Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PCWorld om Vistas skärm-DRM

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-05 20:41
Citat:

If you dropped a bundle on a high-end computer display or HDTV, you could be in for an unpleasant surprise when you slip your new high-definition DVD of Star Wars: Episode III into your Windows Vista PC. Vista, the next version of Windows that's slated to appear in about a year, will feature a new systemwide content protection scheme called PVP-OPM (see box below). If your monitor doesn't work with PVP-OPM, all you'll likely see is either a fuzzy rendition of your high-def flick or Hollywood's version of the Blue Screen of Death--a message warning you that the display has been 'revoked'.

http://pcworld.com/news/article/0,aid,122738,00.asp

Om Apple kommer att stödja samma skit så kan dom dra lika långt åt helvete som M$...

Länk till sweclockers.com´s forum -> http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=509368

Back in the USSR..

Ursprungligen av ex-con:

Om Apple kommer att stödja samma skit så kan dom dra lika långt åt helvete som M$...

Länk till sweclockers.com´s forum -> http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=509368

Tack för det alla oblyga piratkopierare....

Ursprungligen av Simon Templar:

Tack för det alla oblyga piratkopierare....

Äsch. Även om det skulle ha varit två stycken piratkopierare i världen skulle dom säkert hitta på något liknande. Och thrust me. Dom kommer att knäcka det där. Som vanligt.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Äsch. Även om det skulle ha varit två stycken piratkopierare i världen skulle dom säkert hitta på något liknande. Och thrust me. Dom kommer att knäcka det där. Som vanligt.

Ja, tack för det alla oblyga piratkopierare

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-06 07:57

även om det nu har med piratkopierare att göra så kommer det ju inte hjälpa mot dom. De piratkopierade filmerna kommer ju inte ha något problem att visas på en vanlig skärm ändå. Så microsoft skjuter ju sig bara själv i foten som vanligt...senast var ju den mer omständiga windows update som ändå funkar fint för piratkopierare.

• Medlem
  • 2005-10-06 09:28

Det här går väl inte att skylla Microsoft för? Det är väl allmänt känt att det knappast är de som är drivande i sådana här frågor. En sak som det kommer att leda till är väl att folk inte kommer använda datorer till att kolla på film, utan en fristående enhet som förmodligen inte kommer att blocka TV:n.

Att företagen inte har hajat att deras skydd bara drabbar hederliga människor, och inte pirater, är lite synd. Fast de får höga betyg i bizarr uppfinningsrikedom.

Ursprungligen av stfm:

Att företagen inte har hajat att deras skydd bara drabbar hederliga människor, och inte pirater, är lite synd.

Ja, det är just det som stör mig mest och gör att mina sympatier för de som vill skydda sitt material inte är alltför höga. Kopieringsskydden på CD-skivor är ett bra exempel. De är tillräckligt effektiva för att ställa till det för många hederliga skivköpare, men det är samtidigt så kassa att de alltid knäcks så att de som laddar hem musiken inte har något problem att få tag i den. Jag har faktiskt köpt nästan all musik jag har under åren, men när de här "skydden" kom blev det ett skäl att ladda hem i sig, bara för att kunna utnyttja grundläggande rättigheter som att ha musiken på min mac eller min iPod.

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-07 16:32
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det är just det som stör mig mest och gör att mina sympatier för de som vill skydda sitt material inte är alltför höga. Kopieringsskydden på CD-skivor är ett bra exempel. De är tillräckligt effektiva för att ställa till det för många hederliga skivköpare, men det är samtidigt så kassa att de alltid knäcks så att de som laddar hem musiken inte har något problem att få tag i den. Jag har faktiskt köpt nästan all musik jag har under åren, men när de här "skydden" kom blev det ett skäl att ladda hem i sig, bara för att kunna utnyttja grundläggande rättigheter som att ha musiken på min mac eller min iPod.

Vad då knäckas. Jag köpte en musik CD till min fru. Skivan gick inte att spela i steron men väl i min bärbara cd spelare och fungerade perfekt i datorn vilket kopierings skyddet var till för att förhindra. Jag gick till affären och bytte skiva men samma sak gällde den.

Caesar från Ars Technica spekulerar: Vista "shutting off" monitors? So will OS X.

Med tanke på vilken kvalitet "konsumenter" accepterar från Xvid och dylikt idag så tror jag knappast att det kommer att bli ett praktiskt problem att man bara får DVD-kvalitet och inte HD-kvalitet om man spelar upp skivan på oskyddade skärmar.

• Oregistrerad
  • 2005-10-08 00:44
Ursprungligen av Hagelin:

Med tanke på vilken kvalitet "konsumenter" accepterar från Xvid och dylikt idag så tror jag knappast att det kommer att bli ett praktiskt problem att man bara får DVD-kvalitet och inte HD-kvalitet om man spelar upp skivan på oskyddade skärmar.

"Vi" andra då??????????

Det dumma med kopieringsskydd på CD-skivor är ju att det räcker med att en antingen kknäcker det eller kommer över musiken på annat sätt så har alla som vill ladda ner det tillgång till det.

Jag köper nästan all min musik också, men när jag fick hem Supergrass senaste, på releasedatumet (ett album jag redan haft på datorn i en månad) och det var kopieringsskyddat så förtog det ett rejält stycke av konsumtionsglädjen. Dess skivor hoppar och skuttar i min vanliga CD-skiva, men stöter inte ens på en försening när man rippar de till datorn.

Överväger allvarligt att sluta köpa musik. Jag får svårare och svårare att motivera det ekonomiskt och moraliskt.

Jag köper numera enbart vinylplattor -både nytt och begagnat. Billigare, roligare och snyggare (aaahh.. inget klår 12" singlar). Jag tror att många kommer att återupptäcka analoga medier när cirkusen av kopieringskydd når ännu högre höjder.

Senast redigerat 2005-10-07 10:44
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag köper numera enbart vinylplattor -både nytt och begagnat. Billigare, roligare och snyggare (aaahh.. inget klår 12" singlar). Jag tror att många kommer att återupptäcka analoga medier när cirkusen av kopieringskydd når ännu högre höjder.

OT har du varit på Snickars (Repslagargatan11) eller M-Records (Hökens Gata 11 vid Mosebacke huset innan Södra Teatern) båda butikerna är paradis för 12" & Vinyllovers i Stockholm.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-07 15:34

j aman kanske ska ta och pyssla med blandband igen

Ursprungligen av ex-con:

Vilken blue-ray-spelare kommer inte funka som ovan? Alla system kommer att fungera som ovan, det är inget som MS har hittat på/driver hårt. Det är ingen som med säkerhet kan säga att det här systemet inte kommer att krackas, som nästan alla andra. Men, jag är inte så säker på att det kommer att ske som så många här verkar tro (hoppas).

• Oregistrerad
  • 2005-10-08 00:48
Ursprungligen av ace4711:

Vilken blue-ray-spelare kommer inte funka som ovan? Alla system kommer att fungera som ovan, det är inget som MS har hittat på/driver hårt. Det är ingen som med säkerhet kan säga att det här systemet inte kommer att krackas, som nästan alla andra. Men, jag är inte så säker på att det kommer att ske som så många här verkar tro (hoppas).

Stöder Pytte Mjuk "Blue Ray" såg på nyheterna häromkvällen att de stöder HD DVD kallades det, är det samma sak, eller har de fötterna i bägge formaten?

Ursprungligen av Jörgen U:

Stöder Pytte Mjuk "Blue Ray" såg på nyheterna häromkvällen att de stöder HD DVD kallades det, är det samma sak, eller har de fötterna i bägge formaten?

MS satsar nog på HD DVD eftersom det är biligare att tillverka skivor till HD DVD (behöver inte investera i nya DVD- "pressar", men Blue Ray är vassare än HDDVD och kommer nog att slå igenom bättre tack vare att Sony kommer ha Blue Ray som standard i nya Playstation3. Microsoft kommer korkat nog inte ha HD DVD som standard i nya xBox.

Ursprungligen av Jörgen U:

Jo, det är HD DVD som MS stödjer. Men, kopieringsskyddsprincipen är liknande på Blue-Ray och HD DVD.

Ursprungligen av ace4711:

Jo, det är HD DVD som MS stödjer. Men, kopieringsskyddsprincipen är liknande på Blue-Ray och HD DVD.

En stor skillnad för tillfället är väl att HD DVD specen har tvingande Managed Copy, dvs filmbolagen måste ge konsumenten möjlighet att göra kopior för att exempelvis lägga över på en portabel videospelare eller strömma filmen över sitt nätverk. Blu-ray har (ännu) inga sådana funktioner färdiga, framför allt inga tvingande.

En stor skillnad för tillfället är väl att HD DVD specen har tvingande Managed Copy, dvs filmbolagen måste ge konsumenten möjlighet att göra kopior för att exempelvis lägga över på en portabel videospelare eller strömma filmen över sitt nätverk. Blu-ray har (ännu) inga sådana funktioner färdiga, framför allt inga tvingande.

Det stämmer bra med vad jag läst också. Låter ju faktiskt som en bra grej att tvinga detta, även om det förstås handlar om DRM-teknik (och som kanske inte ens fungerar på mac).

Läste förövrigt på annat håll att HD DVD kanske skippar regionskodningen helt och hållet, de som sitter i kommittén för standarden är starkt emot regionskodningen i alla fall.

Sant. Men specen säger inte att det skall vara gratis. Dvs, det kanske kostar extra pengar.

Hmm..jag anar att det kommer vara minst -1 000 0000 kunder som handlar från Microsoft i framtiden efter att Vista släpps.

1
Bevaka tråden