Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget Lost i svenska iTunes?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån annan än jag som blev intresserad av att göra rätt för sig o köpa avsnitten av Lost... för att sen inse att det inte går om man har svenskt konto? "TV-series" avdelningen syns inte ens om man loggar in. Svagt... stor besvikelse.

Det tog två år för Apple att fixa så att vi kunde köpa musik här i Sverige. Nu när de börjar sälja video också så är det väl inte så konstigt att det dröjer lite innan det kommer utanför USA?

• Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-13 20:14

Jag längtar till den dagen vi kan köpa filmerna här Sverige ...

Tycker att de kan erbjuda en ynka lite filmfil iallfall som man kan testa med. Kolla in kvalitén osv, för att överväga ett köp av iPod G5 med A/V-kabel.

• Oregistrerad
  • 2005-10-13 20:23

De hade en Lost "annons" i en utav de nedersta lådorna på Apples svenska webbplats. Den byttes senare mot Harry Potter. Men annonsen var översatt på svenska så det kan nog bli någonting här ändå.

Enligt maximac.se så är det Tyskland som uppdaterar de europeiska musikaffärerna. Märks också på att Tyskland och Frankrike var de första i Europa som fick musikvideor och Pixar-klipp. De tycker inte om oss då, eftersom de låter oss vänta så här länge. Ingen skymt av musikvideor på den svenska musikaffären. DÅLIGT!

Aftonbladet skrev idag att en musikvideo kommer att kosta 15 kr, detta priset gäller även för TV-serier. Stämmer detta? Görbilligt ju!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-13 22:41

Har svårt att tro att de säljer TV-programmen innan de har visats på TV här. Det är ju säkerligen en rättighets- och inte en teknikfråga.

Vänligen, Ylan

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-10-13 22:45

Musikvideos kommer nog när som helst; musikvideokatalogen är borta i svenska musicstore (säkert på uppdatering).

Ursprungligen av adzam 1:

Musikvideos kommer nog när som helst; musikvideokatalogen är borta i svenska musicstore (säkert på uppdatering).

? Jag köpte en video i iTunes i somras... visserligen tillsammans med några låtar i ett minalbum men ändå.

Har försökt att kolla på den lilla gratisvisningen som man kan titta på men får det bara att funka med lost avsnittet som lades till idag. Någon som vet vad det är för del. Kör quicktime 7.0.3

När alla avsnitt av Family Guy finns att ladda ner så ska jag köpa mig en ny iPod och ladda ner hela rasket. Lost: meh.

Köpa alla nya filmer som släpps på marknaden i HD kvalite tycker jag ska vara en självklarhet
med de förutsättningar vi har idag!

Att vi inte har Lost på iTMS i Sverige beror säkerligen på rättigheter och äganderätter.
Visst är det skoj med Copyright.
Varför kan jag inte få se hela t.ex. Lost nu om jag vill och inte vänta på att någon seg svensk TV kanal ska sända den? (All heder åt TV4 som visar säsong 2 direkt efter de avslutat säson 1).

Jag vill kunna plita ihop min egen TV-tablå.
Men attans då blir det en massa TV jobb bortplockade...

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Att vi inte har Lost på iTMS i Sverige beror säkerligen på rättigheter och äganderätter.
Visst är det skoj med Copyright.
Varför kan jag inte få se hela t.ex. Lost nu om jag vill och inte vänta på att någon seg svensk TV kanal ska sända den? (All heder åt TV4 som visar säsong 2 direkt efter de avslutat säson 1).

Jag vill kunna plita ihop min egen TV-tablå.
Men attans då blir det en massa TV jobb bortplockade...

Hur ska sättet vi ser på tv/film/lyssnar på musik förändras om vi sitter fast i sådant träsk?
Rättigheter kan det inte ha något att göra med, eftersom det är Disney som äger alla rättigheter. Att TV4 köpt upp rätten av visa avsnitt i Sverige innbär ju inte att andra källor får köpa samma rättighet.

Disney hävdar ju själv att detta är början på en förändrad media-värld. Om dom stryper redan där, så blir detta ingen hit.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-14 11:22

Att Disney säljer i USA beror ju på att de redan sålt filmerna en gång till TV. De vill ju såklart inte bränna chansen att sälja rättigheterna till TV 4 först. Det vore ju oerhört taskigt affärssinne.

Det är inte en mänsklig rättighet att titta på Lost när man vill.

Vänligen, Ylan

• Avstängd
  • International user
  • 2005-10-14 11:28

Tror att vi kommer få se en snabbare utveckling den här gången.

http://www.resume.se/artikel-art_id=12195.html

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-14 12:05

Så länge utbudet är i 320x240 pixlars upplösning (som bäst, vid widescreen blir det mindre höjd) så känns det inte som ett alternativ till varken vanlig TV eller nedladdning via BitTorrent.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Svagt... stor besvikelse.

Ganska väntat med tanke på hur svårt det ens ha varit att få till musikförsäljning utanför USA. Det är förstås inte Apple som suttit ner och sagt att det verkar affärsmässigt bra att bara sälja i USA, det måste vara filmbolagen, rättighetsgrejer och annat som ställer till det.

Det är ju fortfarande så att en skiva som finns på iTMS i USA inte automatiskt finns på iTMS i Sverige. Allt för att det finns väldigt många inpissade revir och gamla tankesätt om hur marknader är uppdelade, vem som har vilka rättigheter och så vidare. Se bara den töntiga regionsindelningen på DVD. Det skulle ju vara väldigt förvånande om inte samma problematik uppstod vid videoförsäljning.

Så om man nu änndå gick och köpte den nya stora iPoden (video), vilket program är snabbast och ger bäst resultat inkl. svenska undertexter - jag är hyffsat nöjd med Handbrake även om några av långfilmerna hemma i hyllan ( köpta DVD ) tar omkring 4 timmar innan allt är klart.

Ursprungligen av Olle@mac:

vilket program är snabbast och ger bäst resultat

Oftast två olika program

• Oregistrerad
  • 2005-10-14 13:11

Jag har beställt video poden och har börjat rippa lite Tv serier med Handbrake. Det gåt att använda Quicktime pro också.Guide till Video ipod ripping

1
Bevaka tråden