- Gäst
- Oregistrerad ●
- 2005-10-12 15:06
Idag fick jag tag på en begagnad 8600/200 och en 17" AppleVision som ett företag skulle slänga. Bland prylarna som skulle slängas fanns även gamla PII/233:or, bärbara Dellar tjocka som lagboken, skärmar, en scanner och en uråldrig VAX. Men de var knappast värda att rädda.
Min spontana reaktion om den är att den dundrar väldigt mycket. Jag trodde min gamla G3:a i garderoben var illa, men den är ingenting i jämförelse. Och framförallt funderar jag på vad man kan ha den till.
Med 200 MHz 604e, 64 MB RAM, 2 MB VRAM, 2 GB HD och OS 8.1 finns det inte mycket den duger till (Zipdriven är dessutom trasig. Click of Death kanske?). Min G3 springer cirklar omkring den, och då har den i sin tur varit förvisad till garderoben de senaste tre åren. Min router har snabbare processor. Min iPod har 10 gånger mer lagringsutrymme.
•En möjlighet skulle vara att ställa den som MP3-jukebox. Dock har den som sagt liten HD och är en aningen klumpig.
•Eftersom den har fina AV-portar och S-video kanske man skulle kunna ha den som TV. Dock en klumpig sådan.
•Jag skulle kunna slänga ut innehållet och sätta in G3:ans moderkaka. Eftersom lådan är rymlig skulle jag kunna få plats med några hårddiskar kopplade till ATA66-kortet, slänga in Panther och ha den som filserver. Frågan är om det är möjligt att göra så.
tillägg: Tornmodellen av grå G3 hade väl samma låda? Då borde det kanske inte vara så svårt att ta innehållet i en G3 desktop och flytta över?
•Jag skulle kunna sälja den, om det nu finns någon som vill köpa den.
•Jag skulle kunna resa tillbaka i tiden till våren 97 och ge den till mitt yngre jag. På den tiden hade jag uppskattat den enormt. Alternativet är i dagsläget förknippat med svårigheter.
En lustighet förresten: När jag var där för att hämta burken var det en anställd som sa att han aldrig begripit syftet med Mac (då anade jag att det skulle bli kul). Och sen berättade han en anekdot:
Det var en tjej som hade skaffat en begagnad Mac men inte fick den att fungera, men riddaren i skinande rustning och hans kompis skulle naturligtvis komma till undsättning. Problemet var bara att det fanns en enda ADB-port på baksidan av datorn och att de inte begrep att de skulle koppla in musen i tangentbordet (En Mac har ju inga portar på baksidan enligt honom. Notera presens.) . Så de hade använt datorn genom att koppla in tangentbordet, dra ur sladden, koppla in musen, dra ur sladden, koppla in tgb:t osv. (Mac kan man ju inte styra med tangentbordet som en vanlig dator om man ska tro honom) Och som ni säkert vet blev ADB-mössen sega om man satte in kabeln när datorn var igång eftersom strömstyrkan sänktes för att undvika skador i bussen. Och då hade de suttit med mätutrustning och försökt spåra efter fel i kablaget. Till slut hade de gett upp.
Dagen efter kom han som hade sålt datorn, undrade om de var idioter och kopplade in musen på rätt sätt.