Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iMac går inte att stänga av!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så här ligger det till. Min iMac G3 400MHz går inte att stänga av. I alla fall inte med att trycka "stäng av datorn". För då försvinner docken och menyraden, men kvar blir bakrunden. Man hör att hårddisken arbetar ett tag och sedan blir det helt tyst, och bakrunden försvinner aldrig.
Så jag är tvungen att stänga av den med att hålla in startknappen i 5 sek.

Jag brukar ha igång min dator nästan jämt och lägger den i vila när jag inte använder den, så när jag upptäckte att den inte gick att stänga av hade den säkert varit i gång (och i vila) i några veckor.
Det betyder att jag inte kan relatera till om det skulle komma från något jag lagt in i datorn dvs. program, systemfiler, spel mm.

Detta är också ett irriterande fenomen när man har gjort en programuppdatering och sedan inte kan starta om datorn p.g.a. att den aldrig vill stänga av.

Det vore jätteschysst om någon kunde hjälpa mig.
Hoppas ni förstår vad jag menar

MVH Jakob

Ingen som har haft samma problem??
Jag har sökt överallt och hittar ingenting, om det är någon som har en länk till någon sida som tar upp det här problemet, så skriv.
Jag behöver verkligen hjälp med det här!
/Jakob

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-10-25 14:44

Jag har varit med om samma fenomen med en PB G3, då hade jag flera dokument som låg på kö för utskrift som av olika anledningar inte lyckats bli utskrivna. När jag väl hittade dessa dokument och tog bort dem gick det bra att stänga av datorn.

/Henrik

Ursprungligen av lsr:

Jag har varit med om samma fenomen med en PB G3, då hade jag flera dokument som låg på kö för utskrift som av olika anledningar inte lyckats bli utskrivna. När jag väl hittade dessa dokument och tog bort dem gick det bra att stänga av datorn.

/Henrik

Aha, okej!
Nu tror jag inte att det berodde på det just för mig, men jag tog och formaterade om iMacen och lade in Tiger igen. Efter formateringen så går den mycket smidigare och badbollen kommer inte lika ofta. Jag hade kanske bara segat ner den med en massa inlaggda grejer.
//Jakob

Ursprungligen av pite_jakke:

Aha, okej!
Nu tror jag inte att det berodde på det just för mig, men jag tog och formaterade om iMacen och lade in Tiger igen. Efter formateringen så går den mycket smidigare och badbollen kommer inte lika ofta. Jag hade kanske bara segat ner den med en massa inlaggda grejer.
//Jakob

La du in tiger på en imac G3 400mhz?? koolt.

funkar det bra??

//jim

Jag har samma problem på min Dual 2GHz:are G5:a. Semi-ofta som det händer att den itne vill stänga av. Måste då gå in i terminalen och köra:

shutdown -h now

eller

reboot

1
Bevaka tråden