Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple går mot kantigare design!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte bara kolla om det är någon mer som har uppmärksammat att Apple frångår det bulliga runda utseendet och går mot en mer platt, kantigt och 2 dimensionell design.
Jag tycker det ser riktigt snyggt ut. Vad tycker ni?

I fallet med iPoden så är det inte precis någon nyhet. Originalipoden såg precis ut sådär som du visar med dina ringar.

/M

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-10-13 23:54

Jag gillar det också. Nya iTunes-looken är störtfräsch, hoppas fler program följer, och att Apple blir lite konsekventa i sin UI-design.
Lade ni märke till att hörnen i iTunes 6 är aningen mer tillputsade än iTunes 5? De var lite väl vassa innan.

• Oregistrerad
  • 2005-10-14 00:22

känns rätt självklart att Nanon uppfattas som kantigare än den "vanliga" iPoden. I och med att den är så mycket plattare går det nog inte att ha samma runda former och ändå få plats med själva innandömet.
Om iPoden var 2mm tunn skulle den nog uppfattas som väldigt kantig även om den hade samma avrundning i förhållande till sin storlek som dagens iPod.

vet inte hur jag ska förklara det tydligt... men jag tycker i alla fall att utvecklingen känns naturlig
beträffande iTunes är utseendet helt klart på väg i rätt riktning!

Skönt när utvecklingen går i riktning bort från marshmallow-estetiken

Ja, någon ska väl vara tvärtemot, så det får väl bli jag då, hehe! Jag tycker nog att de
kantigare formerna i program och på hårdvara inte är lika tilltalande som det lite rundare!

Det rundade gränssnittet i Tiger slår det nya i iTunes med hästlängder enligt mig! iTunes nya
stil är rent av tråkig!

Tjaa. Jag tycker ingenting, jag gillar båda, på olika sätt. Kan inte direkt se att den ena är bättre. Kantigt är dessutom mer windows enligt mig...

Gillar inte utseendet på nya iPod, men det är som vanligt, när man väl får hålla i den blir man väl kär.

Ursprungligen av Andersson:

Gillar inte utseendet på nya iPod, men det är som vanligt, när man väl får hålla i den blir man väl kär.

Så var det för mig när den nya iMac G5 kom. Tyckte läääänge att den var SÅÅ ful....
men nu sitter jag med en 17- tummare och är störtkär i designen och....ja, allt!!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-14 10:44

Gillar mer det lite runda, men det för inte bli så överdrivet som det faktiskt blev i WinXP där det blev för runt o stort o tydligt o bara klumpigt.

Skulle dock vara härligt om dom kunde bestämma sig för en design när det gäller OSX och hålla sig till den..
Precis när det mesta är utbytt till det borstade aluminium grännsnittet så byter dom. =/

Det avskurna är rätt okej, fast det är balansen i volymerna som Apple gör bra tycker jag, det är liksom lite "gyllene snittet"-feeling i deras grejer. Perfektion.

Tycker att iMacen sticker ut lite med att vara lite "skev", men jag har inte hunnit se de nya i verkligheten än.

Fast det var hetare design förut, cuben var ju helt grym då den kom, iMac G3 grymmare än då.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-14 13:08

Originalipoden såg precis ut sådär som du visar med dina ringar.
Jag har en "original" iPod framför mig och G5:orna är kantigare framför allt i fram. De ser mer ut som en nano nu än tidigare, även så har man en "outline" kring fronten man inte sett tidigare.

Jag stödjer helthjärtat apples bortgång från bulligt och färgglatt till stilfull och rent

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-15 22:12
Ursprungligen av Erik.dv:

Originalipoden såg precis ut sådär som du visar med dina ringar.
Jag har en "original" iPod framför mig och G5:orna är kantigare framför allt i fram. De ser mer ut som en nano nu än tidigare, även så har man en "outline" kring fronten man inte sett tidigare..

Hur kan de nya vara kantigare än original-iPoden? Den har ju - till skillnad från 3G och 4G - skarpa kanter på framsidan, ingen rundning alls. Kantigare än så kan det inte bli. Outlinen, som du kallar den, beror väl på det transparenta ytterlagret, precis som på original-iPoden.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-14 20:07

Sådär ja! Har väntat länge på att kanten på övre sidan ska komma tillbaka, Apple börjar förstå hur jag vill att saker & ting ska se ut. Svart, vit & Fyrkantigt (såklart metall också).

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-15 17:48

Personligen måste jag nog säga att designen på G4 MDD och G5 är det snyggaste Apple har gort när det gäller datorer och design...bland PowerMac'arna.
Bland iMac tycker jag G4'an (den vita) är rätt överlägsen. Snyggare burk får man leta efter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-15 22:19

Ah, jag trodde 1G -> 4G höll ett liknande yttre. Hade bara en 4G att utgå ifrån.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-16 00:27
Ursprungligen av Erik.dv:

Ah, jag trodde 1G -> 4G höll ett liknande yttre. Hade bara en 4G att utgå ifrån.

Aha, då förstår jag! Nej de första två modellerna var betydligt kantigare än de senare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-16 01:47

Men ändå så är det stor skillnad på generation 1 och generation 5. Men just "kantigheten" kanske återkommer (se bild nedan )

http://www.ilounge.com/assets/images/reviews_apple/ipodvideo5/524.jpg

1
Bevaka tråden