Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

fönsterstorlek med nano i Tigers Terminal

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-17 22:21

Har just installerat Tigern, gjorde en uppdatering på G5:an och en reninstallation på Powerbooken.

Märkte att pico ersatts med nano [blir det micro nästa gång eller?] men tänkte att det inte skulle spela nån roll när jag editerar mina LaTeXfiler

Öppnade en fil med Terminalfönstret inställt på 80x24 [col x row], men så tänkte jag dra ut det lite [brukar göra det ibland när jag vill ha plats] till typ 80x70. Då försvann all text i fönstret, och ingenting gick att göra för att få det tillbaka?
Samma händer på Powerbooken

fattar ingenting...

Nån som vet nåt?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-10-17 23:48

Det kan vara att nano inte fattat att du resize'at fönstret. För att rita om allting i terminalen tryck CTRL+l, har du tur dyker allt upp som det ska igen då..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-18 08:15
Ursprungligen av johanf:

Det kan vara att nano inte fattat att du resize'at fönstret. För att rita om allting i terminalen tryck CTRL+l, har du tur dyker allt upp som det ska igen då..

funkade inte
har testat... texten finns kvar när jag ökar radantalet från 24 till 27... men vid 28 försvinner alltihop...

Jag har samma sak på min G5'a, dock inte på min powerbook. fast jag kan skala om fönstret när jag inte är i nano, det när bara i nano som det blir svart..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-18 08:30
Ursprungligen av Johan S:

Jag har samma sak på min G5'a, dock inte på min powerbook. fast jag kan skala om fönstret när jag inte är i nano, det när bara i nano som det blir svart..

Precis, all annan verxamhet funkar hur bra som helst...

Har ett annat problem också med Terminalen men det kanske inte hör till den här tråden

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-18 09:27

Märkte att allt kommer tillbaka om man minskar fönstret igen... Skumt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-18 11:49
Ursprungligen av flojon:

Märkte att allt kommer tillbaka om man minskar fönstret igen... Skumt...

Asmysko... verkar gå bra att öka radantalet med 4... oavsett vad man börjar med
Funkar att minska radantalet hur mycket som helst, och sen öka det igen till det ursprungliga (eller vad som helst däremellan)

Men bara i nano, som sagt

saknar pico... det dumma är att när man skriver pico blaha.txt så öppnas nano =/ borde funnits kvar

Mina gamla trevliga inställningar från terminalen är också ändrade, även om jag ställer in den likadant så blir t.ex. inmatade rader oändligt långa, medan i pico den brukade wrappa när man kom till slutet på fönstret. Detta trots att jag ställt in wrap lines that are too long och wrap on resize och allt möjligt

Hmm... man kanske skulle installera Panther igen? Eller 9.1

Ursprungligen av otg:

Asmysko... verkar gå bra att öka radantalet med 4... oavsett vad man börjar med
Funkar att minska radantalet hur mycket som helst, och sen öka det igen till det ursprungliga (eller vad som helst däremellan)

Men bara i nano, som sagt

saknar pico... det dumma är att när man skriver pico blaha.txt så öppnas nano =/ borde funnits kvar

Mina gamla trevliga inställningar från terminalen är också ändrade, även om jag ställer in den likadant så blir t.ex. inmatade rader oändligt långa, medan i pico den brukade wrappa när man kom till slutet på fönstret. Detta trots att jag ställt in wrap lines that are too long och wrap on resize och allt möjligt

Hmm... man kanske skulle installera Panther igen? Eller 9.1

Jag skulle rekommendera att du lär dig vi. Den må vara lite mer komplicerad att komma igång med än de andra, men när man väl lärt sig hantera den så är den mycket trevlig att använda. Dessutom så finns det på alla unix-system.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-18 17:49
Ursprungligen av lokedhs2:

Jag skulle rekommendera att du lär dig vi. Den må vara lite mer komplicerad att komma igång med än de andra, men när man väl lärt sig hantera den så är den mycket trevlig att använda. Dessutom så finns det på alla unix-system.

Hmm... men det är ju den lösning man ger pc-användare när nåt strular... "byt till mac" [typ... använd nåt som funkar istället]
Men när man har nåt som funkar, vill man ju även att det ska funka utan strul.
Det är en sak om det är extraordinära funktioner som kanske inte ska vara implementerade, men att ändra fönsterstorlek är väl ändå ganska basalt?
Verkar vara mer en bug än att det inte är meningen att det ska gå?

Jag menar, det funkade ju med pico, så om nu nano är en utveckling av pico borde det ju funka nästan likadant? Mysko då att den varken wrappar långa rader eller pallar att man ändrar fönsterstorlek...

osv osv bla bla...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-18 13:00

du kan ju installera pico själv annars... Finns ju olika varianter att göra det på...

1
Bevaka tråden