Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleScript: FileMaker till Adressbok

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har tidigare gjort ett script som flyttade en valfri post från ett FileMaker-register till en ny post i Entourages adressbok. Det var inte så svårt, men att få till samma sak med Apples Adressbok vill sig inte. Är det någon som har ett färdigt AppleScript som skapar en ny person i adressboken. Det är bara det jag behöver för att komma vidare.
Tack på förhand!

Michael

Inget svar men - glöm inte att posta resultatet här

Hehe, ja det var ju löjligt. Jag kom på vad jag gjort för fel precis efter att jag postade här.

Här är det färdiga scriptet för att skapa en ny post i Adressboken av den aktuella posten i ett FileMaker-register. Används med fördel som en knapp i FMP med kommandot Perform AppleScript.

on run {}
	tell application "FileMaker Pro"
		copy cell "name_first" of current record of database "Address.FP5" to theFirst
		copy cell "name_last" of current record of database "Address.FP5" to theLast
		-- fortsätt fylla på med dina FMP-fält här...
	end tell

tell application "Address Book"
		activate
		set newCard to make new person with properties {company:0, organization:theCompany, job title:theTitle, first name:theFirst, last name:theLast}
              -- använd company:1 om posten ska vara ett företag
		tell newCard
			make new address at end of addresses with properties {street:theStreet, zip:theZip, city:theCity, country:theCountry, label:"work"}
			set theEmail to make new email at end of emails with properties {label:"work", value:theEmail}
			set thePhoneDir to make new phone with properties {label:"work", value:thePhoneDir}
			set theMobile to make new phone with properties {label:"mobile", value:theMobile}
			set theFax to make new phone with properties {label:"fax", value:theFax}
			set theUrl to make new url with properties {label:"web", value:theUrl}
		end tell
		save addressbook
	end tell

--den här sist delen visar kortet i Adressboken, kan tas bort...
       tell application "Address Book"
		set theID to id of newCard
	end tell
	open location "addressbook://" & theID
end run

Michael

Senast redigerat 2005-10-07 16:19

Och ett litet bump så det syns att det hänt något här...

Michael

1
Bevaka tråden