Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iris tracker, finns det?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett behov av en apparat som kan tracka var på skärmen en person tittar. Är anställd i ett bolag som har sjukt mycket pengar, skriver jag bara en jävligt bra anledning så kan jag få hur mycket pengar som helst. Anledningen har jag, ska usability testa alla europas extranet system någon gång i framtiden.

Finns det sådan teknik idag? Kan någon hjälpa mig att hitta något?

Senast redigerat 2005-10-19 15:03

Kul projekt! Du landar på ca 100 000 kr, och då måste du ändå se till att försökspersonerna får huvudet monterat i ett litet skruvstäd.

Edit: Du kan komma ner under 60 000 om du väljer ett monokulärt system. Hittade exempel här: http://www.arringtonresearch.com/prices.html

VTI i Linköping använder ett system som påminner om detta: http://www.seeingmachines.com/facelab.htm

• Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-19 15:10

Tidningen Cap&Design hade en stor artikel om detta för två-tre nummer sedan, med en intervju med en snubbe som jobbar med detta. Vill du att jag ska kolla upp produkten de testade?

Ursprungligen av Ree_Tab:

Tidningen Cap&Design hade en stor artikel om detta för två-tre nummer sedan, med en intervju med en snubbe som jobbar med detta. Vill du att jag ska kolla upp produkten de testade?

Definitivt, kolla hemskt gärna upp det. Tack!

Finns utan skruvstäd också:
http://www.tobii.com/

Ursprungligen av kitesurf:

Sweet, skickade direkt iväg en prisförfrågan.
Skruvstädet går direkt bort. Man kan aldrig få riktiga usabilitymätningar om inte person kan någolunda känna sig som "hemma". Man skulle teoretiskt kunna använda nån slags sadist som försöksperson, dom gillar ju att bli fastspända (har jag hört), men i övrigt går det bort.

Definitivt bättre. Vill minnas att det är den som Cap&Designs artikel handlar om.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Skruvstädet går direkt bort. Man kan aldrig få riktiga usabilitymätningar om inte person kan någolunda känna sig som "hemma". Man skulle teoretiskt kunna använda nån slags sadist som försöksperson, dom gillar ju att bli fastspända (har jag hört), men i övrigt går det bort.

Stämmer bra att skruvstäd gör resultatet från testerna uselt. Su syfter nog på masochist (sadisten skulle vara du som satte användaren i skruvstädet )

Vill du slippa svänga dig med svengelska så är användbarhetstest ett bra ord.

Du testar ju olika saker. En iris-tracker har inte något med usability att göra per se. Om du inte har en "Precision Head Positioner" så lär du få mycket svårare att läsa av resultaten och sätta ihop något vettigt beslutsunderlag.

Innan du köper en mojäng tycker jag att du ska fundera på om det inte är bättre att lägga alla dessa pengar på undersökningar istället. Det du får om du anlitar någon konsult är deras kunskap och erfarenhet av att ha gjort en massa tester tidigare.

Du måste ju ändå anlita en expert som kan vara med vid själva testtillfället och som hjälper till att analysera dina observationer om det ska ge något.

Thevil. Jag både håller med dig och inte...
Att studera ögonrörelser med hjälp av kamera utan att fixera huvudet är möjligt. Det är också möjligt att få ut användbar information ur det. T.ex. var, i vilken ordning och hur länge användaren ser på en sida.

Men när jag gör användbarhetstester kommer detta aldrig på tal dels p.g.a. kostnaden, men framför allt att det ofta är mycket enklare att genomföra studien på annat sätt. Till exempel genom prototyper, wizard-of-oz, videofilmning, talk-along för att ta anteckningar om vad som går bra och när användaren inte lyckas med det den vill göra. Då kan man också lätt ta reda på varför och använder man prototyper kan man lätt förändra vissa aspekter och låta samma användare testa igen.

Jag vill veta om vi lyckats förbättra sidorna tillräckligt. Vi har vissa störningsmoment, som jag misstänker att användarna tittar för mycket på...

Förbättra sidorna på vilket vis? (nyfiken i en strut)

En idé vore att göra testerna med störningsmomentet och ha minst en kontrollgrupp som har varierande grader av det där störningsmomentet.

Precis det vi gjort, men jag vill inte bara ha "osäker" data på det. Jag vill kunna visa exakt hur ett öga vandrar nu, efter att vi t.ex. dimmat ner loggan på siten till något mindre iögonfallande. If you catch my drift. Finns massor med användningsområden för en sådan apparat.

Jag vill också veta om den nuvarande förändringen av action-knapparna leder till att användarna snabbare hittar dom, och om ögat vandrar till nästa steg snabbare än den gamla versionen av sidan.

Precis det vi gjort, men jag vill inte bara ha "osäker" data på det. Jag vill kunna visa exakt hur ett öga vandrar nu, efter att vi t.ex. dimmat ner loggan på siten till något mindre iögonfallande. If you catch my drift. Finns massor med användningsområden för en sådan apparat.

Jag vill också veta om den nuvarande förändringen av action-knapparna leder till att användarna snabbare hittar dom, och om ögat vandrar till nästa steg snabbare än den gamla versionen av sidan.

Spännande kunskap, sådana testresultat borde vara värdefulla för många brancher, kommer ni bara testa specifikt på era tilllämpningar?
Kör förslagsvis lite på windows-inbitna datoranvändare och försök se hur de virrar när de kommer in i OS X första gångerna
Skulle säkert bli intressant läsning.
Än intressantare om det gick att göra det omvända

• Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-21 08:29

Kör förslagsvis lite på windows-inbitna datoranvändare och försök se hur de virrar när de kommer in i OS X första gångerna

Hehe, det hade varit en syn

Vi har t.ex. Dell som användare av systemet. Dom har typ 2.5 minuter på sig att mata in allt och ge kunden ett besked. Just nu tar allt det dubbla i vissa omständigheter. Jag måste hjälpa dom med att designa ett system som kortar ned ledtiden.

• Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-20 17:11

Jag har fortfarande inte hittat Cap&Design tidningen med den artikeln, men jag tror att det är nummer 4 eller 6, 2005. Ska kolla det när jag kommer hem.

Jag slängde iväg ett mail här på byrån när jag letade efter tidningen, och tydligen så hade en av våra projektledare en bror som jobbar med just "Eye tracking". Han jobbar på företaget SensoMotoric Instruments ( www.smi.de )

Han skickade mig några broschyrer med produkter också, om du vill så kan jag maila dem?

• Medlem
  • Harestad
  • 2005-10-21 14:21

Nu har jag hittat artikeln om Eye Tracking i Cap&Design:

Nummer 6, 2005. På sida 62-66.

De tipsar om ett företag som heter Tobii Technology, www.tobii.se

1
Bevaka tråden