- Nicklas Högås
- Medlem ●
Jag har ett gammalt skrälle som står i garderoben. Kan man verkligen göra något med den - en Performa 6200? Jag såg här att det verkar gå att installera Linux på den, men jag vet inte om jag kommer på någon vettig användning för den sakens skull.
Nämnas kan att den har nätverkskort, 64 MB ram, 2GB HD och CD-läsare. Kanske den skulle kunna göra något på vårt nätverk här hemma, som består av min Mac och en PC med XP?
Fritt fram för förslag - om något låter vettigt så kanske vi gör något av det gamla härket. Processorn rusar ju fram i svindlande 75 MHz, för tusan!
Du kan ha den som reservdator, samt ovanstående.
Jag älskar gamla Macar, vill gärna hålla liv i dem... men 6200 kan jag inte uppbåda någon som helst entusiasm för. Det positiva med den är väl att man kan knöka ner en hyfsad hårddisk i den, eftersom det är IDE, och jag tror minnet är standard nog för att kanske kunna bygga ut det (men 64 Mb låter MYCKET för en sådan) men... inse att det är den långsammaste PPC-Mac som någonsing gjorts. Till och med en 475 är snabbare.
Hade jag bara en enda Mac skulle jag nog ta vara på en 6200 som reservdator och gammel-spels-dator, men den är chanslös mot en rejäl 7600, och sådana får man också gratis. Den är ju för ny för Dubbelmoral!
Webserver kanske? Det ska den väl orka med, och med en lite större hårddisk (nån 10G eller nåt som blivit över, kanske - hur stor klarar den?).
Det verkar ju lite kört för burken. I mitt första inlägg hänvisar jag till en sida som fick mig att tro att man kan installera Linux på den, men efter att ha googlat lite, så hoppas jag inte så mycket på det.
"Nostalgiburk för gamla spel" låter bäst hittills. Jag vet ett par gamla spel jag skulle kunna roa mig med då och då. Men den idén ryker nog också, eftersom vi måste använda det lilla utrymmet här i lägenheten för vettigare saker… Annars var Bill the Demon kul…
Det sitter verkligen 64 MB minne i den. (Det är max för den maskinen.) En bekant lyckades få den från någon av institutionerna här i Uppsala, när det var meningen att den skulle skrotas. Jag har själv haft en Performa 6200 en gång i tiden, lustigt nog. Men den var inte lika utrustad som den här.
Jag har en 6200 i förrådet med TV-kort i! Den står där som reserv ifall jag skulle behöva en TV till eller de andra datorerna skulle rasa. Jag hittade den förresten på soptippen för en del år sen då jag hjälpte en kompis att slänga lite grejor i samband med en flytt, så den lever på lånad tid.
Har en 5220 som syrrans minsta leker med. Många roliga barnspel fungerar.
Men jag har ju också en 5200 som står i ute i förrådet, det är ju även fullt minne i den samt TV-kort...samt jag har även kvar FJÄRRKONTROLLEN till den...detta måste ju vara inspirationskällan till den nya iMacen som dom presenterade härom kvällen.
Jag tror jag går och hämtar den och ställer upp den som frukost-TV, fast jag tror att jag hoppar över videos och sådant...
Men jag har ju också en 5200 som står i ute i förrådet, det är ju även fullt minne i den samt TV-kort...samt jag har även kvar FJÄRRKONTROLLEN till den...detta måste ju vara inspirationskällan till den nya iMacen som dom presenterade härom kvällen.
Jag tror jag går och hämtar den och ställer upp den som frukost-TV, fast jag tror att jag hoppar över videos och sådant...
Har en sån i svart som köks-TV/receptdator
mvh
b0bben
Hade hoppats på bra tips, så jag kunde göra något med min gamla 6400. Men utan nätverkskort kanske det inte finns så mycket kul att göra med den...
6400!!??!! Det är ju en otroligt mycket bättre maskin än 6200, den har ju t ex PCI. Den kan du ju göra nästan vad som helst med. Börja med att skaffa ett nätverkskort för en hundring eller två och sätt igång och lek...
Jag kanske är ute och cyklar nu, men: Allt under G4 ska skrotas. Allvarligt: vad gör man för kul med en G3 och under?
Man gör allt som man gör på en G4:a, fast lite långsammare. Och när man ändå har trevligt och trivs med det man gör så varför jäkta?
Jag kanske är ute och cyklar nu, men: Allt under G4 ska skrotas. Allvarligt: vad gör man för kul med en G3 och under?
För att dom är vackra och en viktig del i datorhistoria. Jag är en macintoshsamlare, dom är ju så fina. Men jag har mest imacar och powerbooks...
G3or kan köra OSX (då menar jag utan massa moddande), och är verkligen användbara.
Min G3a jobbar varje dag som ftpserver, iTunes-maskin m.m.. Helt perfekt om man har stor hårddisk. Den är ju bara 6 år gammal...
Perfekt maskin för ordbehandling, kalkyler, (e-post) mm.
Dvs en strålande dator för sådant som en stor del människor gör dagligen.
Alla renderar inte 3d, spelar WoW, redigerar video, etc etc.
Tror den kan upplevas relativt snabb (relativt) med system 7.5.3 och Word 5.1 (som var/är en mkt bra ordbehandlare!)
För övrigt är 6200:an (och P630 - samma låda) riktigt snygg, tycker jag.
Och ja, jag är nykter...
Tycker hela 5200 - 5500 serien var ett av de mörkaste kapitlen i Apples historia. Hatade dem, dåliga på alla sätt. Skulle slänga den utan att blinka. Allt under G4 ska idag inte sättas i händerna på folk med sämre datorvana och verkligen inte till en pro-användare. Som samlarobjekt kanske men inget annat.
Tycker hela 5200 - 5500 serien var ett av de mörkaste kapitlen i Apples historia. Hatade dem, dåliga på alla sätt. Skulle slänga den utan att blinka. Allt under G4 ska idag inte sättas i händerna på folk med sämre datorvana och verkligen inte till en pro-användare. Som samlarobjekt kanske men inget annat.
BINGO!
Såvida det inte är en relik (typ SE/30 och äldre), då kan man installera netbsd och köra den som server. Måste se till att få igång min gamla SE/30 igen. Den har bara samlat damm sedan jag sänkte disken av misstag för ett par år sedan, men innan dess rullade den som ftp-, webb, mejlserver, etc.
Såvida det inte är en relik (typ SE/30 och äldre), då kan man installera netbsd och köra den som server. Måste se till att få igång min gamla SE/30 igen. Den har bara samlat damm sedan jag sänkte disken av misstag för ett par år sedan, men innan dess rullade den som ftp-, webb, mejlserver, etc.
Kickar du igång den kan du få se30.68k.se som adress till den om du vill.
Jag är nog "skadad" av mitt yrke. Skickar G4- på skrot varje vecka i år. 2006 misstänker jag att G4733- går samma öde tillmötes.
Jag kommer gärna och hämtar dem
G3or och äldre G4or går utmärkt att köra Reason, och äldre Logic på. Mina elever skulle bli skitglada.
Jag är nog "skadad" av mitt yrke. Skickar G4- på skrot varje vecka i år. 2006 misstänker jag att G4733- går samma öde tillmötes.
Du kan inte tänka dig att skänka dom till behövande istället?
Exempelvis min skola, våra nyaste stationära är förutom dom som står på musiken/multimedia samt som filserver är typ PowerMac G3 Begie...
Du kan inte tänka dig att skänka dom till behövande istället?
Exempelvis min skola, våra nyaste stationära är förutom dom som står på musiken/multimedia samt som filserver är typ PowerMac G3 Begie...
Jag var före!