Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Användningsområde för 8600

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-12 15:06

Idag fick jag tag på en begagnad 8600/200 och en 17" AppleVision som ett företag skulle slänga. Bland prylarna som skulle slängas fanns även gamla PII/233:or, bärbara Dellar tjocka som lagboken, skärmar, en scanner och en uråldrig VAX. Men de var knappast värda att rädda.

Min spontana reaktion om den är att den dundrar väldigt mycket. Jag trodde min gamla G3:a i garderoben var illa, men den är ingenting i jämförelse. Och framförallt funderar jag på vad man kan ha den till.

Med 200 MHz 604e, 64 MB RAM, 2 MB VRAM, 2 GB HD och OS 8.1 finns det inte mycket den duger till (Zipdriven är dessutom trasig. Click of Death kanske?). Min G3 springer cirklar omkring den, och då har den i sin tur varit förvisad till garderoben de senaste tre åren. Min router har snabbare processor. Min iPod har 10 gånger mer lagringsutrymme.

•En möjlighet skulle vara att ställa den som MP3-jukebox. Dock har den som sagt liten HD och är en aningen klumpig.

•Eftersom den har fina AV-portar och S-video kanske man skulle kunna ha den som TV. Dock en klumpig sådan.

•Jag skulle kunna slänga ut innehållet och sätta in G3:ans moderkaka. Eftersom lådan är rymlig skulle jag kunna få plats med några hårddiskar kopplade till ATA66-kortet, slänga in Panther och ha den som filserver. Frågan är om det är möjligt att göra så.
tillägg: Tornmodellen av grå G3 hade väl samma låda? Då borde det kanske inte vara så svårt att ta innehållet i en G3 desktop och flytta över?

•Jag skulle kunna sälja den, om det nu finns någon som vill köpa den.

•Jag skulle kunna resa tillbaka i tiden till våren 97 och ge den till mitt yngre jag. På den tiden hade jag uppskattat den enormt. Alternativet är i dagsläget förknippat med svårigheter.

En lustighet förresten: När jag var där för att hämta burken var det en anställd som sa att han aldrig begripit syftet med Mac (då anade jag att det skulle bli kul). Och sen berättade han en anekdot:
Det var en tjej som hade skaffat en begagnad Mac men inte fick den att fungera, men riddaren i skinande rustning och hans kompis skulle naturligtvis komma till undsättning. Problemet var bara att det fanns en enda ADB-port på baksidan av datorn och att de inte begrep att de skulle koppla in musen i tangentbordet (En Mac har ju inga portar på baksidan enligt honom. Notera presens.) . Så de hade använt datorn genom att koppla in tangentbordet, dra ur sladden, koppla in musen, dra ur sladden, koppla in tgb:t osv. (Mac kan man ju inte styra med tangentbordet som en vanlig dator om man ska tro honom) Och som ni säkert vet blev ADB-mössen sega om man satte in kabeln när datorn var igång eftersom strömstyrkan sänktes för att undvika skador i bussen. Och då hade de suttit med mätutrustning och försökt spåra efter fel i kablaget. Till slut hade de gett upp.
Dagen efter kom han som hade sålt datorn, undrade om de var idioter och kopplade in musen på rätt sätt.

Senast redigerat 2005-10-12 19:26
  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-12 16:58

*ASG* Det där med musen och tangentbordet

..

..

*trillar omkull*

• Oregistrerad
  • 2005-10-12 19:30

Jag hade faktiskt velat se det hela. Två besserwissrar som sliter sitt skägg, svär över att mussladden är för kort och undrar var PS/2- och parallellportarna är medan de letar efter felet med voltmeter.

Bara det där gör ju att datorn är värd att spara som minne ...

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-14 01:28
Ursprungligen av Doktor G:

Jag hade faktiskt velat se det hela. Två besserwissrar som sliter sitt skägg, svär över att mussladden är för kort och undrar var PS/2- och parallellportarna är medan de letar efter felet med voltmeter.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-14 00:40

•Jag skulle kunna resa tillbaka i tiden till våren 97

Släng in den äldsta OS-versionen den går igång på och häpna över hur snabba dessa maskiner är till det dom byggdes för!

• Oregistrerad
  • 2005-10-14 01:51

oooh, so ooold... men fortfarande ack så rolig

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-14 02:29

Jo, den är gammal... men jag kom genast att tänka på den när jag läste Doktor G's inlägg om att felsöka med voltmeter

• Medlem
  • 2005-10-14 21:42

Köp en G4-processor på 800MHz från Macoteket, ett ATA-kort 133-kort och 200GB HD, USB/FW-kort, fyll alla åtta minnesplatserna (1 GB) och installera OS X m h a XPostfacto och kör igång!

Vill du inte ruinera dig på en begagnad burk så kan du väl iaf skruva upp den till 700 MHz och se hur snabbt den kan gå med en 604-propp?

http://www.bekkoame.ne.jp/~t-imai/maine.html

• Oregistrerad
  • 2005-10-16 12:05
Ursprungligen av Giggs:

Köp en G4-processor på 800MHz från Macoteket, ett ATA-kort 133-kort och 200GB HD, USB/FW-kort, fyll alla åtta minnesplatserna (1 GB) och installera OS X m h a XPostfacto och kör igång!

Vill du inte ruinera dig på en begagnad burk så kan du väl iaf skruva upp den till 700 MHz och se hur snabbt den kan gå med en 604-propp?

http://www.bekkoame.ne.jp/~t-imai/maine.html

Processorkort: 2290
Sonnet Tempo Trio 1590
Samsung 200 GB 795
DIMM 8x128 MB 3512

Summa: 8187 + moms (10 233:75 inkl)

Som hittat. Jag tror hellre jag gör som den galne japanen.

det där med tangentbordet var ju svinkul själv tycker jag det var otroligt smart att ha musen inkopplad till tangentbordet, sparar plats ju, bilden var också kul. Angående vad du ksa göra med datorn så tycker jag du ska antingen uppgradera den, eller köra oset den var gjord för, ett kulturarv...

apropå, har det blivit mode med gamla macar? Det har nu varit en del trådar om folk som skaffat gamla PBs och PMs och undrat vad dom ska göra med dom/vilket os...

lol, blir sugen på att slå en lov till grovsoprummet

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-15 19:56

Hm...kanske snarare är förbaskat många som börjar gå över och som istället köper sig än begagnad äldre newWorld Mac istället för en ny?

• Oregistrerad
  • 2005-10-15 21:12

Den fungerar hur som helst, omän långsamt. Just nu sitter jag faktiskt vid den. Klockbatteriet är slut eftersom den stått i förråd i minst två år. De senast ändrade filerna är från juli 2003. Senaste historiken i Explorer från september 2002 och juni 2003. Tydligen har den varit obetydligt använd.

Dessvärre har jag inte hittat några företagshemligheter bland filerna. Fast någon verkar ha laddat ner installeraren för Mozilla samt First Class två gånger utan att inse att han behövde OS X för det och inte 8.1

Jag provade AV-portarna på den genom att koppla in min Xbox och det gick bra även om kvaliteten inte var den bästa. Om jag hade ett TV-kort i den kunde jag kanske låta den tjänstegöra som tv.

• Medlem
  • 2005-10-16 00:13

Jag provade AV-portarna på den genom att koppla in min Xbox och det gick bra även om kvaliteten inte var den bästa. Om jag hade ett TV-kort i den kunde jag kanske låta den tjänstegöra som tv.

Koppla in videon genom AV-ingången så har du en TV!

• Oregistrerad
  • 2005-10-16 11:48
Ursprungligen av Giggs:

Koppla in videon genom AV-ingången så har du en TV!

Jag tänkte också på det, men min video har vare sig S-video, SCART eller AV-portar.

• Oregistrerad
  • 2005-10-16 11:56

Jag provade att demontera burken igår (man äger ju inget på riktigt förrän man har skruvat isär något och fått ihop det igen) och jag tycker att maskinen är smått genialiskt designad på insidan. Mycket lätt att arbeta med.
Eftersom det finns så mycket utrymme och interna elurtag överväger jag på allvar att ta innehållet från min gamla G3 och flytta till den lådan. Det svårast borde vara att flytta moderkortet, men knappast omöjligt. Jag får helt enkelt prova mig fram.
Sedan slänger jag kanske in några 120GB-diskar och ett 100Mb-nätverkskort och låter den bosätta sig i hallen som server.

Jag provade att demontera burken igår (man äger ju inget på riktigt förrän man har skruvat isär något och fått ihop det igen).

HAHAHAHA!

Jag tänkte precis samma sak när jag skaffade min första elgitarr. Det var jättekul att montera isär den, men ingenting stämde (just det) när jag monterade ihop den igen.. Inte visste jag hur intonation fungerade.. lärorikt.. host host.

Idag fick jag tag på en begagnad 8600/200 och en 17" AppleVision som ett företag skulle slänga....

Min spontana reaktion om den är att den dundrar väldigt mycket. Jag trodde min gamla G3:a i garderoben var illa, men den är ingenting i jämförelse. Och framförallt funderar jag på vad man kan ha den till.

Med 200 MHz 604e, 64 MB RAM, 2 MB VRAM, 2 GB HD och OS 8.1 finns det inte mycket den duger till (Zipdriven är dessutom trasig. Click of Death kanske?). Min G3 springer cirklar omkring den, och då har den i sin tur varit förvisad till garderoben de senaste tre åren. Min router har snabbare processor. Min iPod har 10 gånger mer lagringsutrymme.

?En möjlighet skulle vara att ställa den som MP3-jukebox. Dock har den som sagt liten HD och är en aningen klumpig.

?Eftersom den har fina AV-portar och S-video kanske man skulle kunna ha den som TV. Dock en klumpig sådan.

?Jag skulle kunna slänga ut innehållet och sätta in G3:ans moderkaka. Eftersom lådan är rymlig skulle jag kunna få plats med några hårddiskar kopplade till ATA66-kortet, slänga in Panther och ha den som filserver. Frågan är om det är möjligt att göra så.
tillägg: Tornmodellen av grå G3 hade väl samma låda? Då borde det kanske inte vara så svårt att ta innehållet i en G3 desktop och flytta över?

?Jag skulle kunna sälja den, om det nu finns någon som vill köpa den.

?Jag skulle kunna resa tillbaka i tiden till våren 97 och ge den till mitt yngre jag. På den tiden hade jag uppskattat den enormt. Alternativet är i dagsläget förknippat med svårigheter.

En aaaning klumpig?

Jag har faktiskt kvar min 8600 i drift. När jag köpte den döpte jag den omedelbart till "Dunderklumpen", främst för att den är så otroligt stor. Låter gör den också, men jag minns inte om det var det som var "dundret".

Numera har den ett enda existensberättigande: Trevliga ljudkontakter på baksidan. Därför har jag den som studiodator, men jag får väl säga att dess dagar är räknade. Jag har sedan länge tänkt fasa ut den, men studion används inte så himla mycket (hinner inte) och frågan är ju vad man ska fasa in för något. Så den får hänga med, med ena foten i graven, men numera spelar jag bara in med den, jag redigerar på snabbare saker. Det är min sista System 7-Mac. Jo, den kör 7.6.1.

Vad du än gör med din, köp inget acceleratorkort, det kostar minst lika mycket som en begagnad G3 eller G4 och är rent slöseri med pengar. På 200 MHz är den redan mycket snabbare än minnet, så det kvittar om man så stoppar i 2 GHz, den kommer inte att gå fortare. Det enda som hjälper en smula är större cache.

Citat:

En lustighet förresten: ... Dagen efter kom han som hade sålt datorn, undrade om de var idioter och kopplade in musen på rätt sätt.

Jösses! Det är ju sådana där skrönor som man tror är sagor. Borde inte alla dessa fåniga "datorkörkort" kräva att man har åtminstone en minimal förmåga att anpassa sig och använda skallen? Till exempel tänka "det måste finnas en USB-kontakt till någonstans..."

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jösses! Det är ju sådana där skrönor som man tror är sagor. Borde inte alla dessa fåniga "datorkörkort" kräva att man har åtminstone en minimal förmåga att anpassa sig och använda skallen? Till exempel tänka "det måste finnas en USB-kontakt till någonstans..."

Fast i det här fallet skulle det nog vara bra om dom letade ADB-portar och inte USB

Ja, man skulle få leta ganska länga för att hitta EN, sen måste man hitta en till

1
Bevaka tråden