Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Classic: Hur funkar det?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur funkar Classic i Mac OS X? Är det en emulator eller vad?, Var får man tag på det osv....

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-13 15:13

Classic är macos 9 som kör i en skyddad miljö under osx så att du kan köra gamla program. Det är inte en emulator i traditionell mening. Senast jag köpte en mac (Juni) så fick jag med en os9 installationsskiva, men det kanske apple har slutat med? I så fall går det säkert att köpa separat.

Så det går inte att emulera gamla spel då?

• Medlem
  • International user
  • 2005-10-13 15:39
Ursprungligen av Buchwald:

Så det går inte att emulera gamla spel då?

Jo, det går oftast utmärkt att köra gamla macspel under classic om det är det du menar.

Kollade lite i Systeminställningar och nu är jag med på hur det funkar. Jag behöver alltså installera
Mac OS 9 på min dator så funkar det?

Det ställer inte till något problem med mitt vanliga system då?

• Medlem
  • 2005-10-13 16:39

Det ställer inte till något problem med mitt vanliga system då?

Nej. Du får lite fler saker på hårddisken, det är typ allt. Krashar Classic (vilket händer ibland) så påverkar det inte resten av OS:et.

Obs att vissa program, företrädesvis sådana med hårdvaru-nära kopplingar typ Logic, inte fungerar i Classic. Då blir det till att installera en "riktig" OS-9 på en annan partition och starta upp datorn därifrån.

Ursprungligen av SirN:

Obs att vissa program, företrädesvis sådana med hårdvaru-nära kopplingar typ Logic, inte fungerar i Classic. Då blir det till att installera en "riktig" OS-9 på en annan partition och starta upp datorn därifrån.

Vilket inte går om man har en "ny" dator (dvs tillverkad de senaste 2-3 åren)

Okey, får börja leta efter min Mac OS 9 skiva då, hehe!

En emulator i stil med Virtual PC hade ju annars varit lite fräckt! Men det finns inte eller?

• Medlem
  • 2005-10-13 17:55

En emulator i stil med Virtual PC hade ju annars varit lite fräckt! Men det finns inte eller?

För att köra gamla Mac-program?

Nej, det hade inte varit fräckt. Classic tuggar på riktigt bra, vilket man inte kan påstå att program i VPC gör...

Ursprungligen av SirN:

För att köra gamla Mac-program?

Nej, det hade inte varit fräckt. Classic tuggar på riktigt bra, vilket man inte kan påstå att program i VPC gör...

Nåja, det är olika med olika emuleringar. 68k-emuleringen i MacOS 7-9 (och Classic) är utmärkt, och det finns Mac-emulatorer som rullar rätt bra på PC. Jag skulle nog tro att vi kör gamla Mac-program i emulator på framtidens Macar (och annat). När OSX86 kommer så är det nog enda sättet, om jag har förstått rätt. Jag hoppas bara det går att få fram en som är vettigt integrerad med sin omvärld, för jag har en bunt gamla program som jag kommer att behöva även i framtiden.

Okey, får bli till att installer då!

Hittade Mac OS 9 på de installatons skivor jag fick när jag köpte min iMac. Installerade och nu
funkar det att köra alla gamla klassiska spel! Rock N Roll!!!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-15 19:11

Kör quicksilver G4 . Har nyligen installerat mac os 10.3

Men att sedan intallera mac os 9.2 classic, det funkar inte för mig...
Den verkar inte gilla att 9.2 är på svenska ! ?

nån som har förslag

/ Urban

Ursprungligen av urban_h:

Kör quicksilver G4 . Har nyligen installerat mac os 10.3
Men att sedan intallera mac os 9.2 classic, det funkar inte för mig...
Den verkar inte gilla att 9.2 är på svenska ! ?
nån som har förslag
/ Urban

Uppdatera din OS9 till 9.2.1, och sedan till 9.2.2.

Ladda ner uppdateringarna här:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=120030
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75186

• Medlem
  • Svedala
  • 2005-10-16 01:18

Mac-On-Mac kan nog bli intressant om det börjar snurra lite bättre - det är ungefär en motsvarighet till VmWare för PC och bygger på Mac-On-Linux.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-10-16 18:08
Ursprungligen av nillon:

Mac-On-Mac kan nog bli intressant om det börjar snurra lite bättre - det är ungefär en motsvarighet till VmWare för PC och bygger på Mac-On-Linux.

Varför var du tvungen att säga detta?

Nu kommer jag ju bara längta efter att det kommer igång... om det nu gör det. Det funkar tydligen inte i Tiger än och skaparen har inte gjort något på tre månader tydligen.

• Oregistrerad
  • 2005-11-06 12:43

Jag har ett musikprogram MOTU Mosaic) kvar som jag vill kunna köra. Det behöver en maskin som går att starta med OS9. Min PM 7500 har nu fyllt 10år och gått problemfritt med samma HD och skärm... Nu börjar nätverkskortet svikta och skärmen gammaspöka så nu är det dags!

1. Vilken är den bästa/senaste Powermacen som kan boota OS9??
2. Har du en att sälja?
3. och 2 platta 19" skärmar??

fam.carr@telia.com

Ursprungligen av Fiddler:

1. Vilken är den bästa/senaste Powermacen som kan boota OS9??

Näst sista generationen av vindtunneln (PM G4, dual 1,25).

• Medlem
  • 2006-04-23 21:42

Men - sedan är frågan

hur gör man om man skaffat sig en iMac Intel Dual Core?!?!

då verkar det ju kört!!!!!!!!!!!!!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-04-24 18:48
Ursprungligen av tcb:

Men - sedan är frågan

hur gör man om man skaffat sig en iMac Intel Dual Core?!?!

då verkar det ju kört!!!!!!!!!!!!!

Det verkar vara en korrekt iakttagelse:cool:

1
Bevaka tråden