Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa bokföringsprogram vilket är bäst till mac

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Oj, det såg jag inte ens att du skrivit.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-11-01 08:58

Sten_Unicell:

Hejsan,
Det finns ett par saker jag skulle vilja påpeka om hemsidan. (unicell.se)
För det första vore det trevligt om ni skriver om menyn etc. så det går att ändra storlek på texten även där på ett smidigt sätt. Samt då texten är bilder utan alt. text så blir det omöjligt att "se" menyalternativen om man har någon synskada och använder någon slags skärmuppläsare.
På produktsidorna (eller iaf någonstans på siten) så skulle jag även vilja se lite skärmdumpar från programmen, i både Mac/Windows miljö för att enkelt kunna se om det finns några uppenbara skillnader i interfacet mellan dom två plattformarna.

Har raderat ett stycke ur ett inlägg. Vill man bli bemött med kontruktiva argument bör man också själv låta bli personangreppen.

Ursprungligen av Plux:

Sten_Unicell:

Hejsan,
Det finns ett par saker jag skulle vilja påpeka om hemsidan. (unicell.se)
För det första vore det trevligt om ni skriver om menyn etc. så det går att ändra storlek på texten även där på ett smidigt sätt. Samt då texten är bilder utan alt. text så blir det omöjligt att "se" menyalternativen om man har någon synskada och använder någon slags skärmuppläsare.
På produktsidorna (eller iaf någonstans på siten) så skulle jag även vilja se lite skärmdumpar från programmen, i både Mac/Windows miljö för att enkelt kunna se om det finns några uppenbara skillnader i interfacet mellan dom två plattformarna.

Tack för Dina synpunkter. Som Du mycket riktigt påpekar har vi inte tänkt på detta med synskadade besökare. Vi ska självfallet rätta till hemsidan på den punkten.

Du efterlyser skärmdumpar på vår hemsida - vad tycker Du om våra "rörliga" skärmdumpar med ljud - våra videodemonstrationer? Vi är ju som vanligt inte rädda för att vara annorlunda - andra må ha skärmdumpar - vi har videodemo. Sen kan det förstås vara en smaksak vilket som är bäst.

UNI_BAS ser exakti likadant ut oavset vilken plattform man för tillfället använder. Den enda skillanden mellan Mac-miljö, UNIX-miljö och PC-miljö är de dialogrutor som dyker upp när man begär en utskrift. Kör man på en Mac - då kommer Macens normala dialogrutor upp - kör man Windows då visas Windows utskriftsdialoger.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-02 11:50
Ursprungligen av Sten_UNICELL:

Du efterlyser skärmdumpar på vår hemsida - vad tycker Du om våra "rörliga" skärmdumpar med ljud - våra videodemonstrationer? Vi är ju som vanligt inte rädda för att vara annorlunda - andra må ha skärmdumpar - vi har videodemo. Sen kan det förstås vara en smaksak vilket som är bäst.

Är videofilmerna stora?
Om de är det så kan det ju bli problem med nedladdningen, tycker jag som har suttit med smalband i tolv år.
Nu är det dock slut med det!

Om man har köpt Uni_bas av dig en gång, kan man uppgradera gratis då eller måste man köpa nytt?

/Per-Anders

Ursprungligen av peanjo:

Är videofilmerna stora?
Om de är det så kan det ju bli problem med nedladdningen, tycker jag som har suttit med smalband i tolv år.
Nu är det dock slut med det!

Om man har köpt Uni_bas av dig en gång, kan man uppgradera gratis då eller måste man köpa nytt?

/Per-Anders

Det finns ett antal olika videodemos på vår hemsida - den största är på 7-8 minuter och "väger" cirka 3Mb. Den startar när en del är nedladdad och nedladdningen fortsätter medan man tittar. Det duger gott med ett 56K modem.

Har Du köpt UNI_BAS en gång då är det bara att fortsätta att använda programmet utan extra kostnad (- den version som Du köpt). Jag kan dock rekommendera en uppgradering till senaste version (Du kommer knappt att känna igen Dig). Uppgradering kostar 400:- +moms.
Tecknar Du sedan ett serviceavtal för 35:- kr per månad (faktureras årsvis 400:- per år), då har Du fri telefonservice och fria uppdateringar under året.

Ursprungligen av Sten_UNICELL:

Jag kan dock rekommendera en uppgradering till senaste version (Du kommer knappt att känna igen Dig).

Är det en bra sak att man knappt känner igen sig? Bara undrar...

Möjligt att jag är en sådan där konstig typ som tycker att det är trevligt att kunna känna igen mig efter en uppdatering.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-05 19:21

Jag kör ett webbaserat system som fungerar med Safari. Fungerar helt OK. 100:-/mån vilket inkluderar redovisning samt fakturering
http://www.redovisaonline.se

  • Oregistrerad
  • 2006-11-17 12:47
Ursprungligen av FrejaII:

Jag kör ett webbaserat system som fungerar med Safari. Fungerar helt OK. 100:-/mån vilket inkluderar redovisning samt fakturering
http://www.redovisaonline.se

Det ser sjysst ut, hur tycker du att det är med ett webbaserat system? Har du testat andra program? Vad för verksamhet använder du det till?

  • Oregistrerad
  • 2006-11-18 17:16

Återigen samma grundfråga

Hej
När jag undersökte vilka program som fanns för drygt ett år sedan så hittade jag Bollbok. I denna debatt så nämns inget om det. Jag har ingen erfarenhet av bokföring själv så jag tar tacksamt emot tips och synpunkter på vad man skall tänka på (importer, exporter, redovisningar hit och dit och så vidare).
Man vill ju ha det programmet som underlättar jobbet så mycket som möjligt.

Bollbok föll bort direkt för min del. Inte för att det nödvändigtvis skulle vara dåligt, utan för att det är en icke-komersiell produkt. Med andra ord; man har ingen att gnälla på om allt skulle kollapsa.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-18 22:21

Låter vettigt. Skall man dra igång en verksamhet så är väl tanken att man skall hålla på ett tag i alla fall. Varför tänkte jag inte så långt själv. Har nog varit så inne på att få tag på ett billigt program (=freeware) så att jag glömt den långsiktiga säkerheten.
Då över till frågan huruvida de existerande kommersiella programmen klarar av det. Vad säger ni?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-11-18 21:47

swedbanks e-bokföring är så jääääkla nice. verkar inte vara så många som märkt det. en stor fördel är att alla transaktioner, fakturor mm hamnar i bokföringen automatiskt vilket sparar massa tid och minimerar risken att missa något eller göra fel.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-10 14:12

Jag kör nu Fortnox för mitt företag, och jag är grymt nöjd. Det är helt webbaserat, så man slipper oroa sig för backups och sånt. Nu har jag Bokföring (69:-/ månaden) och Fakturering (69:-/ månaden). Rekomenderar varmt!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-01-04 17:22
Ursprungligen av themos:

Jag kör nu Fortnox för mitt företag, och jag är grymt nöjd. Det är helt webbaserat, så man slipper oroa sig för backups och sånt. Nu har jag Bokföring (69:-/ månaden) och Fakturering (69:-/ månaden). Rekomenderar varmt!

840kr + moms för iOrdning (engångskostnad) eller 1656kr per år för Fortnox (återkommande kostnad), valet är ganska klar
Jag är en av dom som tycker att ett enkelt cron-jobb (backup) inte är värd dessa pengar.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-10 14:14

Jag har börjat använda iOrdning, känns riktigt bra! Dessutom är supporten utmärkt och det verkar som om det är en hel del nya saker på gång. Att man hanterar faktura (med sin egen snygga fakturamall) är en perfekt funktion som borde intressera många!

  • Oregistrerad
  • 2006-12-12 17:09

ska knappa in hela bokföringen på en gång i iordning i veckan, så vi får se om jag tycker att det var värt pengarna efter det.

men fakturagrejen var en av grejerna som avgjorde det hela...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-01-10 22:13

Hej!
Om man vill ha lite mer av sitt bokföringsprogram vilket alternativ är då bäst?
Inköpsordrar, Lagerhantering är ett krav! och finns det möjligtvis något paket som innehåller en webshop?

Om man kunde länka lagersaldon, ordrar, artiklar till webshopen vore det ju kanon!

MvH Bylund

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-01-30 19:50

"vad tycker Du om våra "rörliga" skärmdumpar med ljud - våra videodemonstrationer?"

Tyvärr måste jag säga att de känns så pinsamt dåligt producerade att jag får allergiska utslag.. som dålig lokatv ungefär. Känns så otroligt B att jag aldrig i livet skulle vilja använda mig av program från ett företag med så dålig smak och noll känsla för design. Har förstått att Unicell anser innehållet vara allt, men vill ni fånga in macanvändare så får ni faktiskt antränga er lite med designen.. både av själva mjukvaran likväl som presentationen av den (hemsida, videodemo mm). Bara det att era macversioner tydligen ser likadana ut som Windowsversionerna visar ju att ni inte har förstått vad macanvändarna vill ha. Jag skulle aldrig få för mig att köra ett fult Windowsprogram på min fina iMac.

Ursprungligen av AC.:

"vad tycker Du om våra "rörliga" skärmdumpar med ljud - våra videodemonstrationer?"

Tyvärr måste jag säga att de känns så pinsamt dåligt producerade att jag får allergiska utslag..

Klipp från iOrdnings forum:

Ursprungligen av Den 1/6 2006 Jona:

"kolla in unicell:s hemsida. de har en superpedagogisk serie videos. jag menar abolut inte att jag faller för pogrammet men kolla in pedagogiken. 3min o ja kan börga styra upp i min låda av 1000tals pappersbitar. (längtar efter lite årdning!) jona"

Här ges ett utlåtande om våra videos. Samma positiva uttalande har vi spontant fått höra av 100-tals kunder och besökare på vår hemsida. Negativa utlåtanden har vi knappast fått några alls. Vad ska vi göra - ska vi lyssna på alla andra som uttalat sig - eller ska vi skicka Dig till apoteket för att köpa allergimeidicin?

När det gäller våra program, så fullständigt bortsett från vad vissa i detta forum framför, så finns det bara 1 sann värdemätare - vår försäljningsstatistik.

I 5 års tid har vi dubblat försäljningen av UNI_BAS - VARJE ÅR! - Ökningen mellan åren har varit som lägst 77% och som högst 154% .
15% av våra kunder är Mac-användare. Resten använder Windows eller UNIX.
Vi får bortåt 100 nya Mac-kunder varje månad!
UNI_BAS är därmed det snabbast växande ekonomiprogrammet både i Mac-världen och i Windows-världen. Ändå har vår tillväxt inte varit beroende av tillfört kapital - tillväxten har varit helt egenfinansierad.

Nu är det ingalunda så att vi lutar oss tillbaka och rullar tummarna. Vi har gjort stora förbättringar av designen bl.a. efter den kritik vi fått i detta forum. Vi är inte på något sätt vid ett slutmål - ytterligare förbättringar är att vänta. Men, mot bakgrund av vår försäljningsstatistik är UNI_BAS helt klart ett vinnande koncept - vi måste därför gå varligt fram så att vi inte förstör grundidén. Det betyder att man inte ska förvänta sig att vi byter ut knappar med klartext till obegripliga ikoner eller gör andra förändringar som innebär att vi tappar enkelheten. Vi ska fortsätta att vara Sveriges absolut enklaste bokförings- och faktureringsprogram - det är ju detta som lett oss till denna framgång - det ska vi inte ändra på.

Med den tillväxten som vi har, har vi i viss del haft fullt upp med att administrera oss själva. Vi har nu också dubblat vår personalstyrka och hinner nu kanske också med att lägga mer kraft på designen.

Senast redigerat 2007-02-01 09:45
Ursprungligen av Sten_UNICELL:

...

Jag vet att jag inte har rätt att få pengarna tillbaka eftersom jag provade demot innan jag köpte programmet.

Efter att ha provat programmet och skrivit ut min första faktura som förresten var jäkla jobbigt. Så tänkte jag ändå att det borde gå att få pengarna tillbaka, flera serilösa företag som anser sig ha bra produkter och knappt inga missnöjda kunder brukar bjuda på liknande.

Är det någon av er där ute som vill köpa Unicell kan ni få köpa mitt med 25% rabatt! Det är knappt en månad gamalt nu.

Mvh iOberg

Måste säga att det jag sett av UniBas verkar klockrent, rent tekniskt och pedagogiskt. Har demoversionen här, och funderar på att köpa den skarpa. Dock så får faktiskt designen mig att tveka. Känns dumt att säga, men jag vet att jag inte är ensam att tycka så. Mac folk är ju trotsallt Mac folk

Att göra gränssnittet lite mer grafiskt och levande behöver faktiskt inte vara så svårt, det behöver inte vara några krångliga ikoner utan texten kan vara kvar, bara man kanske göra något grafiskt med knapparna.

Vill du ha ett exempel eller rent utav ha hjälp så PM'a gärna!

Nu vet jag inte om det ändrats sen jag laddade ner prova-på version för några månader sedan men... En annan sak jag saknar är egna faktura mallar, så man slipper göra om fakturan innan man skickar den .. det skulle spara en massa tid. För mig räcker det inte med att bara byta logotyp .. jag vill ha min egna fakturadesign.

Jag använder iOrdning och det funkar bra för mig.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-02-15 08:51
Ursprungligen av Björn Nordström:

Jag använder iOrdning och det funkar bra för mig.

Den nysläppta version 2.0 är en helt klar lyft för iOrdning

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-02-17 14:01

minfirma.nu

Hey!
jag utvecklar www.minfirma.nu ett bokföringssystem som är webbaserat och riktar sig enbart till enskilda firmor som upprättar den förenklade årsbokslutet.
Här finns fakturering och kunddatabas och löpandebokföring.

Det är inte 100% klart men det funkar! jag jobbar på det!
Så alla är välkomna att testa!

Är själv nybliven "switcher" sen 3 månader tillbaka och jobbar på sidan på mac nu, därför jag hittade till forumet

mvh
/ Janne
www.kemikal.org

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-02-20 11:20
Ursprungligen av kemikal:

Hey!
jag utvecklar www.minfirma.nu ett bokföringssystem som är webbaserat och riktar sig enbart till enskilda firmor som upprättar den förenklade årsbokslutet.
Här finns fakturering och kunddatabas och löpandebokföring.

Det är inte 100% klart men det funkar! jag jobbar på det!
Så alla är välkomna att testa!

Är själv nybliven "switcher" sen 3 månader tillbaka och jobbar på sidan på mac nu, därför jag hittade till forumet

mvh
/ Janne
www.kemikal.org

Njaaa, en del banker har redan denna tjänst gratis så det känns som du är lite sen..

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-02-20 11:31
Citat:

Njaaa, en del banker har redan denna tjänst gratis så det känns som du är lite sen..

Har de? swedbanks har jag kollat på och den kostar 250 kr i månaden?
Finns det någon bank som har det gratis? länka gärna, bra att spionera runt lite!

mvh
/ Janne

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-02-20 15:18
Ursprungligen av kemikal:

Har de? swedbanks har jag kollat på och den kostar 250 kr i månaden?
Finns det någon bank som har det gratis? länka gärna, bra att spionera runt lite!

mvh
/ Janne

Är den? Jag trodde den var gratis

Ursprungligen av Jayzee:

Är den? Jag trodde den var gratis

http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,8100,00.html

Jag kör också iOrdning. Köpte det främst för att det var ett bra pris och för att det var lätt att lära sig. Dessutom hade jag hört talas om den bra servicen. Men jag blev lite besviken när jag inte fick något mail om att 2.0 hade släppts och läste det här i tråden först två dygn senare. Ingen stor grej egentligen men när man blir lovad att mail om uppdateringar ska skickas ut så borde det väl ske också.

Bevaka tråden