Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB 12": Mindre fläkt med mer ram?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-10 15:52
Ursprungligen av fredrikolsson:

Ja, men jag byter hellre till ibook än sänker hastigheten (eller byter hd) med tanke på prisskillnaden. Jag gav som tur är inte fullt pris för min pb. Ska testa 10.2.8-kextfilen och se hur det går, ska se om jag kan stå ut med pb:n tills det släpps en 12" ibook med superdrive, inte så sugen på att köpa en ibook nu och behöva uppgradera senare / köpa til extern dvdbrännare. Annars inte alls främmande för ibook som sagt, pb känns som ett uselt köp med facit i hand.

Hacket fungerar bara på första generationen 12" powerbook. Jag skulle rekommendera att INTE installera det på din dator. Du har då inte kontroll över värmen. Garantin gäller inte längre.
Det Apple gjort flera gånger i olika systemuppdateringar är att sänka gränsen för när fläkten skall gå igång. Hacket går tillbaka till en konfiguration som gällde för snart tre år sedan då 12" kom.

Fläkten skall absolut inte gå hela tiden på en 12". Jag har en 12" från våren 2004. Med extern skärm går den till 80% som tidigare användare skriver. Men utan extern skärm skulle jag säga att det är omvänt.

Har du kollat i Aktivitetskontroll om det är något program som kräver mycket processor?

Två tips på program som kan sätta igång fläkten.
- Classic är aktiverat.
- Virusprogram. När tiger kom i våras var det många som inte var kompatibla.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-11-04 14:01

Själv märkte jag stor skillnad när jag uppdaterade till senaste 10.4.3. Nu går fläkten inte igång överhuvudtaget, om man inte kör något riktigt grafik/processor-intensivt...

Tyvärr har den uppdateringen visat sig vara mycket instabil

Vid normalt användande i rumstemperatur, visar sensorerna följande:

CPU: 41°C
GPU: 44°C
Battery: 24°C
HD 42°C

  • Oregistrerad
  • 2005-11-04 14:21
Ursprungligen av oskich:

Själv märkte jag stor skillnad när jag uppdaterade till senaste 10.4.3. Nu går fläkten inte igång överhuvudtaget, om man inte kör något riktigt grafik/processor-intensivt...

Tyvärr har den uppdateringen visat sig vara mycket instabil

Vid normalt användande i rumstemperatur, visar sensorerna följande:

CPU: 41°C
GPU: 44°C
Battery: 24°C
HD 42°C

Har du den senaste PB ? Du har bra mycket lägre siffor en vad jag har, iof har jag min alltid kopplad till en extern skärm.

/Joakim

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-11-04 16:43
Ursprungligen av Margell:

Har du den senaste PB ? Du har bra mycket lägre siffor en vad jag har, iof har jag min alltid kopplad till en extern skärm.

/Joakim

Jag har en PB 12" 1,5Ghz, 768Mb med SuperDrive... (ingen extern skärm dock)

Ska testa 10.4.3 nu. Jag fick inte "hacket" som använder kextfilen från 10.2.8 att fungera, fläkten går fortfarande igång vid 53 grader (ibland 44-45...), någon som har något tips?

Bevaka tråden