Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var får jag tag i MacOs 8?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja

Jag väntar på att få en Powerbook 1400 hemskickad men de enda
os'en som följer med är System 7 och MacOs9. Av det jag har läst
på nätet så verkar system7 vara lite för gammalt och nian lite för
krävande och det står också på flera ställen att åttan är det bästa att
köra på den.

Är det någon som har nåt gammalt MacOs 8 liggande, möjligtvis
kan bränna eller skicka via nätet?

/ Daniel

Apple har en undersida där man lagt ut ett flertal gamla systemvarianter. Jag kunde inte hitta åttan där men det verkar som om 7.5 finns: http://www.info.apple.com/support/oldersoftwarelist.html#system

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-10-31 17:02
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Apple har en undersida där man lagt ut ett flertal gamla systemvarianter. Jag kunde inte hitta åttan där men det verkar som om 7.5 finns: http://www.info.apple.com/support/oldersoftwarelist.html#system

Var finns de svenska systemen?

Från den här sidan skall jag åtminstone ladda ned "CyberDog". Det var ett bra program kommer jag ihåg...

• Medlem
  • Munkedal
  • 2005-10-31 17:29
Ursprungligen av peanjo:

Var finns de svenska systemen?

Från den här sidan skall jag åtminstone ladda ned "CyberDog". Det var ett bra program kommer jag ihåg...

Svenska system finns här http://download.info.apple.com/Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/Swedish/Macintosh/

Så länge att det är fullt lagligt så ska det nog ligga en skiva någonstans, skickar eller laddar den
till dig om inte lagen säger annat!

• Medlem
  • 2005-10-13 11:50

System 7.5.5 är nog att föredra framför OS 8, om du inte tar 8.5 eller senare, eftersom jag tror att de egentligen klarar ungefär samma saker. Men tar du OS 8.5 kan du lika gärna ta OS 9, eftersom det är lika snabbt eller snabbare.

..

Jag har inte fått datorn än så jag får väl se när
den kommer Kommer säkert att ha en hel del
frågor också så det kommer nog bli en del postande
på 99mac.

Ursprungligen av stfm:

System 7.5.5 är nog att föredra framför OS 8, om du inte tar 8.5 eller senare, eftersom jag tror att de egentligen klarar ungefär samma saker. Men tar du OS 8.5 kan du lika gärna ta OS 9, eftersom det är lika snabbt eller snabbare.

Det är stor skillnad på hur mycket minne som krävs mellan 8.5 och 9 dock. Kolla upp det. Jag skulle rekommendera 8.6 i så fall för det är stabilt och ingen större skillnad mot 9.

Får rätta mig själv där, det är system 8.5 jag har liggande, men funkar det med 8 så funkar det
nog med 8.5 också skulle jag tro!

Ursprungligen av Buchwald:

Får rätta mig själv där, det är system 8.5 jag har liggande, men funkar det med 8 så funkar det
nog med 8.5 också skulle jag tro!

Uppdateringen till 8.6 är gratis och väl värd att göra. (Från 8.5 menar jag)

Ursprungligen av Svante S:

Uppdateringen till 8.6 är gratis och väl värd att göra. (Från 8.5 menar jag)

Har det på skiva liggande också om trådens skapare är intresserad!

Att ladda in 7.5 är att be om problem. Det är det mest problematiska OS Apple har gjort. Det vart inte bra förrän 7.6.

Ursprungligen av Örjan Borgström:

Att ladda in 7.5 är att be om problem. Det är det mest problematiska OS Apple har gjort. Det vart inte bra förrän 7.6.

Det är helt sant. 7.1 och 7.6 är de bästa sjuorna. Efter 7.6 trivdes jag inte förrän 8.6. 9 går bra om man har lite mer minne, men det rullar inte på samma som åttan.

• Medlem
  • 2005-10-14 07:57

7.5.3 - 7.5.5 var helt ok ur stabilitetssynpunkt men om något skall rekommenderas blir det 8.6 för just PB 1400. Har själv haft både en 1400 och modeller före och efter den. 9.1 går stabilt på en 1400 men utan G3 uppgradering blir det så slött att jag bara säger -glöm det. 8.6 kändes däremot hyfsat pigg när jag körde min originalprocessor på 166 Mhz. På den tiden alltså.... Kan du få tag i ett Sonnet G3 kort till en liten peng så tryck i ett sånt.

Jag hade rekommenderat 7.6. Det är ett helt annat system än 7.5, mer närbesläktat med system 8 än med system 7.

Jag har nog 7.6 liggandes på skiva någonstans (antagligen 8 eller 8.5 också)
Körde själv en PowerBook 1400cs/117 (sugmodellen alltså) mellan 1996 0ch 2004, 8.6 rullade hyffsat på den trots att den var laddad med minne på slutet (dock så var det somsagt sugmodellen) det gick dock...

Ursprungligen av Markus Bennermo:

Jag har nog 7.6 liggandes på skiva någonstans (antagligen 8 eller 8.5 också)
Körde själv en PowerBook 1400cs/117 (sugmodellen alltså) mellan 1996 0ch 2004, 8.6 rullade hyffsat på den trots att den var laddad med minne på slutet (dock så var det somsagt sugmodellen) det gick dock...

Då var du alltså 6 år gammal när du började använda den?

Ursprungligen av statemachine:

Då var du alltså 6 år gammal när du började använda den?

Kan ha varit 1997 också, gick i sexårsgruppen iaf.

Detta kan säga lite: http://www.kks.se/templates/ProjectPage.aspx?id=3605

Kan ha varit 1997 också, gick i sexårsgruppen iaf.

Detta kan säga lite: http://www.kks.se/templates/ProjectPage.aspx?id=3605

Tufft att köra med en powerbook i den åldern..

Ursprungligen av statemachine:

Tufft att köra med en powerbook i den åldern..

Jo, det var ju lite flashit, speciellt med tanke på att vi fick ta hem dom också över helgerna/kvällen.
Man kan ju fråga sig hur dom vågade det, 6 åringar som gick runt med datorer värda 23000kr

Jo, det var ju lite flashit, speciellt med tanke på att vi fick ta hem dom också över helgerna/kvällen.
Man kan ju fråga sig hur dom vågade det, 6 åringar som gick runt med datorer värda 23000kr

Jösses! Jag vågar ju inte låta min 8-åring hantera min Pismo ens. Kanske dags att han får en egen. Eller en iBook.

Gick några sönder eller blev stulna?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jösses! Jag vågar ju inte låta min 8-åring hantera min Pismo ens. Kanske dags att han får en egen. Eller en iBook.

Naturligtvis så blev det problem ibland, men jag tror inte att det brukade vara så allvarliga saker. När det gäller stölder så blev några stycken stulna, men det var inte många (ett fåtal bara).
Det mest imponerande är ju att dessa 1400cs och några 5300 fortfarande är i drift (fast vi börjar fasa ut dom nu), sammanlagt i bärbar väg så har vi väl minst 300st som är i fungerande skick och som snart är 10 år gamla. Naturligtvis är det en del som säckat ihop genom åren, men dom flesta av dessa ligger som lik i ett skåp och används som reservdelsdatorer, nu börjar vi dock få slut på skärmar (nuförtiden så händer det ju att elever avsiktligt slår sönder skärmar...) så vi hoppas att dom börjar paja moderkort snart istället

• Medlem
  • 2005-10-15 00:24
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Min Kalle har pulat med min TiBook i ett år i alla fall. Han fyller 5 nu i december...

• Medlem
  • 2005-10-14 20:33

Jag har en 1400 C (den kralligaste, om den nu inte heter C) och tycker inte att det är nån större skillnad i prestanda mellan 8.6 och 9. Peta i OS9 om du har den.

Hey, jag hittade denna listning på mitt absoluta favvoforum. Hoppas den kan vara till någon hjälp. För den som undrar så, nej 99mac är INTE mitt favvoforum.

http://www.macaddict.com/forums/topic/53773

1
Bevaka tråden