Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Instalera classic i tiger, hur?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag sökte lite innan jag skrev det här men jag hittade inte svar på det jag vill veta. Jag skulle vilja installera os 9 på min powerbook g4 867mhz. Vart kan man få tag på det? Har försökt att ladda ner från en del ställen men det funnkar inte. Ska jag köra med skivan som jag fick med datorn (x 10.2.3)? Tacksam för svar.

OS9 är inte gratis så därför kan du inte ladda ner det (lagligt alltså, olagligt går ju om man hittar det men det ska vi ju inte diskutera här) Har du en 12¨ PowerBook G4 867Mhz så är jag osäker på om du överhuvudtaget kan boota OS9 på den. Om det är så att du bara vill installera Classic delen i OSX så vet jag inte.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-08 12:00

Om du har en dator som inte klarar att starta i Mac OS 9, fick du med en CD till datorn som du kan använda för att installera Classic-miljön i Mac OS X.

Har du en dator som kan starta i Mac OS 9, borde du ha fått med en CD med en Mac OS 9-CD som du kan starta ifrån genom att sätta in den och hålla inne C-tangenten vid omstart.

Det kan vara knepigt att göra nedladdade systeminstallationsskivor startbara när man bränner dem. I denna tråd finns lite tips som kanske fungerar.

Ursprungligen av Rajje:

Om du har en dator som inte klarar att starta i Mac OS 9, fick du med en CD till datorn som du kan använda för att installera Classic-miljön i Mac OS X.

OS 9 ligger inte på en separat cd utan gemensamt med en massa andra program etc.

Utnyttja annars kupongerna från inköpt system eller andra appleprylar/program. En sådan har åtminstone förr berättigat till inköp av OS 9 för knappt 200 kr. Det skall finnas andra trådar i ämnet här på forumet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-09 11:47
Ursprungligen av johan_tanying:

OS 9 ligger inte på en separat cd utan gemensamt med en massa andra program etc.

/.../

Med min Mac mini fick jag en separat CD som heter "Mac OS 9 Install Disc".
Men så kanske det inte var för något år sedan iofs.

Jaha, men nu är det så att jag har köpt datorn begagnat = inga kuponger..

Jag kom nu på att jag inte längre har behov för att ha nian på min PB. Jag har fått en iMac G3 som jag antar har nian på (har inte hämtat än)

• Medlem
  • Landskrona
  • 2005-10-08 16:45

Om du har en fungerande OS9-systemmapp på en annan dator så är det bara att flytta över hela mappen till PowerBooken så funkar Classic där oxå

Ok, det var bra att veta

1
Bevaka tråden