Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya G5 och OSX installering

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en vän som har köpt en ny G5:a ( 2x2.3 Ghz ). Den kom med förinstallerad Tiger. Han vill dock köra Panther på den och skulle prova med en Jaguar install-CD och sen uppgradera med en Panther install-DVD. Men det gick inte alls. G5:an vägrar starta upp med G5 ( gamla ) Jaguar CD'n. Är de nya G5:orna inkompatibla med jaguar och/eller Panther?

Varför han vill köra Panther istället för Tiger är en annan diskussion. / Midmus

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-10 12:44

Vill han nödvändigtvis köra panther så får han väl skaffa sig en panther-dvd att installera ifrån. Jaguar funkar inte med G5.

Ursprungligen av Midmus:

Är de nya G5:orna inkompatibla med jaguar och/eller Panther?

Ja, förmodligen. Enligt Apple-History är 10.4 "minimum-OS" för den modellen.

http://www.apple-history.com/?page=gallery&model=g5_early_05

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-10-10 14:11

Hejsan…

Jag skulle vilja köpa den här Ferrarin men kan man inte stoppa i en Saab V4 motor i den istället?

Förlåt, men jag kunde inte låta bli.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-10 23:29

Det är inte helt bra att nya Macar endast fungerar med den senaste OS-versionen. Är man beroende av något äldre program som ännu inte fungerar i t.ex. Tiger måste man leta efter en begagnad maskin om man är i behov av en snabbare dator.
Vissa köper datorer för att använda ett särskilt program och inte för att leka med operativsystemet.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-10-11 09:06
Ursprungligen av C-mon:

Det är inte helt bra att nya Macar endast fungerar med den senaste OS-versionen. Är man beroende av något äldre program som ännu inte fungerar i t.ex. Tiger måste man leta efter en begagnad maskin om man är i behov av en snabbare dator.
Vissa köper datorer för att använda ett särskilt program och inte för att leka med operativsystemet.

Tyvärr hemmar det utvecklingen rätt rejält om allting alltid måste vara 100% bakåtkompatibelt. Man måste alltid dra gränsen någonstans. Håller med dig att det inte är helt lyckat men det är tyvärr ingen perfekt värld vi lever i. Om ett program inte fungerar i Tiger så är det mycket tråkigt men programutvecklarna har fått allt de behöver av Apple för att kunna uppdatera och anpassa programmet för Tiger så jag tror tyvärr inte man kan lasta Apple för detta.

Är man beroende av ett program som lagts ner och slutat utvecklas så är ju det extremt tråkigt. Då har man gjort en felsattsning helt enkelt. Då måste man försöka hitta alternativ. Tråkigt, men som sagt, det är ingen perfekt värld.

1
Bevaka tråden