Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari tredje populäraste!

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://macworld.idg.se/ArticlePages/200510/11/20051011093050_MW/20051011093050_MW.dbp.asp

Själv kör jag stenhårt på Safar, tycker den är bäst. Gillar synkningen mellan programen i Apple och
kör därför helst Apples egna program!

Jag kör Safari men måste lite för ofta kompletterar med Firefox efter som Safari av någon för mig obegriplig anledning vägrar leva upp till vissa allmänna standards som tex Firefoxklarar galant. Kanske någon kan förklara poängen med att hela tiden hålla Safari lagom oanvändbart?

Ursprungligen av David Slättne:

Jag kör Safari men måste lite för ofta kompletterar med Firefox efter som Safari av någon för mig obegriplig anledning vägrar leva upp till vissa allmänna standards som tex Firefoxklarar galant. Kanske någon kan förklara poängen med att hela tiden hålla Safari lagom oanvändbart?

Kan bara instämma. Nu börjar ändå Safari ha några år på nacken och dessa problem borde väl vara borta.

Har fått svärmor och svärfar att välja en iMac som hemPC, via GBG kummun, som de ska få i novemver. Har svårt att ta beslut om vilken browser de ska ha som förval. För min del är det inga problem att skifta mellen olika men förklara det för dem, hmmm. De skulle bara undra – VARFÖR – Är det så krågligt med mac.

Svärfar arbetar på Volvo och var igår inne på Volvos bygga bil-sidor. Jag kollade om de fungerade i Safari och tyvärr gör de inte det. Visst kan man säga att det är webmakarnas fel men så kan vi inte gå runt och tänka i all evighet om det fungerar i IE och FF mm.

Kanske någon kan förklara poängen med att hela tiden hålla Safari lagom oanvändbart?

Safari har tagit riktigt stora kliv framåt hela tiden tycker jag. Det är den mest offensiva webbläsaren när det gäller att stödja standarder (stödjer t.ex. text-shadow och multipla bakgrundsbilder), jag säger inte att Safari har bästa stödet just nu, men den mest offensiva utvecklingen.

Jag kör Safari men måste lite för ofta kompletterar med Firefox efter som Safari av någon för mig obegriplig anledning vägrar leva upp till vissa allmänna standards som tex Firefoxklarar galant.

Vad är det du saknar i Safari? Stödet för webbstandarder är i samma klass som Firefox och Opera. Bättre i vissa fall.

Ursprungligen av system.log:

Vad är det du saknar i Safari? Stödet för webbstandarder är i samma klass som Firefox och Opera. Bättre i vissa fall.

Jag vill kunna sköta mina föreningsparbanksärenden i Safari.
Jag vill kunna kolla på lantmäteriets kartor i Safari.
Plus alla andra sidor som Firefox och de andra tydligen klarar galant men som det lite otekniska apple inte riktigt lyckats få till i Safari ännu (duckar!)

För mig fungerar FSB på alla punkter i Safari numera. Men som jag förstått det är det lite problem med Safari i nästa version av deras internetbank som ska lanseras i höst.

Är det det kartor som visas i ett java "applet"? Jag har märkt att Hemnets kartor inte heller fungerar i Safari ännu (som är java).

Plus alla andra sidor som Firefox och de andra tydligen klarar galant men som det lite otekniska apple inte riktigt lyckats få till i Safari ännu (duckar!)

Jag kan hålla med om att det är fler sidor som Firefox klarar av än Safari, när det gäller visa specialtekniker (t.ex. så är stödet för WYSIWYG-editering mycket bättre även om det börjat komma i Safari). Men jag kan verkligen inte hålla med om att de som jobbar med Safari är otekniska, det är några av de mest kunniga personerna när det gäller webbläsare överhuvudtaget (Dave Hyatt jobbade förut med Mozilla/Firefox innan han gick till Apple och utvecklade Safari). Men Safari har haft den kortaste startsträckan av alla och helt enkelt inte hunnit lika långt. Det finns så mycket specialfall och tekniska problem att lösa att det tar en viss tid, även för de smarta och tekniska (se till exempel utveckling för att klara Acid2-testet).

Ursprungligen av Adrian B:

För mig fungerar FSB på alla punkter i Safari numera. Men som jag förstått det är det lite problem med Safari i nästa version av deras internetbank som ska lanseras i höst.

Jag testade just att logga in på fsb med Safari och fick meddelandet "internt tekniskt fel", Omedelbart efteråt loggar jag utan problem in med Firefox. Testar igen med Safari för säkerhetsskull - "internt tekniskt fel".

Är det det kartor som visas i ett java "applet"? Jag har märkt att Hemnets kartor inte heller fungerar i Safari ännu (som är java).

Jag kan hålla med om att det är fler sidor som Firefox klarar av än Safari, när det gäller visa specialtekniker (t.ex. så är stödet för WYSIWYG-editering mycket bättre även om det börjat komma i Safari). Men jag kan verkligen inte hålla med om att de som jobbar med Safari är otekniska, det är några av de mest kunniga personerna när det gäller webbläsare överhuvudtaget (Dave Hyatt jobbade förut med Mozilla/Firefox innan han gick till Apple och utvecklade Safari). Men Safari har haft den kortaste startsträckan av alla och helt enkelt inte hunnit lika långt. Det finns så mycket specialfall och tekniska problem att lösa att det tar en viss tid, även för de smarta och tekniska (se till exempel utveckling för att klara Acid2-testet).

Nä dom e nog duktiga jag har bara lite uppdämd purkenhet som jag tänkte låta gå ut över er kära 99macare istället
Ärligt talat funkar lantmateriets karta ofta ganska hyggligt. Men jag retar mig på att att det står att jag har fel webläsare...

Jag antar att skälet till att Safari fortfarande inte funkar fullt ut beror på att Safaribyggarna vill värna någon specialitet med Safari som ännu inte lirar fullt ut med hela omvärlden. Men vad kan det isåfall vara för nåt? Annars kan dom väl låna lite av firefox...

Jag vill bara använda Safari Jämt till ALLTING!

Senast redigerat 2005-10-11 15:44

Jag testade just att logga in på fsb med Safari och fick meddelandet "internt tekniskt fel", Omedelbart efteråt loggar jag utan problem in med Firefox. Testar igen med Safari för säkerhetsskull - "internt tekniskt fel".

Hmm, konstigt, jag använder den var och varannan dag i Safari utan problem. Jag är till och med inne just nu.

Jag har läst detta på deras sida att det ska vara problem, men jag kör ju Safari och har liksom
dig Föreningssparbanken och jag har aldrig haft något problem!

Funkar fint hos mig. Kör senaste webkit via Nightshift och Java 2 Platform Standard Edition (J2SE) 5.0.

Ursprungligen av thevil:

Funkar fint hos mig. Kör senaste webkit via Nightshift och Java 2 Platform Standard Edition (J2SE) 5.0.

får du inte ens ett näsvist påpekande om att du borde byta webläsare?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-11 19:24

Jag säger Opera, fast det var ju inte med bland alternativen. Det jag gillar med Opera är framförallt två saker:

1. Fullskärmsläge. Helt underbart att slippa se alla toolbaras och menyer mm, bara surfa
2. Mouse gestures. Perfekt att enkelt gå bakåt/frammåt, stänga fönster, öppna nya mm bara genom att vifta lite med musen

/Hans

• Medlem
  • Munkedal
  • 2005-10-11 19:41

Kör Safari och vid de få tillfällen det inte fungerar använder jag Camino eller Firefox.

får du inte ens ett näsvist påpekande om att du borde byta webläsare?

Nä. En brasklapp om Internet Explorer dök däremot upp...

Ursprungligen av Lantmäteriet:

Använder du Internet Explorer 5 tillsammans med Apples Java-motor Macintosh Runtime for Java 2.2 (MRJ) kan det uppstå problem med att visa kartbilder, p g a en känd bugg i dessa system.

Kör Firefox på heltid. Mest bara för att få upp procenten i världen på FF. FF är den enda som har chans på att komma upp något, samt att den finns på alla platformar så den ska premieras.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-11 11:44

Kör Safari till 99%. Använder Firefox när jag ska in på Plusgirot som av någon anledning plötsligt är olidligt segt i Safari.

Installera Firefox på deras nuvarande PC så och så kör du den på Macen så kommer övergången fungera smärtfritt.

Jag tycker det är självklart att använda Safari, men måste ibland använda FF för att komma åt min mail på spray...

Jag har för ny webbläsare enligt Spray supprt...*ler*

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-11 13:42

För mig har Safari krånglat något så extremt på min stationära dator och tvingat mig att skicka 100-tals crash-meddelanden till Apple. Till slut fick jag nog och gick över helt till Firefox vilket på samma dator hade något mindre buggar som visade sig.

På bärbara har allt fungerat perfekt, men i och med att jag blev mer och mer van vid Firefox så har jag även där kommit över till 90% FF.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-11 14:10

Kör Safari och ibland Opera. Lite beroende på humör.
Firefox har jag övergivit. Guiet är inte tillräckligt snabbt tycker jag, dålig respons.

Enkelt, Safari på Macen, och FireFox på PC'n

Jag kör Safari för att den är snyggast, har bäst funktioner, rent Macigt interface, RSS nyhetsläsningen som är oslagbar i Safari. Sen är Safari smart gjord så den sparar CPU när det inte är aktivt, särskilt bra när det är Flash på sidorna man besöker.

Det enda som gör att man kan bli lite lack på den ibland är att den inte stödjer alla javascript av någon korkad anledning och det är därför vissa webbsidor fortfarande inte funkar i Safari. W3C-standarden följer den bra och är ju mest på framgång med det med t.ex. text-shadow som bara finns i Safari än så länge (tyvärr, det e ju aaassnyggt när det används rätt!).
Sen är den ganska slö att connecta till sidor av någon anledning och även om man laddat ner småprogram som ska fixa detta så är det ändå slöare än Firefox och Opera som ritar sidorna snabbare.

Om de hade fixat fullt stöd för javascript och snabbare connection till sidorna så hade den varit superbäst!

Det har sagts förut, men för webbutveckling är Firefox + tillägget Web Developer helt oslagbart. Jag skulle aldrig vilja syssla med CSS utan att ha tillgång till den kombinationen.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-12 18:01

Det har sagts förut, men för webbutveckling är Firefox + tillägget Web Developer helt oslagbart. Jag skulle aldrig vilja syssla med CSS utan att ha tillgång till den kombinationen.

Känner bara att jag måste instämma på det här. En alldeles underbar extension.

På mac gäller Safari ,På pc blir det mestadels Firefox (naturligtvis med tillägget webdeveloper)

Den sämsta webbläsaren är IE 5.2.3 (Mac)

Ursprungligen av myway_75:

Den sämsta webbläsaren är IE 5.2.3 (Mac)

Hear, hear! Men, det ska tilläggas, att en gång i tiden var den den abslut bästa. Microsoft hade satt ihop ett team med Tantek Çelik i spetsen som utvecklade IE för mac oberende av IE för Windows och resultatet blev mycket lyckat. Men sen körde tiden ikapp och om IE för mac och nu är död och begraven (R.I.P.).

Hear, hear! Men, det ska tilläggas, att en gång i tiden var den den abslut bästa. Microsoft hade satt ihop ett team med Tantek Çelik i spetsen som utvecklade IE för mac oberende av IE för Windows och resultatet blev mycket lyckat. Men sen körde tiden ikapp och om IE för mac och nu är död och begraven (R.I.P.).

Jo , den var säkert bra i början , men allting måste ju fortsättas utvecklas kontinuerligt.

På min 7200/90 fanns det inte så många alternativ , så där huserade mestadels ie 5.1.7. Netscape gick lite för tungt för min smak.

1
Bevaka tråden