En annan modell att ta betalt är att räkna på vad det hela kan vara värt för kunden och sätta priset efter det. Den modellen kan fungera utmärkt om det i stort sett bara är du som kan bygga det hela. Hörde talas om en advokat som var duktig. En kund ringde och förklarade ett problem och bad om en lösning. Lösningen sparade kunden ca 25.000:- och advokaten debiterade 12.000:- för ca 20 minuters samtal. Helt rätt tycker jag. Men som sagt, det fungerar inte i alla situationer, bara om man är hyggligt unik i att kunna leverera lösningen i fråga.
En liknande debiteringsmodell för tex administrativa system är vad systemet kan spara in i arbetstid för kunden. Så mycket kan man i så fall lägga på utveckling. Sparar kunden in en anställd om året på ett nyttt effektivare system så kan man utan större bekymmer lägga mellan 300 och 500 tusen per år på systemet i utvecklingskostnader.
Men ren arbetstid, ca 1000:- i timmen låter väl rimligt. Glöm inte att lägga till lite för administrativt tjafs (en del samtal/email före och efter tex som man har svårt att få betalt för som kan gälla funktion, test, ändringar, omarbetningar, utbildning av kund och annat).
Om ett projekt har stora inslag av egen inlärning så brukar man inte debitera kunden det och precis som Ingemar säger så kan vissa projekt ha "förmildrande omständigheter".
Lycka till!
/Ola
[ 03 Januari 2003, 22:27: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]