- Adrian B
- Medlem ●
- Umeå
Nu när Apple meddelat sin byte till Intel blir alla nyheter om finesser från Intel intressanta för oss macanvändare. I dagarna presenterade Intel en teknik för att snabba upp start av dator och program, avsett för bärbara datorer:
Med en flashminnesbaserad cachningsteknik kallad Robson har Intel både lyckats göra bärbara datorer snabbare och samtidigt få batteriets laddning att räcka längre.
I Taiwan igår visade Intel upp en bärbar dator som med den nya teknikens hjälp startade upp nästan omedelbart. Att starta det ganska tunga ekonomiprogrammet Quicken gick på 2,9 sekunder, vilket ska jämföras med 8 sekunder på en likvärdig bärbar dator utan Robson. Adobe Reader gick igång på 0,4 sekunder, jämfört med 5,4 sekunder på den vanliga maskinen.
Lösningen bygger på att en dator försedd med Robson startar från ett inbyggt flashminne istället för från hårddisken som brukligt. Skillnad blir snabbhet och sparade batterier.
- Du sparar ström eftersom hårddiskskivan inte måste snurra för att program ska starta, säger Intels Mooly Eden till IDN News.
Jag skulle inte tacka nej till tekniken i en PowerBook... Läs hela artikeln här: Intel tar död på sega starttider
"Jag skulle inte tacka nej till tekniken i en PowerBook..."
Kommer kanske någon variant på det ikväll. Steve brukar ju ligga i fronten med nya bra grejor.
Yes!!
imorgon kväll kl 19, right? vill bara kolla så att jag inte missuppfattat något.
"Jag skulle inte tacka nej till tekniken i en PowerBook..."
Kommer kanske någon variant på det ikväll. Steve brukar ju ligga i fronten med nya bra grejor.
Jo, det brukar han, men inte kommer det en PowerBook med Intel redan nu. Det kommer tidigast till sommaren 2006.
Jo, det brukar han, men inte kommer det en PowerBook med Intel redan nu. Det kommer tidigast till sommaren 2006.
Steve har ju också sagt flera ggr att dom inte kommer göra en ipod med video?
Tror iofs inte heller att vi får se en intelbaserad mac imorgon
Steve har ju också sagt flera ggr att dom inte kommer göra en ipod med video?
Jo, men det är en annan sak. Apple har en uttalad plan för Intel. Det finns inga skäl att tro att den är en ren lögn. Det handlar inte längre om att Apple (eller rättare sagt Jobs) måste ändra uppfattning, som fallet varit med Mac mini, iPod video osv.
Sen så är det fysiskt omöjligt för Apple att leverera en Intelbaserad mac idag om de ska vänta in de kommande processorerna som Intel kommer att leverera först nästa år (och de flesta verkar ense om att Apple nog väntar in dessa processorer).
Men,bara ut i fall att... tänk om det kommer ytterligare en iPod. Nu e ju fantasin slut, så nu kan vi inte ens fantisera om vad den skulle ha för funtioner.
Hur gör vi då??
Det är ingen risk. Nu är hela iPod-familjen uppdaterad och färdig inför den stora shoppinghögtiden.
De som hoppas på Macintel:ar innan dess kommer att ge sig tidigast sommaren 2006.
Jag är rädd att du har väldigt rätt... nu har de ju ingen PowerBook G5 att snacka om...
Jo, men det är en annan sak. Apple har en uttalad plan för Intel. Det finns inga skäl att tro att den är en ren lögn. Det handlar inte längre om att Apple (eller rättare sagt Jobs) måste ändra uppfattning, som fallet varit med Mac mini, iPod video osv.
Sen så är det fysiskt omöjligt för Apple att leverera en Intelbaserad mac idag om de ska vänta in de kommande processorerna som Intel kommer att leverera först nästa år (och de flesta verkar ense om att Apple nog väntar in dessa processorer).
Det är ingen risk. Nu är hela iPod-familjen uppdaterad och färdig inför den stora shoppinghögtiden.
Jag är rädd att du har väldigt rätt... nu har de ju ingen PowerBook G5 att snacka om...
Säger sig självt, hur tusan ska dom kunna släppa en dator som "kräver" program som inte är kompilerade ännu. Börjar inte prata om Rosetta, Apple vill knappast att folk uteslutande ska använda Rosetta. De program som idag är UnivBinnade kan man räkna upp på sina egna fingrar. Vettiga program alltså.
Imorgon 19:00 ja.
OK, så tidigt! Jag har inte sett något klockslag förut och hade fått för mig att det var framåt kvällen i New York...
Korrigering: kl 18.00 svensk tid tycks vara rätt tid, enligt http://www.appleinsider.com/article.php?id=1330
Är inte flashminnen sämre i antal läs/skrivcykler, eller är det en myt som Mythbusters kan krossa? Vänta annars till magnet-ram kommer, det kan väl vara nåt! (fast då får vi väl vänta ett antal år till...)
Jo, de slits och håller inte i all evighet. Man kan utöka livslängden rejält genom att fördela skrivoperationerna jämnt över minnet, t.ex. som filsystemet JFFS gör.
Samma här. Ger ju samma upplevelse som Intels nya teknik, fast snabbare och smidigare. Startar om gör man väl bara efter systemuppdateringar?
Jag stänger aldrig av min dator heller. Men om det fanns nån typ av "hibernate"-funktion vore det rätt smidigt (dvs att det fungerar som vila, men inte drar någon ström). Har för mig att Apple testade nån sån funktion (kallades "deep sleep"?) men att det togs bort, fungerade kanske inte...
Men oavsett detta så verkar ju tekniken bra i och med att den kan göra det mera strömekonomiskt att starta program också.
Jag stänger aldrig av min dator heller. Men om det fanns nån typ av "hibernate"-funktion vore det rätt smidigt (dvs att det fungerar som vila, men inte drar någon ström). Har för mig att Apple testade nån sån funktion (kallades "deep sleep"?) men att det togs bort, fungerade kanske inte...
Men oavsett detta så verkar ju tekniken bra i och med att den kan göra det mera strömekonomiskt att starta program också.
Japp, funktionen för att starta program snabbt verkar sjysst
Jag stänger aldrig av min dator. Försätter den i vila i stället.
Ja men lite snabbare start av vissa Adobe program skulle inte sitta fel.
Sedan skapar ju systemet swapfiler/virtuellt minne, antagligen oavsett hur mycket RAM man trycker i. (Jag sitter just nu med 5,9 GB virtuellt minne, på en maskin med 1,25 GB RAM och uptime på ca 2 dagar och 12 timmar.)
Så att man har sin PB/iBook i vila spelar inte så stor roll. Intels idé borde ge prestandavinster på flera håll.
Macenstein har lite fler detaljer om Robson, och de har även snappat upp ett rykte om att Apple kommer att använda tekniken. Artikeln hinns här: http://macenstein.com/default/archives/62
Mest intressant är att de har uppgifter på hur mycket tekniken betyder för batteriet. När Microsoft och Samsung visade upp en PC med Robson, så lade tekniken till 36 minuter på batteriets laddning. Datorn i fråga gick utan Robson i 4 timmar på en laddning. Det låter ju inte som någon revolutionerande förändring, men de räknade med att i slutet av 2005 ha fördubblat den tid som tekniken lägger till. Att öka från 4 timmar till 5 timmar och 10 minuter är ju inte så illa. Det flashminne som användes under demonstrationen var inte heller större än 128 MB, vilket jag tycker låter märkligt litet i sammanhanget. Varför inte köra med 2 eller 4 GB med en gång?
Macenstein avslutar artikeln med en ganska optimistisk prognos, även om den låter lite spekulativ:
By combining Robson with less power hungry Intel processors in upcoming notebooks, Apple hopes its new laptops will be some of the coolest running (and of course coolest looking) portables around. It seems next year’s Apple models will be some of the most advanced PCs available, as Apple uses the switch to Intel as an opportunity to embrace many new cutting edge technologies. More on those later.
Men varför inte? Jag tror att samarbetet mellan Apple och Intel kommer att ge oss många godsaker. Jag har fått för mig att Intel arbetar ganska hårt med utveckling av diverse strömsnåla tekniker för bärbart, och Apple är ju ibland väldigt villiga anamma nya saker.