Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta scsi-hårddisk mot ata i blåvit G3?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Töreboda
  • 2005-10-15 16:34

Jag har en gammal blåvit G3 med en 6GB ata och en 9GB scusi i. Under årens lopp har jag uppgraderat firmware ett par gånger, och det sista jag har gjort är att installera OS 10.3.5 på ata:n. När jag startar syns inte scsi:n Jag kan starta scsi:n med en enkel bootversion av OS9, men då ser jag inte ata:n.

När jag nyligen under panikartade former (hemma) behövde en extra dator i stället för den som pajade för min fru så var jag tacksam att den gamla G3:an fått stå kvar.

Då föddes en vild tanke. Ersätt scsi:n med en modern stor ata (80-160 GB). Går det?
Björn

Varför inte ersätta din ATA disk istället? Blir lite enklare och billigare eller köp en större snabbare SCSI disk. SCSI diskar är fortfarande oftast "bättre" än IDE/ATA diskar. Dock lite dyrare.

• Medlem
  • 2005-10-16 01:29

Ja, gör det men köp då helst ett ATA-controllerkort först (PCI - ATA/66 eller ATA133) eftersom den interna ATA-bussen är på usla 33MHz samt att B/W - och då alldeles särskilt rev. 1 - är opålitliga och data kan bli korrupta om man använder den interna bussen och kontrollerenheten (fast man ska inte ta bort den interna HD:n om man har rev. 1, då får man garanterat problem, utan låta den sitta kvar och inte använda den till nåt viktigt).

ATA-66 kostar ca 500 på Macoteket, ATA-133 nästan det dubbla(?) men då kan du å andra sidan använda kortet även till CD-drev och liknande.

Köp en HD på högst 120GB om du kör utan kontrollerkort, datorn kan inte läsa större diskar än så. Med kort kan du använda större diskar.

• Medlem
  • Töreboda
  • 2005-10-16 13:59

Tack för svaren. Jag får fundera vidare på om det lönar sig.
Björn

Giggs har rätt! Köp en stor ATA-disk och ett kontrollerkort. Du kan t.o.m. slå på stort och köpa ett S-ATA-kit om du vill det. Då går det undan. Scsi är ute...

Ursprungligen av BjörnO:

Orsak: fel forum eller?

Nja, "Datalagring - Lagringsmedia" hade nog varit bättre...

1
Bevaka tråden