quote:Skapades ursprungligen av: zodi:
det var det jag inte fattade! alltså att man var tvungen att använda terminalen, för det är man eller...? jag sökte på httpd.conf utan att hitta den. i win2k och redhat är det bara att klicka sig fram till alla filerna.
glömde säga att jag använder phpMyAdmin så det är alltså bara att flytta filen, men av samma anledning som ovanstående hittade jag inte mappen. måste jag alltså använda terminalen i det här fallet också?
a) Ja, som "standard" i alla fall. OS X gömmer alla trevliga systemfiler. Dessa syns inte heller när man söker med t.ex Sherlock. Man kan dock visa systemfiler med hjälp av diverse tillbehör.
Man måste inte använda terminalen, men den är himla praktisk.
b) Bra, kör du phpMyAdmin tillsammans med dina sql servrar så är det bara att du använder dig av den lilla funktionen som finns en bit ner i huvud framen när du valt en databas till vänster.
"View dump (schema) of database"
Välj "Structure and data"
Kryssa i "Save as file"
Tryck "Go"
Spara filen på HD:n nån stans och se till så att du får över den på en enhet som du har tillgång till på Macen med mySQL+apache+phpMyAdmin på.
Ta dig in i phpmyadmin på datorn som dit du ska flytta databasen/erna, skapa en ny databas med förslagsvis samma namn som den du skall importera (du kommer att importera databasens innehåll).
Nu skulle du kunna göra på två sätt, antingen så öppnar du din "dump" fil i nån texteditor, kopierar innehållet och klistrat in i "Run SQL query" rutan... eller så gör du det enkelt för dig och använder "Bläddra..." knappen och letar upp textfilen och trycker "Go".
Sådär, då har du fått in databasen, dess struktur och innehåll, i den nya burken.
hoppas jag
/Mattias