Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera PDF från RGB till CMYK?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-18 08:35

Jag har gjort en PDF i Pages med foton från digitalkamera.
Nu säger tryckaren att det måste vara i CMYK, hur gör jag?

Hur konverterar jag en PDF med bilder RGB till CMYK?

Lite akut problem, tyvärr!

Senast redigerat 2005-10-18 09:08
  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-18 08:41

Vi får hoppas att Rönnbäck läser, han brukar kunna det mesta.

• Oregistrerad
  • 2005-10-18 08:43

Vem kan man ringa?

Det verkar ju inte som om det finns nån CMYK i min Photoshop Elements heller. Borde man inte på tryckeriet kunna konvertera till rätt färger tycker jag. Om man nu tar emot "pdf"... (men det är en annan historia)

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-18 08:44

Tryckeriet kan göra detta, om det sitter på moderna prylar.
Ring dem.

• Oregistrerad
  • 2005-10-18 08:49

Det verkar dom inte göra eftersom de ringt mig.
Vet ni någon som har möjlighet att konvertera filen åt mig?

Ursprungligen av jakob:

Hur konverterar jag en PDF med bilder RGB till CMYK?

Lite akut problem, tyvärr!

Har man Pitstop Proffessional från Enfocus är det inga problem.

• Oregistrerad
  • 2005-10-18 08:58

Om någon har dessa program vore
det toppen om ni kunde hjälpa mig.

De verkar nämligen kosta pengar allihopa?

www.jensjakob.se/filer/agenda.zip

• Oregistrerad
  • 2005-10-18 08:59

Föresten, det är väl bara så att fotona konverteras,
den svarta texten blir väl inte i fyrfärg?

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-18 09:02
Ursprungligen av jakob:

Föresten, det är väl bara så att fotona konverteras,
den svarta texten blir väl inte i fyrfärg?

Ja. Såvida du inte gjort även färgplattor etc i RGB, men det skulle vara väldigt långsökt.

• Oregistrerad
  • 2005-10-18 09:07

Grejen är att jag har gjort allt i Pages, gjort en PDF, skickat den till tryckeriet. Jag har aldrig ens varit i Photoshop och ändrat några kanaler, utan tagit direkt från digitalkamera, internet osv.

Jag har dessutom Photoshop Elements vilket gör att jag inte kan ändra till CMYK alls.

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-10-18 09:17

"Pages" = ingen aning om hur det funkar eller är tänkt att användas. Stod det inte Indesign tidigare i tråden?

Tips 1: Om du ska göra trycksaker, använd layoutprogram för trycksaksproduktion.
Tips 2: Om du är osäker, kontakta alltid din leverantör. De svarar hellre på frågor innan du börjar producera - istället för att få dokument som ej är kompatibla.

Inte mycket hjälp denna gång, men kanske till nästa. :/

• Oregistrerad
  • 2005-10-18 09:19

Så som jag tänker:

Jag har gjort en PDF från Pages, den går att se på skärm och den går att skriva ut. Nu vill jag trycka den många gånger. Men det går tydligen inte.

Jag tycker det är konstigt.

• Oregistrerad
  • 2005-10-18 09:28

Hur självklart är det att ett tryckeri som kan ta
emot PDF-filer (RGB) även klarar att trycka dem (CMYK)?

Kanske är ovanligt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-18 09:48

Ditt tryckeriet kan utan problem konvertera din rgb-pdf till CMYK. Be dem bara skicka den konverterade filen till dig så du kan ta en titt på den innan den går i tryck.

• Avstängd
  • International user
  • 2005-10-18 09:47

Jag har provat konvertera din PDF till CMYK, man tycker ju att tryckeriet borde fixa detta, men de kanske är oroliga för att resultatet inte blir bra och att du skall bli missnöjd och att de får ta smällen för det. Hur som helst ladda ner den här: (Borttagen)
Jag låter den ligga uppe under förmiddagen, sedan tar jag ner den. Jag tar inget ansvar för att PDFen i övrigt är ok, men den är iallafall konverterad.
/Mattias

Senast redigerat 2005-10-18 10:00
  • Oregistrerad
  • 2005-10-18 09:50

Åh, man tackar så stort. Du får faktuera mig och NyföretagarCentrum framöver

Men i den filen jag fått så är allt väldigt grått när jag kikar på det på min mac. Stämmer detta?

• Avstängd
  • International user
  • 2005-10-18 09:55

Det ser OK ut i Acrobat, men i Förhandsvisning så ser den grå ut, jag vet inte vad det beror på jag har råkat ut för det några gånger ed den färgprofilen som jag använder på ditt dokument (Färgpressen v3).Vvet som sagt inte vad det beror på men tryckerierna har sagt att dokumenten som jag skickat som ser ut så är OK. Om ingen annan här har en bättre förklaring eller något bättre tips så kan du ju alltid prova skicka till tryckeret och se vad de säger.

• Oregistrerad
  • 2005-10-18 10:08

När jag tittade på pdf-filen som Mattias L lagt upp så ser jag att även svart är separerat. Tänk på det så du inte låter tryck från den.

Hälsningar, Poul

• Avstängd
  • International user
  • 2005-10-18 10:16
Ursprungligen av Poul:

När jag tittade på pdf-filen som Mattias L lagt upp så ser jag att även svart är separerat. Tänk på det så du inte låter tryck från den.

Hälsningar, Poul

Inte när jag kollar på den i Acrobat med rätt färgprofil.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-18 11:15
Ursprungligen av Mattias L:

Inte när jag kollar på den i Acrobat med rätt färgprofil.

Testa och skriv ut den med separationer så ser du att texten kommer med på alla fyra plåtar.

• Avstängd
  • International user
  • 2005-10-18 11:21
Ursprungligen av amun:

Testa och skriv ut den med separationer så ser du att texten kommer med på alla fyra plåtar.

Som jag skrev ovan, det fungerar hos mig.

Men du och andra kanske har andra konstruktiva förslag på jakobs problem?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-18 12:20

Som jag skrev ovan, det fungerar hos mig.

Men du och andra kanske har andra konstruktiva förslag på jakobs problem?

Om det fungerar hos dig men inte hos mig visar väl mer att jag eller du har fel. Resultatet är väl ganska väsentlig för Jakob?

• Avstängd
  • International user
  • 2005-10-18 12:23
Ursprungligen av amun:

Om det fungerar hos dig men inte hos mig visar väl mer att jag eller du har fel. Resultatet är väl ganska väsentlig för Jakob?

Ja uppenbarligen är ju något knas. Men nu verkar ju problemet löst, tycker du att din kommentar är konstruktiv?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-18 16:56

Ja uppenbarligen är ju något knas. Men nu verkar ju problemet löst, tycker du att din kommentar är konstruktiv?

Driver du med mig?
Klart det är intressant att veta ifall det är en tryckbar pdf eller inte.

• Oregistrerad
  • 2005-10-18 10:13

Filen jag fått från Mattias L kan jag alltså inte använda för tryck?

• Oregistrerad
  • 2005-10-18 10:15

Nej jag skulle vara försiktig om det var samma som jag tittade på.
Poul

• Oregistrerad
  • 2005-10-18 11:49

Nu har jag fått prata direkt med de som sitter och jobbar med detta.

Tydligen var det problem med teckensnitten i de annonser jag hade lagt in. Vad som hände med CMYK-problemet vet jag inte... Men jag känner att jag lämnat över detta nu, inte mycket mer jag kan göra (tror jag). Tryckeriet verkar ha koll, det var min kontakt som rörde till det.

I alla fall vill jag tack stort för er hjälp. Känns jättebra att kunna få en dialog kring detta, och snabbt gick det ju också! Första hjälp efter 9 minuter.

Därför har jag beslutat att ge er alla 99 kr var att lägga upp som belöning på Berunda (www.berunda.se). Gå bara in på sidan, lägg upp ett problem och avbryt betalningen. Skicka mig sedan ett PM med vad ert problem handlar om så sätter jag in belöningen och skickar nyckeln.

Att det ska vara så krångligt att trycka en fil gjord med Pages är föresten pinsamt. Troligtvis kommer jag lägga upp min fil i en annan tråd och sedan söka tryckerier som klarar hantera filen utan problem... det måste finnas! (Hur svårt ska det vara...)

• Avstängd
  • International user
  • 2005-10-18 11:57

Jag har själv inte pages så jag kan inte svara på om det går att göra en tryckduglig PDF därifrån. Men jag antar att pages inte har alla inställningar som ett proffesionellt layoutprogram har. En investering i Acrobat Porofessional kanske skulle hjälpa dig en bit på vägen. Lycka till med produktionen och hoppas att du blir nöjd i slutändan.
/Mattias

• Oregistrerad
  • 2005-10-18 22:05

Jag återkommer när problemet är lokaliserat och löst.

Vidare är det fortfarande intressant om tryckerier kan ta emot Pages-PDF, eller ej.
Men det kanske är en annan diskussion.

Det är bra att jag får reda på att det fungerar för vissa, men inte alla.
Mer än så behöver jag inte veta, framförallt inte nu när det akuta problemet är löst.

1
Bevaka tråden