- Daniel Eriksson
- Medlem ●
- Umeå
De närmaste åren har man i stort sett dragit efter andan hela tiden, eftersom Apple gång på gång släppt ena kungligheten efter den andra.
I år känns det dock som om jag ej dragit efter andan lika mycket. Bara en känsla som kom över mig såhär nu på kvällskvisten.
Missförstå mig inte. Jaguar, nya iMacen, feta iPoden, bla bla, är alla riktiga högheter. Men är det bara jag som saknar kungen själv?
Jag kan inte annat än misstänka att det har med att göra att flaggskeppet, PowerMac-tornet, fallit efter täten i övriga datavärlden en smula. Vi Mac-folk har tappat täten då det gäller råprestanda. Detta tror jag har lett mig in i någon slags halvdepression.
Haha, kanske inte depression, kanske inte ens oro. Men ni förstår kanske vad jag menar. Det känns inte lika tryggt längre då vi inte har det självklara flaggskeppet. Ni vet, man går in på Applestore...bygger ihop det fetaste av det fetaste...och upptäcker att man fortfarande inte har den fetaste datorn i världen trots att man i det läget pungar ut 150 000 riksdaler.
Hmm, kanske bara är överkänslig så här då natten snart kryper över en...
Det som kommer nu känns mest som ett försök till kompromiss. Eller som en mellanstation där Apple försöker skrämma liv i den nuvarande hårdvaran för att inte helt halka efter innan G5 träder in i arenan och återigen tar över utvecklingen... Hoppas och tror jag bestämt!
Här har du en Dell Precision Workstation 530 feting....
Dubbla 2,4 GHz Xeon. 4 GB RAM. 4 st 73 GB 10.000 rpm SCSI160-diskar. Dubbla 20" flata bildskärmar. 3DLabs Wildcat 6110 proffsgrafikkort med 208MB minne på kortet. DVD-brännare. Med mera, med mera.
Pris totalt 170.000 ink moms.
Läs gärna detaljerna i texten i bilden.
?????
Haha
Snälla snälla inget datorkrig i denna tråd. Det var verkligen inte min mening. Inte för att det är det nu, ville bara säga det så alla är med på det :rolleyes:
quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
När är S_W igång igen, f-n vad trött man blir.
Lugn i stormen, det var väl ett ok inlägg från S_W. Observera att det inte fanns någon bild på vidundret, undra varför?
Allvarligt talat, det är väl inget att bli upprörd för att någon annan har en avikande uppfattning. Bara vi alla kan vårda vårt språk och ton. Det är faktiskt kul att se vad andra tycker, oavsett vad man själv har för uppfattning.
Simma lugnt
Bra sagt, simma lugnt Låt han hållas.
Tillbaka till ursprungsfrågan. Är det fler som känner samma sak?
Japp Daniel, jag håller med dig, i nio fall av tio så pratas det prestanda när det blir snack om datorer, jag känner mig också aningen oroad. Man vill ju inte att "vi" skall bli lämnade i kölvattnet. Enligt mig får man ha hur bra OS man vill, men kan man inte backa upp det med hårdvara så faller det rätt platt....
Undrar om Apple håller på att bli ett mjukvaruföretag ?
Jomenvisst, men vad var syftet med hans inlägg? (S_W). Det var ju helt irrelevant...
För att komma tillbaka igen, javisst känner jag som du Daniel, att Apple har problem med Motorola som leverantör av processor behöver man väl nästan bara se börskurserna för att förstå...
Sannolikt står man inför ett skifte, hoppas bara att det inte behöver bli så stor affär och att man inte behöver helt nya optimerade programversioner...
Men, känslan du beskrev fick jag redan efter MWNY, och den är inte helt borta efter senaste releasen av Macar.
Man kan ju fundera vad det är man är orolig för?
Är det att presumtiva kunder tycker att Macen inte levererar tillräcklig prestanda kontra priset och att försäljningen kanske kan bli svag?
Hmm...om det bara var processorn så skulle jag sova lugnt. Det är ju faktiskt så att bussen just nu inte kan leverera all info som processorn spottar fram. Så det kvittar hur snabb CPU vi har i dagsläget, då vi hur som helst måste stå och vänta på att bussen ska bli tom.
Det är sådana här gånger man skulle vilja veta varför man väljer en sådan "smal" buss. Vad är anledningen? Varför gör Apple dom val som dom gör? Det är sådant man skulle vilja veta, men förmodligen aldrig får veta.
*inget PC-tjafs här nu, vi pratar Mac nu*
quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
Det är sådana här gånger man skulle vilja veta varför man väljer en sådan "smal" buss. Vad är anledningen? Varför gör Apple dom val som dom gör? Det är sådant man skulle vilja veta, men förmodligen aldrig får veta.
Jag tror att Apple helt enkelt inte hunnit ta fram något snabbare. Det var inte så väldigt länge sedan man gick med i Hypertransport-konsortiet. Ge Apple några månader till så kommer det nog. Hypertransport-bus skulle om jag minns rätt tredubbla Macens interna busshastighet. Men det hjälper tyvärr inte upp farten på processorbussen utan det är något som Motorola måste fixa.
Det har skrivits en del om eventuellt samarbete mellan Apple och nVidia runt nVidias nForce-chipset (och nForce2). Både nForce och nForce2 är byggda runt Hypertransport-bus. Både nForce och nForce2 innehåller också speciella hjälpprocessorer för audio, kommunikation och grafik.
"NVIDIA nForce Media and Communications Processor (MCP)
The nForce MCP redefines the audio and communications experience for the PC platform. The integrated Audio Processing Unit (APU) brings unprecedented 3D positional audio and Microsoft® DirectX® 8.0-compatible performance to the PC, and a Dolby™ Digital 5.1 encoder for truly cinematic-quality audio experiences. On the communications front is StreamThru™, an innovative technology providing an optimized pipeline enhancing networking and broadband; and the most complete suite of integrated networking and communications devices including Ethernet, HomePNA 2.0 and six USB ports."
Så det kommer skall du se. Men Apple bör inte vänta för länge, för nForce börjar dyka upp i volym-PC nu....
(Och det var väl inget PC-tjafs eller hur?)
*skratt*
Utmärkt inlägg Svante.
Jag visste faktiskt inte att det är Motorola som det är upp till då det gäller FSB (Front Side Buss). Kan för lite om bussteknologin. En kunskap rikare.
Det ska bli spännande att se om Apple inför denna utmärkta teknologi som du pratar om, inom en nära framtid.
Det är sådana här gånger man skulle vilja veta varför man väljer en sådan "smal" buss. Vad är anledningen?
Personligen så tror jag att PowerMacens busshastighet är delvis medvetet lågt satt, så att genomslagskraften vid nästa uppdatering blir större. Alltså dagens burkar är "strypta" av delvis marknadsmässiga själ, samt även tekniska. (Det kvittar, det blir inte märkbart snabbare ändå.) Dessutom så lär detta bli en mycket kortlivad modell, en som Steve gärna skulle vilja glömma. Det är nog därför som datorerna presenterades efter MWNY, så att man inte skulle dra med sig Jaguar i "träsket".
Varför gör dom då på detta vis? Helt enkelt för att Motorola inte kan leverera några G5or just nu.
Designen då... Ja, den ser ut som något som har blivit över på Apples hyllor. Men som sagt, snart kommer det en ny och snygg Mac. Jag gissar på någon form av Titanlook, G5 processor, samt betydligt snabbare busshastighet. (Tre knappars mus, två knappar och klickbar skroll).
Det är sådana här gånger man skulle vilja veta varför man väljer en sådan "smal" buss. Vad är anledningen?
Du får vänta till PPC 7470, det är först då processorn klarar av att snacka DDR istället för SDR. Det var en del som hoppades på att det skulle sitta en sådan i de nya PM, men det är bara 7455 ännu.
Sen är det precis som S_W säger, Apple är med i Hypertransport, se mina citat från MOSR i denna tråd.
quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Du får vänta till PPC 7470, det är först då processorn klarar av att snacka DDR istället för SDR. Det var en del som hoppades på att det skulle sitta en sådan i de nya PM, men det är bara 7455 ännu.
Jo men eftersom den inte dök upp nu, så undrar jag om man kanske inte skippar den helt och hållet??? Jag hopas i alla fall det, eftersom 7470 enbart planerades upp till 1.5GHz. I alla fall om man får tro
denna artikel. Förvisso bättre än dagens hastigheter...
quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Ström:
Undrar om Apple håller på att bli ett mjukvaruföretag ?
PowerBook, iBook, iPod, Xserve, iMac... njae, knappast.
Tänkte bara högt, det vore ju trevligt om de fokuserade på något de verkligen kan......
Jag gillar min Powerbook, det gör jag verkligen, men skulle lika gärna köra en VAIO om OS X snurrade på den.
Jag tror att användare utav mac är självplågare utan dess like...Här ondgör man sig över att vissa höjer pc:n till skyarna och dissar macen...Och vad händer helt plötsligt...lol
Det är tydligen skillnad på folk och folk eller kan det vara så att det har gått upp ett ljus för en och annan...Skall bli intressant att följa den här tråden...Återigen pc vs mac...Jaja...
Ehe, visst kan jag känna igen mig i din oro, Daniel. Men jag har ett visst förtroende för Jobs vilja och förmåga att komma igen och fylla luckor om det uppstår några.
Än så länge.
Mitt största problem just nu är inte att Apple ligger efter på något vis utan att jag ligger efter så fort jag köpt en ny Mac
Dvs, så fort jag lagt vantarna på det nya tangentbordet och börjar surfa...ja då läser jag om nya Macar på G!
Jag är ganska nöjd med de jag har men det här "fenomenet" drabbar alltid mig.
Det är nästan komiskt.
Det är klart att Apple alltid kommer ut med nya saker men...jag min plånbok hinner inte med
Den som väntar får se. Låt oss hålla ut lite till och hoppas på att Apple lyfter sig i håret lite till.
Gambit :rolleyes:
Verkar vara lite dåligt självförtroende bland macanvändare just nu...
Lite historia:
För 5-6 år sen tyckte omvärlden att vi hade ett sunkigt OS, men vi fick iMac och G3! Blå supercool G3 å ingen diskettenhet - hur vilt som helst!
Sen levde vi ett stort antal år på Jobs demos av supersnabba G4 som krossade PC i Photoshop-tester.
Sen gick det några år till och nu har vi inte värsta hårdvaran men vi har mjukvaran! Jag kan leva med ett prestandatapp för jag har förmånen att kunna köra Jaguar... det går inte på det där andra beiga paketet.
Så är det...