Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple, inga demo program i FCP HD studio???

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-19 06:31

Finns det inga demo program för Final Cut Pro HD studio programmen, lite svårt att bestämma sig för att skägga upp pengarna om man inte får leka lite först.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-19 09:05
Ursprungligen av Jörgen U:

Finns det inga demo program för Final Cut Pro HD studio programmen, lite svårt att bestämma sig för att skägga upp pengarna om man inte får leka lite först.

Nix, och har inte funnits sedan version 1.xxx.

Däremot så finns det lite demofilmer på Apples Web, men det är ju inte samma sak förstås. http://www.apple.com/se/finalcutstudio/quicktours/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-19 10:09

Ett tips är att ta sig till en ÅF och testa programmet.

- Macoteket för lite mer "konsumer/prosumer"
- Protel/Inmedia för lite mer "prosumer/pro"

De senare vill nog vara med och bygga ett system snarare än sälja ett program.

Vad undrar du kring programmet?

• Oregistrerad
  • 2005-10-19 18:21
Ursprungligen av Erik.dv:

Vad undrar du kring programmet?

Det är igentligen inte jag som undrar. Det är min son som försöker göra något, och har prövat ca 3-4 andra program men inte riktigt fastnat för något, så jag tänkte att det vore bra om han även kunnat testa dessa innan inköp. En viktig aspekt är väl användarvänlighet, för jag tror nog att Studio kan göra vad han vill, frågan är nog mera hur? Det är ju ganska komplexa program om jag förstått det hela rätt, men anses programmen i sviten lätta, medel eller svåra att lära sig?

Det han testat hittils vad jag kommer ihåg är iMovie, Avid xx Free, Premiere (PC)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-20 13:06

En viktig aspekt är väl användarvänlighet, för jag tror nog att Studio kan göra vad han vill, frågan är nog mera hur?
Håller med… Användervänlighet i en så pass komplex sak som redigering/compositing är viktigt. Personligen anser jag Apple ha ett stort övertag på AVID på denna punkt. Inlärningskurvan är enormt hög på deras program och många saker "tvingar" de in än i "deras arbetsätt". Det är nog jag ogillar. FCP låter dig själv välja mer "hur du vill jobba".

Det är ju ganska komplexa program om jag förstått det hela rätt, men anses programmen i sviten lätta, medel eller svåra att lära sig?
Visserligen är detta komplexa program och format-djungeln har gjort det än mer "roligt" att ta sig fram. Men jag skulle nog säga Final Cut Pro är hyfsat lätt att lära sig just för att det är en så pass "fri" miljö man jobbar. Med tiden kommer man vilja lära sig mer avancerade redigeringsfunktioner i programmet, garanterat, men så hemskt svårt att komma igång är det inte.

Tyvärr har inte Apple demo-versioner på programmen….Det är smått kasst. Vid lancering av MOTION skicka man ut en demo på hemsidan, men det var allt man erbjöd.

Programmet SHAKE skulle jag säga är lite svårare att lära sig. Det skiljer sig ganska mycket från "andra mac-program" så som Photoshop, After Effects och Final Cut Pro. Men där pratar vi också en helt annan typ av program.

Förhoppningsvis kommer det snart ske en viss förändring vad gäller hela "final cut pro" biten vad gäller tester, kurser m.m.

1
Bevaka tråden