Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oscar Bjers i SvD idag

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Oscar Bjers svara idag på några frågor i Svenskan. Bl a om marknadsandelen som han säger ligeer på mellan 2-2,5 procent i Sverige. Målet är att dubbla denna siffra och att hålla den.
Han säger också att han skall jobba för att få bort många gamla myter kring Apple, som att det är dyrt och inte användarvänligt (kanske inte hans ord). Lyfter i och med det OS X som bygger på UNIX. Han lyfter också fram OS X serverarna.

Apple har börjat synas på sista tiden i tidningarna (i alla fall i Svenskan) och det är bra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-01-25 09:26

Det är verkligen kul att Apple börjar synas i media.Med Os X i bagaget så tror jag på att Apple kan fördubbla marknadsandelen.

Komplettera med lite snygg direktreklam också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-25 11:43

Det var på tiden. Det som behövs i första hand, det är reklam för Mac OS X...reklam för Mac OS X...reklam för Mac OS X...
Apples produkter skall sättas alltid i andra hand. Man måste FÖRST visa ALLA fördelar med OS X i jämförelse med XP. Det är den ordningen man skall gå till väga om man vill att fler konverterar från pc till Mac.
Ingen blir lockad av maskinvara som är DYRARE och LÅNGSAMMARE om du inte framhäver först och främst att det är operativsystem som gör dig BÄTTRE och EFFEKTIVARE. Det är operativsystem som gör dig Mac user och inte en dator.
Tack för ordet.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-25 11:55

För er som vill läsa artiklen så finns den här.
Hur stor är Apples marknadsandel?

Mer sådana artiklar tack så blir Svd.se min default nyhetssida.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: malen:
Det var på tiden. Det som behövs i första hand, det är reklam för Mac OS X...reklam för Mac OS X...reklam för Mac OS X...

Väl talat.
Det som mest skulle gynna Apple i reklamsammanhang är just OS X och iAppsen, desigen är ett stort plus. Lyckas Apple få fram detta som allmän kunskap skulle försäljningen säkert öka.

Alla jag visat iPhoto och iTunes för blir imponerade. Sen börjar ju snacket.

Men det måste ju finnas något liknande för Windows.

De har själva inte fattat att användarvänlighet inte är windowsprogramerares främsta målsättning.

Edit: stavning

[ 25. Januari 2003, 13:49: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

  • Medlem
  • 2003-01-25 16:30

Jag förstår inte folk som tycker att iApps är Apples frälsning. Jag använder dem aldrig, och skulle aldrig använda något av dem som argument för Mac.

Windows Media Player 9 är funktionsmässigt bra mycket bättre än liknande program för Mac, förutom att det inte är så estetiskt tilltalande (i mitt tycke). Verkligt intressanta funktioner, som väl fungerande artistdatabaser med bilder, artiklar och länkar.

iPhoto har överhuvudtaget ingen plats i mitt liv. Tycker det är lite korkat.

Saker jag tilltalas av i OS X, är att det fungerar fundamentalt annorlunda än Windows. Man har prioriterat enkelhet och vissa funktioner. Att ett fönster som dras över ett annat inte gör att det underliggande måste ritas om t ex, gör att illusionen om en virtuell värld inte brakar. Musen stannar inte upp när hårddisken arbetar. Överhuvudtaget är hela Macupplevelsen som bomull, medan Windows är plåt. Jag har lärt mig acceptera begränsningarna, för jag vet att fördelarna är större.

Att komma ut med detta till allmänheten är nog nästan omöjligt. Tyvärr. Apples hopp ligger i att Microsoft gör ett misstag, det var ju så MS kom i en dominerande position. Om inte IBM och Apple hade varit två arroganta kollosser på lerfötter, hade Microsoft inte varit marknadsledande idag. Nu är Microsoft kollossen. Det enda Apple kan göra är att fortsätta göra bra produkter, och hoppas att det räcker. Att gå närmare Linuxvärlden är nog bra. Att vara alternativet, och inte gå i Microsofts ledband tilltalar nog fler och fler.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: stfm:
Jag förstår inte folk som tycker att iApps är Apples frälsning. Jag använder dem aldrig, och skulle aldrig använda något av dem som argument för Mac.

iPhoto har överhuvudtaget ingen plats i mitt liv. Tycker det är lite korkat.

Jag ska väl inte uttala mig så mycket om Windows och Windows Media Player 9. Det var ett par år sedan använde en Windows dator själv.

Jag kan bara referera till personer i min närhet. Om man ser till datorvana personer så är det ju inget problem vare sig man använder Mac eller PC, man löser ju det man vill. Hittar de program som fungerar bäst osv.

Men om man ser på den marknad som inte är så datorvana och kanske ska köpa sin första hemdator. De som har problem med att finna program som fungerar enkelt.

Min pappa köpte en Minalta Dimage Xi och tror att ska fungerar lätt som en plätt. Det där med digitalkamera är ju så enkelt säger alla. Det är det också om man har rätt progam och förutsättningar. Men dessa enkla program för digitala tillbehör följer inte med i Windows. Så han har problem. För honom hade iPhoto varit jätte bra. Slippa kopiera från CF-kortet, slänga filerna, lägga de i en mapp på datorn och strukturera dem. Detta sköter ju iPhoto. För en okunnig person är detta mycket värt, det ska bara fungera. Programmet som föjer med kameran är inte direkt användbart.

Mediaplayern antar jag fungerar så där är ju ingen skillnad, det ska ju bara fungerar och det gör det väl.

iMovie är väl kanon. Har du en videokamera och konsumentbehov behövs inte mer. Och det startas bara du ansluter kameran. Jättebra, en klar fördel Apple och det ska därför marknadsföras.

iDVD har jag aldrig provat själv men det ska ju också vara lysande.

För att komma in på konsumentsidan tror jag att detta måste komma fram. Det bara fungerar... Det ska alla veta.

För oss 2-2,5 procent av macanvändarna i Sverige har väl de flesta ngn proffisionell koppling till macen och har kanske större krav än vad som iAppsen bidrar med, men det är inte för oss de kommit till.

Citat:

citera: Målet är att inom tre år ha
fördubblat vår marknadsandel.

Vad skönt det är att höra Oscar säga det där! Jag vet inte, men det känns så bra att höra att Apple har satt upp en mål som dom tror att dom kommer att kunna klara. Vad underbart om Apple ökar till 4-5 procent i Sverige!

  • Oregistrerad
  • 2003-01-25 20:56

"iApplikationerna" bidrar till att förmänskliga UNIX-snacket om MacOS X som nog kan skrämma en del användare annars. Jag tror att ryktet om UNIX faktiskt kan skrämma vissa, "vadå, ska man styra datorn med textkommandon?!". Där fyller iTunes, iMovie mm en viktig funktion. I stället säger den UNIX-skraje mus-datoranvändaren "Wow!".

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
Min pappa köpte en Minalta Dimage Xi och tror att ska fungerar lätt som en plätt. Det där med digitalkamera är ju så enkelt säger alla. Det är det också om man har rätt progam och förutsättningar. Men dessa enkla program för digitala tillbehör följer inte med i Windows.

Jodå, det gör de visst. Bara koppla in sladden från kameran i datorn (med Windows XP, du kan givetvis inte jämföra funktioner i MacOS X med gamla Windows-versioner) så ploppar det upp ett fönster som frågar vad han vill göra. Bara följ texten på skärmen. Hantering av bilder, inklusive thumbnails, bildspel, rotering med mera hanteras direkt i Utforskaren (som om iPhoto var helt inbyggt i Finder). Programmet som Minolta skickar med på CD, Dimage Image Viewer, kan man använda om man vill, men det är inget som egentligen behövs eftersom alla nödvändiga funktioner finns direkt i XP.

Vi har bland annat en Minolta Dimage F100 och den fungerar helt problemfritt i Windows XP.

I Windows XP finns det utmärkt hantering av digitala bilder inbyggt direkt i Utforskaren (dvs ungefär motsvarande iPhoto). Hantering av musik och en mängd annat finns i Windows Media Player, dvs ungefär motsvarande iTunes (och lite till), och i/till XP finns också Movie Maker 2, en ny version av Microsofts program för hantering av digital video. Och alla programmen är gratis. Så påstå inte att det inte finns någon motsvarighet till iApps i Windows!

[ 25. Januari 2003, 21:22: Meddelandet ändrat av: Erik Wennerberg ]

S_W

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-25 21:22

Sant. Men Erik Wennerberg eller vad du heter. Du har inte skrivit ett enda positivt ord om Mac OS eller Apples produkter sedan du dök upp här utan mest propagerat för Windows. Jag är nyfiken: varför besöker du över huvudtaget 99mac?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Andersson:
S_W

Istället för en så fånig, och helt felaktig kommentar, så kunde du ju kommentera fakta.

Eller låta bli att kommentera alls. För din idol S_W är inte ensam om att kunna läsa branschpressen och följa med i vad som händer.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Sant. Men Erik Wennerberg eller vad du heter. Du har inte skrivit ett enda positivt ord om Mac OS eller Apples produkter sedan du dök upp här utan mest propagerat för Windows. Jag är nyfiken: varför besöker du över huvudtaget 99mac?

Jag använder Mac privat. Helt frivilligt dessutom. Men eftersom det finns så många andra som kan sjunga Macens lovsång så behöver inte jag vara med i kören. Jag korrigerar hellre felaktiga påståenden, oavsett om de felaktiga påståendena berör den ena eller den andra plattformen. Att bara vara en anonym körmedlem har aldrig tilltalat mig. Jag är född att vara solist.

Då avstår jag från kommentarer.

Vill bara påminna Er om att denna tråd handlar om Oscar Bjers-intervjun, som publicerades i dagens SvD. Var vänlig håll Er till ämnet!

/M

[ 25. Januari 2003, 21:37: Meddelandet ändrat av: Martin Belak ]

Håller med Wennerberg om att det är förhållandevist lätt att hantera digitalkameror i Windows XP, jag gör det flera gånger dagligen och då dessutom med olika kameror och datorer.

iPhoto är dock i min erfarenhet ett litet bättre val, även om jag inte använt (testat) det någon längre period. Saker som att beskära bilder och göra små förändringar är inte möjliga i XP utan att man använder andra program än den inbyggda bildvisaren såvitt jag vet. Det påverkar dock inte mig så mycket, för vill jag editera en bild på allvar gör jag det i Photoshop.

Jag skulle vilja säga att både Windows XP och OS X är bra system att äga om man har digitalkamera, men är man ovan vid XP och de program man kan tänkas behöva, är iPhoto ett klart bättre alternativ. Jag kan nog imponera på folk genom att demonstrera iPhoto för dem, men med bildvisaren Windows XP, det tror jag inte.

EDIT:
Missade ämnet helt där, tråden handlar mycket riktigt om Oscar Bjers. Nu har jag dock redan skrivit inlägget så jag låter det vara.

[ 25. Januari 2003, 21:47: Meddelandet ändrat av: Mats ´Venger´ Björnström ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Erik Wennerberg:
.... Jag är född att vara solist.

When you ride alone you have to sit tall in the saddle.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Erik Wennerberg:
.... Jag är född att vara solist.

When you ride alone you have to sit tall in the saddle.

...I am confident, I am arrogant, I am proud, and I bow to no one...

Jag har just nu på mig en T-shirt med amerikanska marinkårens motto "Don´t Thread On Me" och deras symbol, en skallerorm som är beredd att hugga.

Bara så att ni vet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-25 22:55
Citat:

citera: Vill bara påminna Er om att denna tråd handlar om Oscar Bjers-intervjun, som publicerades i dagens SvD. Var vänlig håll Er till ämnet!

/M

Ber om ursäkt. Men det är förvånande hur pass populärt 99mac är bland somliga människor som inte gillar Mac och som gläfser om hur bra de tycker att Windows XP är.

Angående Oscar Bjers så är jag imponerad över att han yttrar sig så. Det visar att Apple är på hugget och har fått ny enegri. Och det måste Apple ha om de ska klara sig i konkurrensen med Dell och HP. Energi!

Heja Oscar! Kom förbi på 99MacPuben den 28 februari vettja!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-25 22:58

Så upprepar vi det som ni alla redan vet vid det här laget; håll er till ursprungsämnet i tråden! Och vill ni kommentera något som ev. "sidospår" så får ni starta nya trådar i ämnet ifråga... Dessutom undviker vi ev. persongliringar och direkta angrepp och påståenden; allt för att hålla bra ton och god "netikett".. Ok!?

Vänliga Hälsningar / Clavius
Moderator & Guru

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:

Citat:

citera:

.....

Angående Oscar Bjers så är jag imponerad över att han yttrar sig så. Det visar att Apple är på hugget och har fått ny enegri. Och det måste Apple ha om de ska klara sig i konkurrensen med Dell och HP. Energi!

Heja Oscar! Kom förbi på 99MacPuben den 28 februari vettja!

Det som är roligt är att Apple har börjat bli synligt i Svenskan överhuvudtaget. För inte så länge sedan skrev de om Apple och de nya datormodellerna. det känns som om det finns någon där som gärna vill att det skall skrivas lite mer om Apple. Eller så är det Oscar & co som föser Svenskan med material. Vilket som så är det jäkligt kul att få läsa om Apple.

[ 27. Januari 2003, 19:28: Meddelandet ändrat av: Carl.Fredrik ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: stfm:
Jag förstår inte folk som tycker att iApps är Apples frälsning. Jag använder dem aldrig, och skulle aldrig använda något av dem som argument för Mac.

En god vän blev pappa och köpte en DV-kamera för att föreviga det hela. Han frågade om jag visste något bra prog att använda och jag sade åt honom att ta med kameran och titta förbi.

Pluggade in kameran (Jag har aldrig kört iMovie tidigare eftersom jag inte har en kamera ), det slutade med att han köpte en Mac med DVD-brännare innan han gick hem.

iAppsen kan mycket väl vara Apples frälsning, de fungerar, de är enkla, de är kraftfulla och de följer med när du köper en Mac; vad bättre argument kan man ha (Förutsatt att folk vet att de finns).

Edit: Stavvning

[ 27. Januari 2003, 20:17: Meddelandet ändrat av: Fredrik Olsson ]

Jag tror det är mycket viktigt att Apple själva, både genom Oscar och pressfolk har en nära relation till media. Varje gång någon tidning som normalt inte skriver om Mac ska ta upp ämnet tenderar det att ofta bli fel, vilket ju är trist.

Så ligg på med information till pressen, Apple.

1
Bevaka tråden