex Zonedit. Du hittar ännu flera hos Yahoo.com .

Webhotell har diskuterats flera gånger på 99.mac, gör en sökning så hittar du några trådar om det.

Lycka till!

/Ola
P.S. Jag driver också ett webhotell som heter Immitt.com där 99mac.com ligger med mera.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-17 14:50

Så, typ går det att fixa ett .mac konto men det blir lite mer jobb för mig kontra att gå direkt till ett webhotellbolag? De fixar ju allt vad heter email och domänregistrering m.m.

För ungefär samma pris får du en egen domän på ett webhotell (exkl registeringsavgift då kanske) med epost jämfört med .mac abbonemang. Men då har du inte tillgång till de tjänster som finns på .mac. Men de kanske du inte behöver alternativt kan göra själv.

/Ola

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-17 23:57

Taz:

Var? Var? Jag vill beställa!

Immit var lite dyra...

Vi (Immitt.com) har lagt våra priser lite ovanför de billigaste.

Om pris är viktigast hittar du både tips om gratisställen och förstås ca 450 webhotell i nedanstående guide. Där finns också tips om hur du skall välja ett webhotell. En del har dock upplevt att de billigaste ställena och för den delen en del av de dyrare har svårt att tillgodose Mac-användarnas behov som tex support.

Internet Worlds webhotellguide

Ett annat gott råd kan vara att faktiskt registrera sin domän själv istället för att låta webhotellet göra det. Då slipper man hamna i situationen att webhotellet vägrar (eller drar på benen) att styra om domänen till en ny leverantör.

/Ola

[ 18 Augusti 2002, 00:11: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-18 00:21

Taz, tack för din ärlighet, och tack för tipset om webbhotellsguiden! Jag ska ha det i åtanke. Men varför har Immit lagt sig lite högre? Det viktigaste för mig är stabiliteten - och att leverantören inte konkar efter tre månader...

Ju billigare de är desto mindre tjänar de och desto större risk borde det vara för att de konkar. Men om du registerar domänen själv så brukar det vara enkelt att börja om på ett nytt webbhotell.

Varför vi har lagt oss lite ovanför?.. Tja, jag vet inte om jag törs skriva det, men den typ av människor som bara ser till pris tenderar att vara en smula... ehh... trista att ha att göra med. Av samma skäl har vi en ganska annorlunda designad webbplats. Om man inte gillar den så har vi antagligen inte samma humor och återigen så skulle vi inte antagligen inte trivas med varandra. Tycker man att en blyertsritad mus och leksaker signalerar oseriös och inkompetent så skrattar man nog inte så mycket på jobbet och har nog ofta näsan i vädret och sådana slipper vi gärna. Vi vill ha Mac-användare, de där hippie-konstnärstyperna som vi alla vet att vi är innerst inne. Hihi!

/Ola

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-18 00:48

Jag har kort hår, inget kreativt skägg (inte nu längre: det är putz veck sedan i våras) och jag kan inte rita. Är jag en beige typ? Måste jag gå över till Windows?

Bevisen verkar tyda på det....

/Ola

Upptäckte precis denna webhotellguide, från Datormagazin:

Datormagazins webhotellguide

Lycka till!

/Ola

[ 19 Augusti 2002, 20:42: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

1
Bevaka tråden