Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mina .dmg-filer går inte längre att mounta direkt.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-16 23:56

"Hårddiskssymbolen" på mina .dmg-filer har försvunnit. Nu är symbolen för .dmg-filer alltså blank och när jag dubbelklickar på en .dmg-fil öppnas den i "Skivverktyg" och därifrån kan jag sedan mounta den. Jag installerade Matlab häromdagen och det verkar som om problemet uppkom i samband med det. Jag har senaste versionen av OSX. Inte världens största problem kanske, men osmidigt. Jag har försökt snoka runt lite på datorn för att försöka se vilka ändringar Matlab har gjort, men jag är för orutinerad för att hitta problemet, om det ens har att göra med Matlabinstallationen. Men tydligen vill Matlab ha två processer ständigt igång, utan att själva Matlab är igång. En väldigt okvalificerad känsla är att Matlab lägger näsan onödigt mycket i blöt; jag har också en Matlab-klon (Scilab) som inte behöver några kontinuerliga processer. Är det någon som har några uppslag?

Markera en dmg-fil och välj info (kommando + I).

Öppna fliken Öppna med. Välj DiskImageMounter.
Klicka sen Ändra alla... knappen.

Starta om Finder eller logga ut.

Någon skillnad?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-17 00:21

Hm... Det verkar som att jag inte har programmet DiskImageMounter längre. Det kan ju vara ett problem. Jag ska mata in OSX-skivan och se om man kan plocka in bara det programmet. Hur kan sånt här hända egentligen?

Sökvägen till det programmet är:

/System/Library/CoreServices/DiskImageMounter.app

Om du har programmet där så föreslår jag en annan grej.

Ladda hem Cocktail och starta programmet.
Klicka fliken System : Misc
Klicka knappen Rebuild Launch Services database.

Den kommer då att återställa alla programassociationer till grundinställningen. Du ska förmodligen logga ut efter du klickat knappen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-17 01:26

Mycket riktigt fanns programmet kvar där du sa. Men problemet verkar ha löst sig. Jag hittade ett tips från AppleCare som skulle gälla liknande problem. Först reparerade jag skivbehörigheter och där fanns det en del fel. Häromdagen laddade jag ner flashplayer (?) och behörigheterna kring det programmet var tydligen felaktiga. Sen sa tipset att man skulle radera filen /System/Library/Extension.kextcache samt mappen /System/Library/Caches/com.apple.kernalcaches/. Allt verkar funka igen. Men Cocktail verkar vara ett väldigt nyttigt program. Det laddar jag nog ner ändå. Tack så mycket för hjälpen.

1
Bevaka tråden