Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

QXP: Varför blir dokumenten så tunga?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som har ett tips på vad som kan vara fel när jag har ett Quark-dokument som väger 150 Mb, men bilder ligger bara på 17Mb ihop, resten är bara vektorgrafik. Det är inget stort dokument i sig. Jag har försökt lägga över det till ett nytt dokument och det verkar fungera ända tills jag gör mina mallsidor, kan det vara de som strular?

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-14 16:46

Jag gissar att du monterat jpeg-filer.

Hur gick det med dina ramar?

• Medlem
  • 2005-10-14 20:14

Försök gärna att formulera en fråga i rubriken.

Mod

• Medlem
  • Haparanda
  • 2005-10-14 21:45

Quark 6.1 och 6.5 (troligen även 6.0) har något skit som gör att de packar upp jpeg-bilder och infogar dem i dokumentet. De blir våldsamt tunga därmed.

Det blir lite bättre om man sparar om bilderna som jpg i Photoshop – men inte bra. Sparar du om dem i eps och monterar in krymper dokumentet till normalstorlek.

Jag höll ett föredrag på Dagsvara och tog upp dessa problem. Quark-folk som satt med i lokalen skyllde på kamerorna. Det är skitsnack enligt mig. Dessa problem fanns inte med Quark 3.32 som jag uppgraderat ifrån för ca 1,5 år sedan.

Alltså: Detta är en fet-bugg från Quark som de inte lyckats lösa trots 6.5.

Lev och lid. Och gnäll till Quark. Mer exakt till Marie von Segebaden, marie@ni.se Jag har gjort det ett antal gånger utan resultat. Men blir vi fler, så...

• Medlem
  • 2005-10-14 21:48

Det kanske är fixat till QXP 7.

Kan meddela att jag fick reda på av vår datorkille att det troligen beror på att den som tidigare arbetat med dokumentet har haft en Xtension som inte jag har och då kan dokumenten bli så tunga.

Indesign har eller har haft ett liknande problem. Om man monterar bilder i 72 dpi ( t ex om man glömt att sätta om upplösningen i Photoshop i sina digitalkamerabilder) så luras programmet att baka in hela bilden som preview. Kanske är det nåt annat som strular med Quarken men värt att kolla vad dina jpeg har för native upplösning i alla fall.

1
Bevaka tråden