Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela in med inbyggda micken till garageband?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag pillar lite med Garageband och skulle vilja spela in med den inbyggda mikrofonen i min iBook. Kan inte klura ut hur det ska gå till. Laddade ner WireTap och med den kan man spela in och sedan exportera till GB men de vore nycket smidigare att hoppa över detta mellansteg! Någon som vet eller har några bra tips, ideer?

Tja, jag vet inte eftersom jag själv inte aanvänder garageband utan ett program som heter "audacity", ett enligt mig mycket bra program. Där funkar iallafall micen i min powerbook.

Ursprungligen av jannis_l:

Hej, jag pillar lite med Garageband och skulle vilja spela in med den inbyggda mikrofonen i min iBook. Kan inte klura ut hur det ska gå till. Laddade ner WireTap och med den kan man spela in och sedan exportera till GB men de vore nycket smidigare att hoppa över detta mellansteg! Någon som vet eller har några bra tips, ideer?

Det är bara att gå till ljud/midiinställningar i verktygsprogramsmappen och där ställa in för mikrofon se upp för rundgång bara.

Och inställningen för ljud i Garageband ska vara inställt för inbyggt ljud.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-09 22:35
Ursprungligen av Simon Templar:

... se upp för rundgång bara.

Hehe, måste också varna för detta. Jäklar vad det kan bli rundgång, i alla fall på min Powerbook. Micken sitter inte särskilt långt från högtalarna.

Och så bör du räkna med måttligt bra ljudkvalitet, för inbyggda mikar är liksom inga toppmikar...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-09 22:42

Stäng av medhörningen så blir det inga problem med rundgång. Hörlurar vid inspelning är ett anant alternativ!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-09 22:57
Ursprungligen av daniel_hejhopp:

Stäng av medhörningen så blir det inga problem med rundgång. Hörlurar vid inspelning är ett anant alternativ!

Absolut. Men alla getter är inte hemma alla dagar. Så därför varnar jag en extra gång.

Finns det möjlighet att använda externa mikrofoner till en iBook? Jag hittar bara utgång för hörlurar.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-09 23:35
Ursprungligen av Standout:

Finns det möjlighet att använda externa mikrofoner till en iBook? Jag hittar bara utgång för hörlurar.

Ja, men inte utan tillbehör. Eftersom iBook inte har Line/Mic in får du gå via USB/Firewire. Billigast möjliga grunka hittar du på Biltema, eller kanske ännu hellre Macoteket. Sedan kan du givetvis betala hur mycket som helst uppåt för kanaler, kvalitet och finesser.

Finnemang, ska testa.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 02:19

Men prova den inbyggda innan du köper nåt externt. Tycker den låter klart över förväntan - det är liksom inte knastrig diktafonkvalitet på den, som jag trodde det skulle vara. Har använt den ganska mycket till låtskisser, det är ju extremt praktiskt att inte behöva koppla in någonting alls!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 14:35

jag använder den inbyggda micken, och tycker den funkar bra. lite brus blir det men så länge resten av musiken man gör är bra kvalitet så funkar det, jag spelar in både piano o sång och det blir bra kvalitet enligt mig.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 21:32

Ja, det förvånade mig väldigt mycket när jag köpte min iBook att den inbyggda micken skulle låta så bra. Man är ju van vid de gamla mickarna som följde med 90-talets macar. Huvaligen! Där knastrade det och sprakade som rena majbrasan! Dock har jag nu fått nog av den ändå ganska kassa kvaliteten på inspelningarna och satsar på att köpa en finfin Mbox 2 och börja använda det betydligt mindre krävande Pro Tools LE.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-10-11 23:27

Mbox 2 ?! Har jag missat nåt här?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-12 00:08
Ursprungligen av Luzer:

Mbox 2 ?! Har jag missat nåt här?

Ja, det skulle man kunna säga. Hur revolutionerande prylen är vill jag inte spekulera i. Men den kan ju knappast vara sämre, vilket direkt gör det intressant att undersöka.

På engelska:
http://www.audiomidi.com/common/cfm/product.cfm?pid=1936&cpid=203

På svenska (scrolla ner rejält):
http://www.99musik.com/

Ursprungligen av Luzer:

Mbox 2 ?! Har jag missat nåt här?

Inte direkt, Focusrites nya Saffire däremot den är HET! http://www.focusrite.com/productdetails.asp?id=38&iRange=5 Kostar ungefär som Mbox2 men är av en helt annan och bättre klass. Firewire givetvis istället för sunk USB1.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-12 11:32
Ursprungligen av Simon Templar:

Inte direkt, Focusrites nya Saffire däremot den är HET! http://www.focusrite.com/productdetails.asp?id=38&iRange=5 Kostar ungefär som Mbox2 men är av en helt annan och bättre klass. Firewire givetvis istället för sunk USB1.

Den är ju 1500 spänn dyrare plus att det ingår Cubase LE istället för Pro Tools LE. Gör inte bara det en stor skillnad? Sen vet jag inte vad jag skulle med 10 utgångar till. Vet du? Hur kan det, egentligen, behövas nåt snabbare än USB1 om det fungerar? Jag menar, man kan väl ändå inte spela in mer än två kanaler samtidigt med Mbox:en och då räcker väl bandbredden till alldeles utmärkt?

Om det låter som att jag inte vet vad jag pratar om så beror det på att jag faktiskt inte vet nåt alls, utan bara spekulerar.

Ursprungligen av Pajaspojken:

Den är ju 1500 spänn dyrare plus att det ingår Cubase LE istället för Pro Tools LE. Gör inte bara det en stor skillnad? Sen vet jag inte vad jag skulle med 10 utgångar till. Vet du? Hur kan det, egentligen, behövas nåt snabbare än USB1 om det fungerar? Jag menar, man kan väl ändå inte spela in mer än två kanaler samtidigt med Mbox:en och då räcker väl bandbredden till alldeles utmärkt?

Om det låter som att jag inte vet vad jag pratar om så beror det på att jag faktiskt inte vet nåt alls, utan bara spekulerar.

Saffiren går att få för bara några hundra mer än MBoxen och med tanke på att den har Firewire och bättre AD/DA omvandlare än mbox (Mboxen är ju begränsad till max 48Khz) plus mer flexibla möjligheter så är valet ganska lätt.
Focusrites pluggar som föjer med Saffiren är nog dessutom lite vassare än MBox2:ans.
Problemet med USB1 är att bandbredden faktiskt inte riktigt räcker till för högkvalitativ In och uppspelning av audio samtidigt.

Inbyggd DSP är inte heller fel och många utgångar kan vara bra att ha om man vill göra riktigt proffsiga mixar genom analoga mixers för att feta till ljudet.

Jahapp. Nån mer än jag som längtar till den dagen då någon vänlig moderator gör ett eget forum för den eviga frågan om vilket ljudkort som är bäst?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-10-12 19:46

Man ska ju kunna spela in 4 kanaler samtidigt med Mbox 2 tydligen, om man kör analogt + digitalt samtidigt. Känns som att man krämar ur det mesta ur usb 1.1 då isåfall
Märkte att jag låg ganska kraftigt efter med att veta vad digidesign har på gång, pt 7 kommer ju snart också. Men det verkar inte vara helt omskrivet från grunden som jag hade hoppats på

En riktig mupp till säljare stod och försökte kränga en iSight till en kund i en butik. När kunden frågade hur ljudkvalitén var, svarade säljaren inte bara att den var bra... den var till och med så bra att en tjej han kände spelade in sina demos genom just en iSight. Jag fick kämpa för att inte vika mig av skratt...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-17 14:55
Ursprungligen av Redglittercoffin:

En riktig mupp till säljare stod och försökte kränga en iSight till en kund i en butik. När kunden frågade hur ljudkvalitén var, svarade säljaren inte bara att den var bra... den var till och med så bra att en tjej han kände spelade in sina demos genom just en iSight. Jag fick kämpa för att inte vika mig av skratt...

Hahahaha.... Ja, det kanske är en sån man ska köpa då istället! Sen kan man ju samtidigt filma musikvideon, så har man klippt två flugor i en smäll.

Ursprungligen av Redglittercoffin:

En riktig mupp till säljare stod och försökte kränga en iSight till en kund i en butik. När kunden frågade hur ljudkvalitén var, svarade säljaren inte bara att den var bra... den var till och med så bra att en tjej han kände spelade in sina demos genom just en iSight. Jag fick kämpa för att inte vika mig av skratt...

Skratta inte för mycket kvaliten lär duga gott för demoinspelningar mikrofonen som sitter i isight är mer avancerad än i de flesta andra mickar under 1000:-
Därmed inte sagt att iSights mikrofon är av superklass.

"iSight har en inbyggd mikrofon med två bullerfiltrerande element, och ger dig kristallklart ljud. Mikrofonen hämtar ljud från båda sina element och filtrerar bort brus, buller och irrelevanta ljud med hjälp av en algoritm."

1
Bevaka tråden