Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alternativ till Xserve RAID?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån som har tips på eventuella alternativ till XRAID? Ska kopplas mot en Xserve, Liknande mängd lagring som xraid och stöd för raidnivåer för säker lagring är kravet..

Har ni praktiska erfarenheter av andra system så dela med er! plus och minus..
Priset är en viktig del.. så ta gärna med de om ni vet på ett ungefär..

Hur mycket lagring behöver du? Cupertino har eSATA system med upp till 2TB lagring (4x500GB SATA) med RAID 0/1/5/10, hot-plug och möjlighet till hotspare. 4st SATA diskar per chassi. eSATA PCI-kort ingår och fungerar riktigt bra för Mac. Vi kommer köra dom på mac.se när nya backuptjänsterna kommer igång, misstänker att det behövs lite disk då

Kostar 7.990,- exkl moms och diskar och du kan köra flera stycken parallellt (eSATA kort med upp till 4 portar per PCI-plats finns).

Vi har provkört och fått ca 116MB/sek med xbench på dessa, kanske skulle testa ett för 99mac?

Intressant..
Har du nån produktsida med lite mer info nånstans?
Kan man rackmontera dom?

Ska ju ha de i RAID-1 förmodligen o de behövs väl nån TB, och med plats för utbyggnad är ju inte fel.

Ursprungligen av Johan S:

Intressant..
Har du nån produktsida med lite mer info nånstans?
Kan man rackmontera dom?

Ska ju ha de i RAID-1 förmodligen o de behövs väl nån TB, och med plats för utbyggnad är ju inte fel.

Test av Acuta 4S:
http://www.tomshardware.com/storage/20050725/

Cupertino är svensk generalagent för Accusys och har allt på lager (både FW800 och eSATA versionerna) inkl tillbehör som eSATA kort, kablage, vaggor och diskar.

Jag har personligen varit skeptisk till eSATA men vi har levererat 10 system bara senaste två månaderna till tryckerier, reklambyråer och andra som behöver mycket lagring och non-stop system och ännu har ingen klagat. Mac.se kommer köra ett sånt här system för att utöka lagringen i våra G5:or.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-18 15:04
Ursprungligen av Björnström:

Test av Acuta 4S:
http://www.tomshardware.com/storage/20050725/

Cupertino är svensk generalagent för Accusys och har allt på lager (både FW800 och eSATA versionerna) inkl tillbehör som eSATA kort, kablage, vaggor och diskar.

Jag har personligen varit skeptisk till eSATA men vi har levererat 10 system bara senaste två månaderna till tryckerier, reklambyråer och andra som behöver mycket lagring och non-stop system och ännu har ingen klagat. Mac.se kommer köra ett sånt här system för att utöka lagringen i våra G5:or.

Jag har faktiskt testkört en Acuta 4 över FW800 (i Dubai). Verkade vara bra grejer för pengarna.
Dock räckte inte FW800 hastigheten till som interface när jag testade denna (eSATA hade inte kommit dit då) för våra HD-video behov. När/Kommer de i SATA II utförande?

// kimmo

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-14 11:29

Detta låter intressant... We're can I get one?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-16 23:37
Ursprungligen av Johan S:

Nån som har tips på eventuella alternativ till XRAID? Ska kopplas mot en Xserve, Liknande mängd lagring som xraid och stöd för raidnivåer för säker lagring är kravet..

Har ni praktiska erfarenheter av andra system så dela med er! plus och minus..
Priset är en viktig del.. så ta gärna med de om ni vet på ett ungefär..

Varför vill du köra annat än xraid? Låter som det absolut bästa pris/prestanda relationen i ditt fall om du redan har en befintlig mac-mijlö/xserve på plats etc.

Ett problem när man kör xraid är att HFS+ partioner inte går att utöka om man slänger på mera disk, även om själva xraiden klarar detta. Där måste man köpa till och köra xsan som filsystem (kostar en 999USD extra).

Annars skulle jag kolla på iSCSI lösningar då fiber channel kan springa iväg lite i pris (ofta för outnyttjad extra prestanda).

Personligen är jag något skeptisk till SATA-korts lösningar om det handlar om någon slags affärskritisk server funktionalitet. Men jag kan ha fel där.

// kimmo

Senast redigerat 2005-10-18 15:11

Har dom några produkter som man kan rackmontera?

Det kommer säkert en SATA II version med tiden, har inte hört att det är på gång ännu.

Accusys har inte några rackmonterbara modeller. Jag har tittat runt och hittat lite olika lösningar men ingenting i rätt prisklass för att det ska vara intressant för oss.

Vi har även eSATA chassin med två diskar kallade Desktop DUO som finns i fyra versioner: FW800 eller eSATA och med eller utan hårdvaru-RAID 0/1.

Jag har provkört Desktop DUO eSATA med två 250GB SATA diskar i RAID-0 och då fick vi mellan 110-125MB/sek i xBench. Helt ok Det går även att använda skivverktyget för att göra en RAID-0 av flera Desktop DUO eftersom datorn ser RAID:en som en intern SATA-disk. Barefeats testade att göra en RAID-0 av fyra stycken Desktop DUO som vardera bestod av två diskar i RAID-0 och fick prestanda på kring 500MB/sek.

1
Bevaka tråden