Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skatt vid försälning via Internet?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-10 13:47

Den här frågan är väl rätt Offtopic men jag vet inte var jag ska posta den riktigt så jag testar här.

Jag har länge funderat över skatteregler när men säljer varor via Internet. De företag som finns på Internet måste väl självklart betala skatt för det dom säljer men hur är det med privatpersoner?

Om man tittar på ex. Tradera så finns det ju vissa användare där som visserligen är privatpersoner, men säljer sådana enorma mängder prylar så att de säkert kan leva på det. Betalar dessa personer skatt? Finns det kanske någon gräns för hur mycket än person får sälja för utan att behöva betala skatt?

tack på förhand

Ursprungligen av oskarrr:

Den här frågan är väl rätt Offtopic men jag vet inte var jag ska posta den riktigt så jag testar här.

Jag har länge funderat över skatteregler när men säljer varor via Internet. De företag som finns på Internet måste väl självklart betala skatt för det dom säljer men hur är det med privatpersoner?

Om man tittar på ex. Tradera så finns det ju vissa användare där som visserligen är privatpersoner, men säljer sådana enorma mängder prylar så att de säkert kan leva på det. Betalar dessa personer skatt? Finns det kanske någon gräns för hur mycket än person får sälja för utan att behöva betala skatt?

tack på förhand

Även privatpersoner ska betala skatt om man tjänar pengar på försäljning el. dylikt över nätet över en viss summa per år, en klassiker är han som tjänade massvis på att länka till pokersiter han underlät att betala skatt och fick några års fängelse...

http://www.skatteverket.se/

• Oregistrerad
  • 2005-10-10 13:58

okej, så det finns alltså en övre gräns?
ja jag har letat på skatteverkets hemsida men inte hittat tydliga regler...

• Oregistrerad
  • 2005-10-10 14:21

Privatpersoner som säljer varor (på nätet eller på vilket sätt som helst) utan att vara företagare ska beskattas i inkomstslaget kapital. Man skattar endast på vinsten och skattesatsen är 30 procent. Eftersom det mesta som säljs på nätet är begangande varor som säljs under inköpspriset utlöses ingen beskattning.

Om man däremot lever på att på att köpa och sälja prylar så driver man näringsverksamhet och ska beskattas i enlighet med detta. Det finns absolut inga gränser på hur mkt man måste tjäna för att beskattas. Det avgörande är om kommersen ska uppfatts som näringsverksamhet. Det är sedan en annan fråga hurvida man väljer att ta upp sådan inkomst i deklarationen men enligt lag skall man göra det.

vänligen

Ursprungligen av oskarrr:

Intressant fråga... men om verksamheten drivs "självständigt, varaktigt och med vinstsyfte" ska den beskattas som näringsverksamhet.

1
Bevaka tråden