Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Access vs MS SQL vs MySQL

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett problem.
Jag har en accessdatabas, som jag måste uppgradera till antingen MySQL eller MS SQL, och själva uppgraderingen krånglade visserligen för båda när jag testade, men när jag till slut lyckats så kommer nästa problem: sql.

Finns det någon sammanställning över hur syntaxen skiljer sig mellan dessa?

Att det skiljer sig en del mellan access och mysql är kanske ingen överaskning, men jag hade väntat mig mindre (inga alls) skillnader mellan access och ms sql.

Det är inga som helst problem att importera en Access-databas till vare sig MySQL eller MS SQL. Förmodligen så förlorar du dock relationerna mellan tabellerna. Dessa får du definiera i dina sql-queries istället.

För att importera Access behöver du MyODBC för att kunna ansluta till MySQL-databasen. Sedan är det bara att exportera. Kontrollera dock att tabellattributen stämmer efteråt i MySQL. Detta brukar inte funka hundraprocentigt.

[ 11 December 2002, 17:44: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Som jag sa i mitt förra inlägg så lyckades jag exportera till mysql. Problemet är den sql som finns i koden på webbsidorna. Där skiljer sig syntaxen åt mellan de olika, och det jag undrade om var om det fanns någon sammanställning över vad skillnaderna är.

1
Bevaka tråden