Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Word hänger sig!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-18 11:13

Är det någon som har problem med att microsoft word hänger sig lite hur som helst, när den vill? Jag försökt att "kartlägga" när det händer, men har inte lyckats hitta något mönster. Det står bara något i stil med att microsoft word har avslutats och inga andra program påverkas.

Känns det igen?

Finns annan, bättre ordbehandlare för tiger, som är fullt kompatibel med word, men utan att nötterna på microsoft har petat i koden? Gärna förslag på "gratis"-varianter som typ staroffice för pc.

// Gustav

Förmodligen har du ett konstigt eller skadat tysnitt i din burk.
Microsoft programmen är väldigt känsliga för detta.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-10-18 11:40

Vilken version har du ??

Jag har Office X och det är väldigt skakigt. Känt för der också. Tänkte uppgradera till 2004 som skall vara betydligt bättre på den här fronten.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-18 13:40

Som tidigare påpekats: Kolla fonterna! En massa konstiga fel uppträder i Macen p.g.a. skadade eller korrupta fonter. Somliga program är känsligare än andra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-18 13:54

Jag har 2004 student, mer än så vet jag inte.

Jag har läst en massa trådar om dessa fonter, men jag fattar ändå inte hur jag ser om en font är skadad eller korrupt. någon som kan förklara? Sitter och tankar hem Neooffice just nu, är det en flop eller fungerar det bra? någon som vet?

• Medlem
  • Essunga
  • 2005-10-18 15:24

Kör Office 2004 (Student) utan några problem, det har aldrig krånglat. Har även NeoOffice pga att jag tidigare körde OpenOffice i min Linux/Windows XP PC. Neo Office funkar fint det är bara lite trög startat.

/Leif

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-10-18 16:42
Ursprungligen av Pergel:

Jag har läst en massa trådar om dessa fonter, men jag fattar ändå inte hur jag ser om en font är skadad eller korrupt. någon som kan förklara?

Tyvärr är OS X extremt känslig för detta, och man måste nästan skaffa sig FontDoctor till sin arsenal av verktyg. Annars finns det ju ett ganska tidsödande sätt att testa, nämligen att flytta bort hälften av alla fonter ur system- och fontmappar, starta om och testa Word. Blir det bättre, så har du antagligen en korrupt font bland dom du plockade bort. Då får du lyfta tillbaka ett gäng av dom, testa, och fortsätta på liknande sätt tills du identifierat den lömska fonten. Som att leta felaktiga tillägg i gamla OS 9 alltså.

Ett annat knep som kanske, kanske, kanske - med en massa tur - kan lösa problemet är att köra FontFinagler

Jag hade en period som var helt outhärdlig. Direkt jag öppnade Word så kraschade det i stort sett. Det har hänt på flera olika burkar. Det visade sig vara normal-templaten som var knas. Tog bort den, och om jag inte minns fel så återskapades den av sig självt och allt var frid o fröjd efter det.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Jag hade en period som var helt outhärdlig. Direkt jag öppnade Word så kraschade det i stort sett. Det har hänt på flera olika burkar. Det visade sig vara normal-templaten som var knas. Tog bort den, och om jag inte minns fel så återskapades den av sig självt och allt var frid o fröjd efter det.

Tack, min Word har inte fungerat på en tid utan bara kraschat när jag försökt starta den. I papperskorgen med "Normal" och allt verkar fungera igen!

• Medlem
  • Skara
  • 2005-10-18 18:02

Hade samma problen idag faktiskt, men tog bort office och allt som hade med det att göra och installerade om allting, och nu verkar det fungera.

( Jag hade laddar ner lite olika templates igår, kanske därför?)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-18 21:53

Har du laddat ner ServicePack 2? Word blev mycket stabilare efter den uppdateringen.

• Oregistrerad
  • 2005-10-19 10:47

Jag slängde ut Suitcase och installerade FontExplorer. Då försvann mina problem med ett nästan fryst MS Office. Kanske fixade FontExplorer till nått trasigt typsnitt eller så var det själva Suitcase som buggade...

• Medlem
  • Borås
  • 2005-10-19 12:01

Detta hände mig konstant tidigare så jag gick till Pages rätt fort. Men efter att ha uppdaterat word på mac funkar det igen. Har inte hängt sig på ett bra tag.

1
Bevaka tråden