Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att öppna fil i Excel 2004..

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Varför kan jag inte öppna min Excel-fil genom att dra den från Finder och släppa den direkt på Excel-ikonen i docken?

Det som händer är att jag får upp följande meddelande: (Bifogad bild). Enormt irriterande. Sökvägen till filen är LÅNG och ser ut ungefär så här: /Users/Snabeldrake/Desktop/Säkerhetskopiering/Personliga filer/Universitetet/Hösttermin 2005/Uppgifter/Vetenskaplig metod.

Min fråga är om det är LÄNGDEN eller några särskilda tecken (Å, Ä, Ö) i sökvägen som ställer till det? Jag kan lägga samma fil direkt på skrivbordet och dra den till Excel-ikonen. Då öppnas filen hur enkelt som helst! Finns det händelsevis någon som skulle kunna förklara varför det blir så här? Är det en bugg?

Skapade exakt samma sökväg och det fungerade utan problem att droppa filen på Excel i dockan.

Ja, Microsoft är en bugg

Hur långt är filnamnet?

Testa att korta ner filnamnet till 31 tecken inklusive filändelse.

Ursprungligen av morgan_a:

Testa att korta ner filnamnet till 31 tecken inklusive filändelse.

Flera av mapparna har dessutom namn med MÅNGA mellanslag. (Det glömde jag att säga). Om 31 tecken är budet ska jag testa detta. Jag kan ju dessutom ha överskridit den maximala längden på sökvägen. Tack för ditt tips morgan_a!

(Vän av ordning undrar förstås varför Windows kan erbjuda 256 tecken i filnamnet, men det är en annan diskussion.)

Ursprungligen av Snabeldrake:

(Vän av ordning undrar förstås varför Windows kan erbjuda 256 tecken i filnamnet, men det är en annan diskussion.)

Jo, det kan MacOS X också, men inte MS Office v.X i alla fall. Det är något som MS inte ändrade när de konverterade programmet till X.

Ursprungligen av morgan_a:

Jo, det kan MacOS X också, men inte MS Office v.X i alla fall. Det är något som MS inte ändrade när de konverterade programmet till X.

Varför blir man inte förvånad?! :rolleyes:

Ursprungligen av Snabeldrake:

Hej!

Varför kan jag inte öppna min Excel-fil genom att dra den från Finder och släppa den direkt på Excel-ikonen i docken?

Det som händer är att jag får upp följande meddelande: (Bifogad bild). Enormt irriterande. Sökvägen till filen är LÅNG och ser ut ungefär så här: /Users/Snabeldrake/Desktop/Säkerhetskopiering/Personliga filer/Universitetet/Hösttermin 2005/Uppgifter/Vetenskaplig metod.

Min fråga är om det är LÄNGDEN eller några särskilda tecken (Å, Ä, Ö) i sökvägen som ställer till det? Jag kan lägga samma fil direkt på skrivbordet och dra den till Excel-ikonen. Då öppnas filen hur enkelt som helst! Finns det händelsevis någon som skulle kunna förklara varför det blir så här? Är det en bugg?

Får du samma fel om du dubbelklickar på filen?

Ja, exakt samma sak händer om jag dubbelklickar på filen. (Samma felmeddelande.)

1
Bevaka tråden