Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man "Ken Burnes effect"

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-10-10 13:10

Har lust att göra ett bildspel med den sk "Ken Burnes effekt",
men vet inte hur man gör.

Nån som vet - kan kanske ge en lite anvisning.

Tack på förhand

Refill

iPhoto, iMovie eller Final Cut?

• Medlem
  • Härnösand
  • 2005-10-11 12:02

Jag använder Final Cut Pro 4.5, Compressor, DVDSP 3 och Toast

Hittade lite uppgifter själv hur man gör.
Lättast och snabbast är att göra ett bildspel i iPhoto och där lägga till Ken Burns effekt.
sedan exportera detta som en QT movie -importera till FCP och göra ev ytterligare förändringar/tillägg.

Om man vill göra det manuellt i FCP använder man lite Pan och Scan tillsammans med keyframes
för varje bild. Har man en effekt som man vill ha på flera bilder kan man kopiera och klistra i attribut. Med lite övning kan detta nog bli riktigt bra.

Vill man kan man köpa ett färdigt filter/pugin från:
http://www.lyric.com/fcp-plugins/panzoompro/pzp.htm

Det är dom alternativ jag har hittat. Blev lite brydd på iPhoto alternativet med storlekarna
720 x 480. Känns inte som det är riktigt rätt. Kanske är det NTSC-mått.

Nån som har andra förslag?

mvh
Refill

Det där är ungefär det jag kom fram till i ett projekt för någon månad sedan. Du har det iofs inbyggt i iMovie också.

• Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-11 13:44

Det är väldigt enkelt att få effekten med iPhoto eller iMovie. Men då blir det inte så proffsigt resultat när man har exporterat ett oar gånger.

Jag använder Motion (och sedan Compressor) för att kunna använda hög kvalitet (SD/HD osv), eftersom att jag oftast exporterar filmer som ska visas på DVD. I Motion är det lite mer pill keyframes, men det blir bra resultat.

Båda programmen kommer från Apple, och Motion (Compressor följer med) skulle jag gissa på ligger mellan 2 500 - 3 000kr i affären.

Vem i hela friden är Ken Burns och vad är hans effekt?

(Vore iofs kul att får en effekt uppkallad efter sig, typ Doppfler eller Bengt Westerberg...)

• Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-11 22:28

Hehe håller med

Jag vet inte om det var en snubbe som heter så som "kom på" effekten, men den går ut på att man genom att zooma stillbilder och samtidigt flytta dem i sidled (allting väldigt sakta!) så får man en skön "svävande" känsla. Med rätta värden kan man nästan få känslan av att stillbilden verkligen rör på sig

Testa att sätta på skärmsläckaren "Forest" eller "Cosmos" som följer med Mac OS X (om du nu har det förstås), så vet du hur vi menar. Kan hända att du måste sätta på alternativet "Zooma in och ut" under Alternativ.

Coolt. "Wikipedia" borde man ju stämpla tvärs över sina knogarna. Som en IRL-widget, lixom.

MEN!

Ta och kolla in rullen "The kid stays in the picture"!!! DÄR finns det snygga stillbildsmanipuleringar i MASSOR!

MEN2!

FCP kan ju importera rätt stora bilder (testade just med en 7M-pixel-bild) och då blir det rätt "enkelt" att keyfrejma och zooma... Glöm inte att control-klicka på keyframepunkterna och välj "Smooth" så det inte blir så yxiga rörelser.

1
Bevaka tråden