Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

favicons/shortcut icons

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-09-12 23:38

När jag gör favicons/shortcut icons till de webbsidor jag utvecklar så fungerar de bara i Mozilla, ändå har jag följt alla instruktioner som finns att tillgå, vad har jag missat?

1. Gör grafik med websafe-färger (216 st), har till och med använt en speciellt web-clut för endamålet.

2. Exportera en ico-fil med resurser för 16x16 pixlar. (använt IconBuilderPro)

3. Skriv "[*]" i headen på webbsidan.

Funkar utmärkt i Mozilla i MacOS X. Fin liten ikon dyker upp. Funkar inte i Chimera på Macen och vad värre är; IE i Windows (90% av alla surfare).

Är det nån som kan det här? Vill gärna ha hjälp.

[Edit: råkade skriva att det inte funkar i IE på Macen. Den saknar stöd för det överhuvudtaget så det blir svårt att få det att funka.]

[Edit: råkade skriva 256, det ska vara 216.]

[ 14 September 2002, 11:00: Meddelandet ändrat av: mr_oop ]

Tror inte detta fungerar i Explorer till Macen.

För övrigt är jag tyvärr inte till någon hjälp...

• Oregistrerad
  • 2002-09-13 01:31

Helt rätt. (Ändrade i inlägget).

[ 13 September 2002, 01:36: Meddelandet ändrat av: mr_oop ]

• Oregistrerad
  • 2002-09-14 02:29

Vet inte om det har med problemet att göra. Men om jag inte misminner mig så är websafe-paletten bara på 216 färger.

• Oregistrerad
  • 2002-09-14 10:59

Helt rätt. My mistake, men som sagt, clut´en är avsedd för endamålet. tror inte det är problemet.

(alltså det är 216 färger och inte 256, jag skrev fel)

• Oregistrerad
  • 2002-09-14 13:41

Ok, då är det ju ännu underligare.

Har du provat att öppna .ico-filen i Graphic Converter och sen spara om den som .ico och se till att den sparas som Web-Ready (utan resursfork)?
Det är det jag kan komma på.

• Oregistrerad
  • 2002-09-15 00:54

Ok, efter många långa timmar av frustration har jag kommit fram till följande:

1. För att det ska funka måste webbservern ha följande extra-config (för att den ska fatta vad en .ico är)
"AddType image/x-icon .ico"

2. .ico-windows-ikon i 16x16, 217 webbsäkra färger.

3. En ikon per domän, lägg den namngiven som "favicon.ico" i root-katalogen på domänen.

4. Det här funkar nu i Chimera (MacOS X) och IE (Windows), problemet är då att det inte funkar i Mozilla.

5. För att det ska funka i mozilla, skapar du en png eller gif i 16x16 i webbsäkra färger lägger du till i koden på de sidor du vill att den ska synas:
[*]
Fördelen är att den inte behöver ligga i rooten, man kan ha många olika ikoner per domän (men det funkar bara i Mozilla).

Så var det med det, hoppas att det kan vara till någon nytta. Jag är nöjd och glad att jag vet hur det funkar nu.

1
Bevaka tråden